گمانه زنی ها درمورد حذف یارانه 15 میلیون نفر!

یک منبع آگاه درباره آخرین وضعیت حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند گفت: بر اساس تکالیف قانونی دولت به حذف یارانه نقدی اقدام می‌کند و طبق پیش بینی‌های انجام شده امسال قرار است یارانه نقدی ۱۵ میلیون نفر حذف شود.
گمانه زنی ها درمورد حذف یارانه 15 میلیون نفر!

به گزارش صنعت نویس، در حالی که طی هفته گذشته، زمزمه هایی درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح شده بود، حالا وزیر نیرو از ارائه طرحی برای افزایش 10 درصدی قیمت آب و برق خبر داده است و رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی نیز تغییر قیمت نان را به خاطر افزایش هزینه های تولید ضروری دانست . در این حال خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه از آغاز بررسی حذف یارانه ثروتمندان پس از چینش کابینه جدید خبر داد. به این ترتیب به نظر می رسد فرایند حذف یارانه ثروتمندان پس از چند ماه سکوت خبری برای تامین منابع افزایش یارانه نیازمندان در دستور کار قرار گرفته باشد.

زمزمه های گرانی آب، برق و نان
در شرایطی که هفته گذشته، زمزمه هایی درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح شده بود، حالا وزیر نیرو از ارائه طرحی برای افزایش 10 درصدی قیمت آب و برق خبر داده است و رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی نیز تغییر قیمت نان را به خاطر افزایش هزینه های تولید ضروری دانست.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزیر نیرو درباره وضعیت قیمت و مصرف آب و برق گفت: اصلاح قیمت برق و آب در کاهش مصرف آن ها مؤثر است. حمید چیت چیان در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: سال گذشته افزایش 10 درصدی قیمت برق و آب را داشتیم و هم اکنون درصدد هستیم تا پیشنهادهایی برای افزایش 10 درصدی آن ها مطرح کنیم. وی گفت: مطابق قانون برنامه ششم توسعه وزارت نیرو باید به تعدیل قیمت های آب و برق تا پایان این برنامه و رساندن آن به قیمت واقعی اقدام کند.
وزیر نیرو گفت: در حالی که هر کیلووات ساعت تولید و انتقال برق برای وزارت نیرو 120 تومان است قیمت فروش آن 66 تومان محاسبه می شود. وی افزود: وزارت نیرو به خاطر لحاظ نشدن این اختلاف قیمت 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارد که مساوی بدهی های وزارتخانه است.به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محمد جواد کرمی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد اظهار داشت: نرخ نان از سال ۹۳ به بعد هیچ گونه افزایشی را در کشور تجربه نکرده، ولی در عوض هزینه‌های مترتب بر تولید این کالا از قبیل: حقوق و دستمزد، بیمه، مالیات آب، برق، گاز، تلفن و ... همواره روی ریل صعودی قرار داشته است. کرمی با اشاره به این که کیفیت و رقابت سالم منوط به افزایش قیمت است، گفت: باتوجه به افزایش هزینه‌های جاری و ثبات نرخ نان طی سه سال اخیر تغییر قیمت این کالای اساسی ضروری به نظر می‌رسد. وی در توصیف دیگر مشکلات تولید نان به دو نرخی بودن عرضه آرد- آرد یارانه ای به قیمت 665 و آزاد به قیمت 900 تومان- اشاره کرد و این موضوع را عامل فساد و همچنین کاهش کیفیت دانست.
گفتنی است زمزمه هایی درباره افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نیز مطرح شده بود که البته وزیر نفت و سخنگوی دولت اعلام کردند فعلا برنامه ای در این زمینه نداریم. به نظر می رسد باید منتظر روی کار آمدن دولت جدید در این مورد باشیم.

گمانه ها یی مبنی بر حذف یارانه 15 میلیون نفر
به گزارش مهر، یک منبع آگاه درباره آخرین وضعیت حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند گفت: بر اساس تکالیف قانونی دولت به حذف یارانه نقدی اقدام می‌کند و طبق پیش بینی‌های انجام شده امسال قرار است یارانه نقدی ۱۵ میلیون نفر حذف شود.این منبع آگاه گفت: امسال هنوز یارانه خانواده‌ای قطع نشده است زیرا باید سازو کار آن در برنامه ششم و بودجه دیده می‌شد. به گفته وی فرایند شناسایی و حذف یارانه نقدی خانوارها بعد از چینش کابینه دولت دوازدهم آغاز خواهد شد. وی با بیان این که هم اکنون ۷۶ میلیون نفر از جمعیت کشور یارانه نقدی دریافت می‌کنند، گفت: شناسایی افراد نیازمند و غیرنیازمند با همان مکانیزم سال گذشته انجام خواهد شد.

تکالیف قانونی دولت برای حذف یارانه غیر نیازمندان
حذف یارانه نقدی خانوارهای غیرنیازمند از سال گذشته با مجوز مجلس شورای اسلامی در قالب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۵ در دستور کار قرار گرفت. در این قانون، برای پرداخت یارانه نقدی و غیر نقدی خانوارها، تنها 33 هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده است که برای پرداخت یارانه تنها 61 میلیون نفر کفایت می کند. هم چنین در این قانون، دولت مکلف شده است 4 هزار میلیارد تومان در قالب ماده 79 قانون برنامه ششم برای محرومیت زدایی در نظر بگیرد. در این ماده قانونی آمده است: دولت موظف است در طول اجرای قانون برنامه علاوه بر پرداخت یارانه فعلی، هرسال حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی را متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط ۲۰ درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار، در چهارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها با «حذف خانوارهای پردرآمد» پرداخت کند.بر این اساس، در سال گذشته یارانه تنها حدود 3 میلیون نفر قطع شد و در ادامه، اگر چه، تبصره ۱۴ بودجه ۹۵ هم اینک در بودجه ۹۶ نیز تنفیذ شده ، اما برخی شرایط شناسایی خانوارهای غیر نیازمند حذف شده است. به طوری که در بودجه سال گذشته خانوارهایی که درآمد سالانه آن ها حداقل ۳۵ میلیون تومان بود مشمول حذف یارانه نقدی می‌شدند اما در تبصره ۱۴ بودجه ۹۶ ، این شرایط لحاظ نشده است.با این حال، در سال های اخیر مشاهده می کردیم دولت برای جبران کسری بودجه هدفمندی یارانه ها، مجبور می شد از محل بودجه دولت نیز، سهمی برای پرداخت یارانه نقدی در نظر بگیرد، ظاهراً هم اینک نیز قصد دارد مابه التفاوت یارانه بگیران فعلی یعنی 76 میلیون نفر با تکلیف قانونی پرداخت یارانه به 61 میلیون نفر را با حذف یارانه 15 میلیون نفر پیگیری کند.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید