ابهام در بهبود اوضاع نظام بانکی با کاهش سود

ترند در گزارشی اعلام کرد که تحلیلگران درباره اقدامات اخیر بانک مرکزی ایران در کاهش نرخ سود بانکی نسبت به نتیجه‌بخش بودن آن در بهبود ساختار نظام بانکی و کارآمد بودن این اقدام ابهاماتی را مطرح می کنند.

به گزارش فارس به نقل از ترند؛ طی روزهای گذشته بانک مرکزی ایران طی بخشنامه‌ای حداکثر سود سپرده ارائه شده توسط بانک‌ها در ایران را 15 درصد تعیین کرد. اما همچنان ابهامات زیادی نسبت به کارآمد بودن این اقدام و تاثیر آن بر بهبود اوضاع نظام بانکی ایران در میان کارشناسان اقتصادی وجود دارد.

بهاءالدین حسینی هاشمی رئیس کل پیشین بانک صادرات ایران می‌گوید من شک دارم که این اقدام بتواند به تقویت ساختار نظام بانکی منجر شود اما این مسئله شروعی در اعمال قوانین قاطعانه در نظام بانکی ایران است.

بانک مرکزی ایران بانک‌ها و مؤسسات اعتباری این کشور را ملزم کرده است که بخشنامه اخیر را از روز دوم سپتامبر (۱۱ شهریور)اجرایی کنند.

براساس این بخشنامه بانک‌ها و موسسات اعتباری باید به سپرده‌های بلند مدت حداکثر 15 درصد و به سپرده‌های کوتاه مدت حداکثر 10 درصد سود بدهند.

طی سال گذشته بانک‌های ایرانی 2 بار کاهش نرخ سود را تجربه کردند. در اوایل سال گذشته میلادی بود که نرخ سود بانکی در ایران از 20 درصد به 18 درصد کاهش یافت.

در ماه ژوئن سال 2016 نیز بانک‌های ایرانی ملزم شدند که نرخ سود بانکی را به 15 درصد کاهش دهند تا دولت به هدف خود در کاهش تورم دست یابد.

براساس آخرین گزارش بانک مرکزی ایران، تورم در 12 ماه منتهی به روز 21 جولای سال 2017 به 10.3 درصد رسیده است. البته هنوز بسیاری از بانک‌ها در اجرای بخشنامه اخیر دست نگه داشتند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید