خیانت به سرمایه های خرد مردمی!

همه چیز از ۱۶ مرداد شروع شد جایی که رییس جمهور گفت:" با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند." مردم هم سپردند و اکنون به جایی رسیده اند که با حدود ۷۰ درصد و یا کم و بیش ضرر و با از دست رفتن شاخص کل حال نمی توانند سهام خود را نقد کنند!
خیانت به سرمایه های خرد مردمی!

به گزارش خبرنگار صنعت نویس: پس از آن نیز بحث گشایش اقتصادی مطرح شد و تا به امروز شاخص کل هنوز در حال اصلاح است و حدود یک میلیون ارتفاع خود را طی همین پنج ماه از دست داده است.

* از زمان گشایش اقتصادی دولت سهام پالایشگاه نفت اصفهان(شپنا) بالغ بر ۷۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

* صندوق پالایش یکم که در زمان عرضه اولیه تنها به دلیل ناهماهنگی دو وزاتخانه دلیل افت قابل توجه در آن زمان شده بود و با تخفیف ویژه و قیمت ۱۰ هزارتومانی عرضه شده بود اکنون به نصف قیمت خود رسیده است.

* صندوق دارایکم که شامل سهام بانکی و بیمه ای است امروز رکورد صف فروش منفی ۱۰درصدی را ثبت کرد و تقریبا به قیمت ۱۰هزارتومانی زمان عرضه نزدیک شد و این در حالی است که در تیرماه بیش از ۳۲ هزارتومان خرید و فروش می شد.

* شستا را که به ضرب و زور روز کاری قبلی بورس صف خرید کردند امروز به یکی از پنج منفی کننده بزرگ شاخص بورس شد.

* جلسات مختلف در مقاطع مختلف با حقوقی ها برگزار و با زور هم کار پیش نرفت و حتی برخی از حقوقی های سهام با بیشرمی هرچه تمام تر از سهام داران خرد نوسان گرفتند!

سهام های بزرگ و کوچک و به خصوص سهام شاخص ساز از مردادماه تاکنون که وعده های گشایش و بهبود شرایط از سوی مسوولین ارایه شد بعضا با ۷۰درصد افت روبرو شدند و عمدتا مردمی ضرر کردند که به امیدی وارد این بازار قرمز رنگ شدند تا جلوی بی ارزش شدن پول خود را بگیرند و سایه تورم را کمتر بر سرمایه خود ببینند.
تورم را دور که نزدند هیچ، اصل پولشان نیز تاکنون به باد رفته است.

هرچند بر اساس بررسی های به عمل آمده بازار سهام بازاری پرسودتر نسبت به ارز و طلا و مسکن بوده است اما ارمغان آن طی چندماه اخیر اعتماد از دست رفته سهامداران بوده است.
بازاری که به راحتی می توان نقدینگی سرگردان را به سمت تولید و ساختن و رشد شرکت های داخلی رهنمون کند اکنون به منجلابی برای عده ای رانت خوار اطلاعاتی، حقوقی های نوسان گیر شده است.
بیراه نگفته اند که روند شاخص کل آیینه ای تمام قد از وضعیت اقتصادی اکنون ماست.
فعلا عاملان خیانت به سرمایه های مردم خیالشان از محاکمه نشدن راحت است!

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید