24 هزار تن پرورش ماهی در قفس در سواحل لنگرود

رییس اداره شیلات شهرستان لنگرود گفت: واگذاری 24 هزار تن پرورش ماهی در قفس به متقاضیان در برنامه کاری این شهرستان قرار دارد که تاکنون چهار پروانه موافقت اصولی برای این کار صادر شده است .

صنعت نویس: ابوالقاسم حسندوست تاکنون چهار نفر از سازمان نظام مهندسی موافقت اصولی در خصوص پرورش ماهی در قفس در این شهرستان را دریافت کردند و ظرفیت اولیه در این شهرستان به گونه ای است که متقاضیان طرح پرورش ماهی در قفس در صورت استقرار آن می توانند به توسعه و افزایش اقدام کنند.
وی یکی از برنامه های توسعه شیلات را با توجه به کمبود منابع آب شیرین ، استفاده از پتانسیل و ظرفیت های دریای خزر و پرورش ماهی در قفس عنوان کرد و اظهارداشت: تمام موافقت نامه های اصولی در این زمینه در نیمه اول سال جاری صادر شده است.
وی خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در قفس نیازمند تجهیزات، تکنولوژی و پشتیبانی صنایع پسین و پیشین است که سرمایه گذاران باید توانایی آن را داشته باشند.
وی پرورش نوع ماهی در قفس در شرایط فعلی را قزل آلا، ماهی های خاویاری و سالمون پرورشی ذکر کرد.
حسندوست با بیان اینکه از 80 مورد تقاضای پرورش ماهی در قفس در گیلان ، 60 مورد حائز شرایط اولیه موافقت اصولی شدند که شش مورد آن در محدوده چاف و چمخاله قرار دارند.
وی گفت: افراد دارای موافقت اصولی نیز باید استعلام لازم را از ادارات مربوطه دریافت کنند تا حوزه فعالیت آنها با حریم تعاونی های صیادی پره تداخل نداشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: برای هر 500 تن پرورش ماهی در قفس بین یکصد تا 120میلیارد ریال سرمایه نیاز است و ظرفیت هر قفس هم 30 ، 50 و یکصد تن و گاهی هم 200 تن است.
رئیس اداره شیلات لنگرود با اشاره به اینکه به ازای هر 20 تن پرورش ماهی در قفس برای یک نفر به طور مستقیم و برای سه نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال ایجاد می شود افزود: به ازای هر 500 تن پرورش ماهی در قفس یک هزار و 500 تا دو هزار متر مربع فضا برای تاسیسات پشتیبانی لازم است که فاصله بین قفس تا ساحل هم باید بین هشت تا 10 کیلومتر باشد.
وی ادامه داد: در استان گیلان فرایند مطالعات اولیه طرح پرورش ماهی در قفس از سال 80 آغاز و در سال 90 این طرح به صورت پایلوت اجرایی شد .
پس از کاهش شدید ذخایر با ارزش ماهیان خاویاری در دریای خزر و صید ماهیان استخوانی دولت ایران برای جبران آن سیاست های ایجاد و توسعه پرورش ماهی در قفس را در دستور کار خود قرار داده است این طرح هنوز درمراحل اولیه خود قرار دارد و نیازمند سرمایه گذاری های بزرگ است.
دسترسی به بازارهای هدف برای تولید ماهی در قفس نیازمند قراردادهای چند ساله مطمئن با برند تولیدی بر اساس نرم استانداردهای اتحادیه اروپا است.
شهرستان لنگرود واقع در 60کیلومتری شرق مرکز استان گیلان ، دارای 17کیلومتر نوار ساحلی است .

ایرنا 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید