حاشیه های سانسور امیرحسین رستمی و خط و نشان نمکی!

با گذشت یک روز نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اظهارات این بازیگر به رئیس صداوسیما و خط و نشانی که در این زمینه کشیده شد، نشان داد آن قطع با این ملاحظات رخ داده است؛ ملاحظاتی که چه بسا چندان اشتباه نیز نبود، چرا که با توجه به حساسیت عمومی نسبت به این ویروس، موضع‌گیری‌ها در رسانه‌های پرمخاطب می‌بایست متکی بر دیدگاه‌های کارشناسی باشد.

از قطع سخنان بازیگر صداوسیما در تلویزیون تا خط و نشان وزیرپس از آنکه یکی از بازیگران در ویژه برنامه نوروزی شبکه یک سیمای ایران، برخی مواضع غیردقیق و پرسش‌های بی‌ارتباط را پیرامون شیوع کرونا مطرح کرد، به یک باره این برنامه قطع شد و همین اتفاق نقدهایی را در فضای عمومی متوجه متولیان صداوسیما کرد. با این حال با گذشت یک روز نامه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اظهارات این بازیگر به رئیس صداوسیما و خط و نشانی که در این زمینه کشیده شد، نشان داد آن قطع با این ملاحظات رخ داده است؛ ملاحظاتی که چه بسا چندان اشتباه نیز نبود، چرا که با توجه به حساسیت عمومی نسبت به این ویروس، موضع‌گیری‌ها در رسانه‌های پرمخاطب می‌بایست متکی بر دیدگاه‌های کارشناسی باشد.

به گزارش «تابناک»؛ امیرحسین رستمی بازیگر سینما و تلویزیون واپسین ساعات روز دوشنبه 26 اسفند مهمان برنامه فرمول یک علی ضیاء بود. او در اقدامی غیرمنتظره نقدهایی را پیرامون زمان و کیفیت اطلاع رسانی درباره بیماری کرونا در کشور، لزوم تعطیلی و قرنطینه به عنوان مدلی بین المللی و همچنین درباره سرعت اینترنت مطرح کرد. مجری در ابتدا کوشید با ارائه پاسخ‌هایی بحث را جمع کن اما به یک باره بدون حتی اعلام پخش آگهی بازرگانی، روند پخش نزده برنامه متوقف شد و با قطع برنامه، آگهی بازرگانی پخش شد.

امیر حسین رستمی در ابتدای صحبت‌های خود در این برنامه گفت: «مدت‌هاست در برنامه زنده تلویزیون ظاهر نشدم، اما امشب دلیل‌های زیادی برای آمدن داشتم. چند نکته شخصا برای خودم سوال بود. چند وقت قبل یکی از دوستان دکترم مطلبی را درباره کرونا در اینستاگرام گذاشت و به من هم گفت که مسئله جدی است و ویروس به ایران هم وارد شده و باید شروع به مردم اطلاع رسانی کنیم. من هم 24 ژانویه در صفحه خودم منتشر کردم. سوال اینجاست که چطور من که یک بازیگر ساده هستم و دوست دکترم در جریان آمدن کرونا بودیم اما وزیر محترم بهداشت ما تا روز اول اسفند خیلی محکم می‌گفتند که هیچ نشانه‌ای از کرونا در ایران نیست.»

او ادامه داد: «خوب بوده که ما اول یاد بگیریم که اول تحقیق کنیم و بعد تکذیب کنیم. چه اصراری بود که پروازهای ماهان به چین کنسل نشود، وقتی که می‌دانستیم مبدا این ویروس شهر ووهان چین است و اکثر دنیا تماس خود با این شهر را قطع کرده‌اند، باتوجه به هجمه‌های بسیاری که در فضای مجازی برای متوقف کردن این پروازها انجام شده بود، چه اصراری برای ادامه آن بود؟ متاسفانه تا آخرین لحظه این پروازها آمد و این بیماری را آورد.»؛ نقدی که البته به باور برخی مقامات و صاحب نظران دقیق نیست و آنها این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا ویروس کرونا را به 150 کشور دیگر نیز ماهان منتقل کرده و آیا واقعاً تصور می‌شود اگر این پروزها انجام نمی‌شد، امروز با وضعیت متفاوتی مواجه بودیم؟!

از قطع سخنان بازیگر صداوسیما در تلویزیون تا خط و نشان وزیر

رستمی در ادامه صحبت‌هایش اظهار داشت: «این سوال‌های چکیده‌ای از سوالات ۷۰، ۸۰ میلیون مردم ایران است. سوال دیگر این بود که چقدر بهتر می‌شد یک شهر قرنطینه شود تا اینکه یک کشور را قرنطینه نکنند. چراکه در شروع این ویروس همه کشورهای همسایه ما را قرنطینه کردند و همه مرزهای خود را روی ما بستند.»؛ اظهاراتی که البته دقیق نیست و زمانی مرزها روی ایران و دیگر کشورهایی که کرونا در حال گسترش یافت، بسته شد که کرونا به شدت قابل توجهی گسترش یافته بود و به زعم برخی این اقدام جنبه‌های سیاسی نیز داشت، چرا که برخورد مشابهی با چین و ایتالیا از سوی شماری از این کشورها رخ نداده است.

این بازیگر در ادامه صحبت‌های خود از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا فیلترینگ تلگرام را حداقل موقتا تا رفع بحران کرونا بردارد. چراکه سرعت اینترنت پایین بوده و برای مطلع شدن پزشکان از یکدیگر و بهره بردن بچه‌ها از وضعیت آموزش مجازی اپلیکیشنی همچون تلگرام مورد نیاز است.

او در پایان نیز با انتقاد از تعطیل نکردن ادارات گفت: «بسیاری از مشاغل همچون بیمارستان‌ها قابل تعطیل شدن نیستند اما برای کنترل شیوع ویروس کرونا می‌شد که ادارات را تعطیل کنیم اما این کار را انجام ندادیم. ولی باید بدانیم که کارمندان نمی‌توانند با طی‌العرض از منزل به محل کار برسند و مجبور هستند که از خانه بیرون بیایند و به سر کار بروند.»

پس از قطع سخنان رستمی و اخراج او از استودیوی پخش زنده، دوربین بار دیگر به استودیو بازگشت و علی ضیا مجری برنامه فرمول یک گفت: «به دلیل اینکه صحبت های امیر حسینی رستمی مغایر با فضای ما بود از ایشان خواستیم در زمان دیگری مهمان ما باشد.»؛ اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ رسانه ملی که واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت. در گذشته نیز به یک باره زمان برنامه تمام شده یا سخنان مهمان از طریق پخش میان برنامه متوقف شده اما اینکه در میانه صحبت‌های مهمان پخش زنده قطع شود و به این شکل عمل شود، مدلی است که سابقه‌ای از آن در حافظه‌ها نیست.

پس از این اتفاق، نقدهایی به ویژه در فضای مجازی مطرح شد که وقتی رسانه ملی فرصت طرح ابهامات و پرسش‌ها را نمی‌دهد، این ابهامات و پرسش‌ها که نزد بخشی از افواه عمومی وجود دارد، پرورش می‌یابد و به خط خبری شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تبدیل می‌شود و این گروه از مردم احساس می‌کنند حرف دلشان و پرسش‌هایشان در رسانه‌ای به جز رسانه ملی مطرح می‌شود و مشتری این شبکه‌ها می‌شود اما با گذشت 24 ساعت، اتفاق افتاد که نشان داد پشت صحنه این قطع چه اتفاقاتی عجیبی رخ داده است.

مهم‌ترین اتفاق اینکه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به رییس سازمان صداوسیما از حضور امیرحسین رستمی در برنامه فرمول یک و مطالب مطرح شده از طرف این بازیگر درباره ویروس کرونا گلایه کرد و هشدار داد. سعید نمکی در نامه به عبدالعلی علی عسگری نوشته است: «ضمن قدردانی از همکاران ارجمند جناب عالی که در اطلاع رسانی و مساعدت به برنامه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا شبانه روز تلاش فرموده‌اند، بعضا در برنامه‌های آن مجموعه اتفاقاتی رخ می‌دهد که علاوه بر لطمه حیثیتی به تلاش‌گران شبانه‌روزی این عرصه، همراهی سازمان صداوسیما را نیز زیر سوال می‌برد.»

او در ادامه آورده است: «برای مثال روز گذشته در برنامه فرمول یک، فردی به نام امیرحسین رستمی دعوت می‌شود که با بیان موارد خلاف واقع باعث تشویش اذهان عمومی و بد جلوه دادن زحمات شبانه روزی همه دست اندرکاران می‌شود که منجر به قطع برنامه می‌گردد. اینجانب بارها از جناب عالی درخواست کرده‌ام که در این موارد قبل از دعوت افراد و صحبت در مورد بیماری‌ها و نظام سلامت حداقل اسامی و صلاحیت افراد با این وزارتخانه مشورت شود. نمی‌دانم چه کسانی موثرند که شاهد تکرار این گونه پدیده‌های ناخوشایندیم و در این شرایط سخت به جای همراهی، سم پاشی و تخریب اذهان حاصل می‌شود و این تلاش بی‌وقفه در ایجاد آرامش روانی جامعه را به تشویش بدل می‌کنند.»

وزیر بهداشت نوشت: «تردید نفرمایید در صورت عدم کنترل جو موجود، رسما و مستقیما این گله‌مندی را به مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد. چون اینجانب و همکارانم در این بحران همزمان نمی‌توانیم علاوه بر تدارک و نظارت بر نیازهای بهداشتی و درمانی و مدیریت جنبه‌های مختلف این شرایط و خنثی سازی توطئه دروغ پراکنی‌های بیگانگان جور ناهماهنگی و شاید غرض ورزی یک مجری یا تهیه کننده برنامه‌ای را نیز تحمل کنیم، آن هم در دستگاهی که از بیت المال تغذیه می‌شود و باید در راستای سیاست‌های ستاد ملی فعالیت کند. یقینا گروهی خارج از اطلاع جناب عالی و مدیریت ارشد آن سازمان عمل می‌کنند که ضرورت دارد مورد توجه و برخورد قاطع قرار گیرند.»

از طرفی دیگر در برنامه فرمول یک سه شنبه 27 اسفند شاهد حضور یک گروه بودیم که مشغول پاسخ به برخی پرسش‌ها و نقدهای مطرح شده از امیرحسین رستمی بودیم. در این میان البته منصفانه نیست که تمام آنچه یک بازیگر تلویزیون به نقل از دوست پزشکش مطرح کرده را پرسش‌ها و نقدهای کارشناسی بخوانیم و هر آنچه مسئولان وزارت بهداشت و درمان مطرح کرده‌اند را غیرکارشناسی تلقی کنیم. البته هر شخصی در اظهارنظر مختار است اما این اظهارات در درجه نخست می‌بایست متکی به ادله و مستندات دقیق و همچنین در دایره تخصص گوینده باشد، تا زمینه‌ساز یک تنش گسترده نشود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید