جایگاه پایین ایران در نوآوری

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان آموزش وترویج کشاورزی گفت: ایران از لحاظ نوآوری دچار مشکل جدی است و از بین 143 کشور در این زمینه در رتبه 120 قرار دارد.

صنعت نویس: اسکندر زند روز چهارشنبه در هفتمین کنگره ملی علوم دامی در پردیس کشاورزی افزود: از لحاظ تولید علم جزء رتبه های برتر دنیا، اما در نوآوری دچار ضعف هستیم.
وی افزود: برای اینکه آینده کشاورزی ایران را از ابهام خارج کنیم تنها راه تامین غذای جمعیت رو به رشد کشور، دانش بنیان کردن کشاورزی است.
زند افزود: اکنون سالانه جمعیت جهان حدود 78 میلیون نفر رشد می کند و ظرف 13 سال آینده یک میلیارد به جمعیت جهان افزوده می شود که جمعیتی معادل جمعیت ایران است.
وی اظهار داشت: این افزایش جمعیت نیازمند تامین غذا است که بخش کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی این جمعیت است که باید به خودکفایی در تولید بعضی از محصولات برسیم.
وی با اشاره به اینکه در بخش تحقیقات برای پاسخگویی به این نیازها و برنامه ها باید عزم جدی تری داشته باشیم، گفت: الزامات کشاورزی و عوامل موثر بر کشاورزی تحت یکسری عوامل طبیعی و انسانی است.
زند با بیان اینکه در سال 1350 در سراسر ایران 50 هزار چاه وجود داشت و اکنون 16 برابر شده، بیان داشت: در همان سال 26 سد داشتیم و اکنون به حدود 600 سد رسیده و این در حالی است که تعداد زیادی هم در دست ساخت است، در حالیکه کشاورزی که وابسته به آب است، اکنون وضع خوبی ندارد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به عوامل انسانی موثر در کشاورزی اشاره کرد و گفت: سهم سرمایه کشاورزی در دهه های گذشته هیچوقت از 4 درصد بیشتر نشده و 96 درصد این سرمایه دولتی به بخش صنعت و خدمات رسیده است.
زند به میزان مهارت نیروی انسانی بخش کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: ما در بخش کشاورزی 4 میلیون بهره بردار داریم که 55 با سواد هستند که از این میزان 67 درصد دیپلم و زیر دیپلم هستند.
وی همچنین به سهم آموزش نیروی انسانی در کشاورزی اشاره کرد و گفت: در برنامه های چهارم و پنجم توسعه متوسط آموزش کشاورزان به 20 دقیقه نرسیده است.
زند همچنین با اشاره به موضوع فناوری در کشاورزی، افزود: طرح کشاورزی خانوادگی در سال گذشته ارایه شد ولی متاسفانه آن را به رسمیت نشناخته ایم و تکنولوژی ما در این بخش بسیار پایین است.
وی گفت:نرم افزار کردن بخش کشاورزی ودامی را جدی بگیریم و به جای اینکه از بازو و دست بیشتر استفاده شوداز فکر استفاده کنیم. 

ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید