گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟

در حالی که قرار بود آیین‌نامه واردات خودرو نهایتا یک ماه پس از ابلاغ مصوبه مربوطه از سوی مجلس شورای اسلامی اعلام شود، دولت هنوز از این آیین‌نامه رونمایی نکرده است. واردات خودروهای کارکرده که در لایحه‌ای تحت عنوان اصلاحیه قانون ساماندهی خودرو به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، با رای بالای نمایندگان به تصویب رسید و شورای نگهبان نیز در تیرماه امسال آن را تایید کرد.
گیر واردات خودروهای کارکرده کجاست؟

به گزارش صنعت نویس، بر اساس این مصوبه، ورود خودروهای سواری کارکرده با عمر حداکثر پنج سال مجاز است. در مصوبه مجلس شورای اسلامی آمده بود که دولت تا یک ماه (پس از ابلاغ مصوبه مربوطه از سوی مجلس) فرصت دارد تا آیین‌نامه مربوطه را تدوین و اعلام کند. این مهلت در هفته سوم شهریور به پایان رسیده، با‌این‌حال دولت هنوز آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را اعلام نکرده است. طبق آخرین اخبار، وزارت صنعت، معدن و تجارت آیین‌نامه پیشنهادی خود درباره واردات خودروهای کارکرده را به هیات دولت ارسال کرده است. همچنین معاون حمل‌ونقل وزارت صمت پیش‌تر در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اواخر هفته سوم شهریور به هیات دولت ارسال شده است. بنابراین این آیین‌نامه فعلا در کارتابل هیات دولت قرار دارد و هنوز بررسی نشده است.

البته چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از طریق شبکه‌های مجازی جزئیات آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده را اعلام کرد. با‌این‌حال تا وقتی هیات دولت رسما این آیین‌نامه را اعلام و ابلاغ نکند، نمی‌توان در مورد جزئیات آن به طور قطعی صحبت کرد. با توجه به چالش اصلی واردات خودروهای صفر‌کیلومتر، یعنی کمبود ارز، به نظر می‌رسد مساله اصلی در مورد واردات کارکرده‌ها نیز همین است. گفته می‌شود به دلیل شرایط ارزی خاص کشور (ناشی از تحریم) امکان تامین ارز موردنیاز واردات خودرو از مسیر طبیعی و اصلی‌اش وجود ندارد. از همین رو به احتمال زیاد، گیر اصلی آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز نحوه تامین ارز است که باید منتظر ماند و دید نسخه درمانی سیاستگذار برای آن چیست.
منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید