پیدا و پنهان بستن حساب‌های راکد بانکی

یکی از مشکلات بانک‌ها، راکد بودن حساب‌های بانکی است که ما طی سالیان گذشته شاهد این موضوع بوده‌ایم. بستن حساب‌های راکد می‌تواند موجب شفاف‌سازی و روان‌سازی و رفع شبهات شود.
پیدا و پنهان بستن حساب‌های راکد بانکی

بانک مرکزی اعلام کرده است که دستورالعمل بستن حساب‌های راکد در بانک‌ها از اول آذر اجرایی می‌شود. بنابر اعلام مدیر کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی، «با این اقلام، مردم انگیزه پیدا می‌کنند، حساب‌های خود را که استفاده چندانی از آنها نمی‌کنند، ببندند تا آنها را منظم‌تر کنند» یکی از مشکلات بانک‌ها، راکد بودن حساب‌های بانکی است که ما طی سالیان گذشته شاهد این موضوع بوده‌ایم. بستن حساب‌های راکد می‌تواند موجب شفاف‌سازی و روان‌سازی و رفع شبهات شود. ضمن اینکه این اقدام، بانک‌ها را در شرایطی قرار خواهد داد که بتوانند از حجم گسترده حساب‌های بانکی رها شوند و بتوانند با فراغ خاطر بیشتری به امورات خودشان بپردازند. بستن حساب‌های راکد، اقدام مثبتی است که تا حدودی می‌تواند اوضاع نابسامان تعدد حساب‌های راکد را سامان دهد.
در کنار این موضوع، پیشنهادی هم در خصوص یکپارچه‌سازی حساب‌های بانکی مطرح شده است یعنی مردم به جای چند حساب، یک حساب داشته باشند. اجرای این پیشنهاد در شرایط فعلی مشکل است. البته به مرور زمان اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند مفید باشد. اما به هر حال چالش‌هایی در اجرای این پیشنهاد وجود دارد. اولین چالش به سلیقه مردم برمی‌گردد که ترجیح می‌دهند چند حساب بانکی داشته باشند. چالش بعدی هم این است که افراد با توجه به شرایط کاری‌شان اقدام به افتتاح حساب‌های مختلفی می‌کنند و بانک‌ها هم براساس ذائقه افراد، برنامه‌هایی را تعریف می‌کنند. اگر این یکپارچه‌سازی، ذائقه افراد را همچنان حفظ کرده تا مشتریان بانکی بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند، مفید خواهد بود. یکی از مسائلی که مطرح است بحث کارت هوشمند ملی است که بنا هست در آینده همه اقدامات مالی و پرداخت‌ها و برداشت‌ها با آن صورت گیرد. اگر به آن مرحله برسیم می‌توانیم جلو بسیاری از آشفتگی‌ها و تخلفات و اتفاقات ناگوار را در شبکه بانکی بگیریم که این کار نیازمند یک برنامه‌ریزی صحیح است تا دیگر شاهد آزمون و خطا نباشیم.

منبع:آفتاب یزد

افزودن نظر جدید