گفته ها و ناگفته های روحانی در دوازدهمین نشست خبری

از میان ۲۰ رسانه‌ایی که در نشست خبری دیروز موفق به سوال از رییس جمهور شدند، نه کسی از اتفاقات دی ماه امسال در کشور سوالی پرسید، نه موضوع آلودگی هوا از سوی خبرنگاران پیش کشیده شد، نه پای مساله مهم موسسات مالی و اعتباری به میان آمد و نه حتی کسی حاضر شد که از مسائل و مشکلات موجود در سیاست داخلی که باعث شده جدیدا موضوع گفت‌وگوی ملی به بحث گذاشته شود، پرسشی مطرح کند.
گفته ها و ناگفته های روحانی در دوازدهمین نشست خبری

به گزارش صنعت نویس، سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری، یک ساعت پیش از برگزاری دوازدهمین نشست خبری حسن روحانی در دو دوره ریاست جمهوری‌اش، مملو از خبرنگاران داخلی و خارجی شد.

عکاسان و تصویربرداران مشغول تنظیم مکان دوربین‎های خود بودند که سید محمود علوی به عنوان نخستین مقام دولت دوازدهم وارد سالن محل برگزاری کنفرانس خبری شد.

عکاسان با فریاد «آقای دکتر اینجا»، اولین شاتر دوربین خود را با تصویر وزیر اطلاعات زدند. با گذشت دقایقی، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نیز وارد سالن شد و در کنار محمود علوی نشست. زمان هرچه به ساعت 4 بعدازظهر نزدیک‎تر می‎شد، مقامات بیشتری از دولت صندلی های ردیف اول را تصاحب می کردند. حسام الدین آشنا، علی جنتی، محمود واعظی، حمید ابوطالبی، محمد نهاوندیان و... از جمله شنوندگان سخنان رییس جمهوری بودند که پیش از او وارد سالن شهید بهشتی شدند.

ردیف دوم صندلی های این سالن نیز به مدیرمسئولان رسانه های مختلف تعلق گرفت، تا آنها نیز با نزدیک شدن زمان ورود رییس جمهوری این ردیف را نیز پر کنند.

رییس جمهور راس ساعت 4 بعدازظهر، لبخندزنان وارد سالن برگزاری کنفرانس خبری شد. او تنها به مدت یک ربع برای 250 خبرنگار داخلی و خارجی، از جوانان ایران زمین گفت و بر توجهی که باید به توصیه ها، خواسته ها و پیشنهادهای آنان به کار بست تا بتوان اثرات آنان را در تصمیم گیری دید تاکید کرد.

روحانی با این جمله که از مقدمه خود کم می کنم تا وقت را به خبرنگاران برای طرح سوالاتشان بدهم، با ابراز امیدواری از تصویب لایحه بودجه 97 از سوی مجلس به سراغ نخستین سوال خبرنگاران رفت.

خبر دارید قیمت دلار چند است؟
خبرگزاری ایلنا که البته سنت شکنی کرد و با دو سوال پشت تریبون حاضر شده بود، از روحانی پرسید که آیا می دانید قیمت دلار چقدر است؟ روحانی هم خندید و به او نگاه کرد. خبرنگار گفت: 4800 تومان. روحانی هم با همان لبخند گفت «اینقدر هم نیست». اما خبرنگار تکرار کرد که قیمت دلار 4800 تومان است. البته حق با رئیس جمهور بود و امروز نرخ دلار 4660 تومان بود. اما روحانی نرخ مشخصی را اعلام نکرد و گفت: نرخ ارز را متعادل نمی‌بینم و این بالارفتن قیمت حتما دلایل اقتصادی و تجاری ندارد.

سوالات خبرنگاران دیگر هم با همین خط و مشی اقتصادی دنبال شد. خبرنگار صدا و سیما دغدغه معیشتی مردم را داشت و خبرگزاری مهر هم از خواست مردم گفت. خواسته «ترمیم تیم اقتصادی دولت» که عنوان شد؛ روحانی روبه خبرنگار گفت: همین که خواسته مردم را به سمت اقتصاد سوق می دهید این نمونه نشنیدن حرف مردم است! چون بحث مردم صرفا اقتصادی نیست و آنها دغدغه های دیگری هم دارند.

روحانی بعد از آمار و ارقامی که رشد نرخ اقتصاد کشور را نوید می دهد، سخن گفت و با سوال سی ان ان وارد مسائل بین المللی شد. روزنامه آفتاب یزد هم به عنوان نخستین روزنامه در این نشست خبری سوال خود را با نحوه جذب سرمایه گذاری مطرح می کند که روحانی گفت: باید به آینده امیدوار باشیم و این یک شعار نیست. رئیس جمهور هم سرمایه و هم سرمایه گذار را آهو گریز پای خواند و از سختی جذب سرمایه گذاری سخن گفت.

هم به فیلم علاقه دارم و هم نگاه می کنم
بعد از الجزیره قطر، نوبت به رسانه ای رسید که دغدغه فرهنگی داشت. روزنامه‎ای که به گفته خبرنگارش به دلیل مشکل کاغذ، سه روز در هفته منتشر می شود. جشنواره دهه فجر بهانه ای شد تا خبرنگاری بپرسد که رییس جمهور در این چند روز چه فیلم هایی دیده است. روحانی هم با لبخند گفت که هنوز فیلمی از جشنواره دهه فجر ندیده اما به فیلم علاقه دارم و گاهی فیلم نگاه می کند.

اختلاف نظر وزرا با نوبخت
اما نکته جالب این نشست خبری، سوال‌هایی بود که حسن روحانی برای پاسخ آن را به محمدباقر نوبخت حواله می‌داد. رییس سازمان برنامه و بودجه که روحانی در موردش می‌گوید: اگر در مورد بودجه فلان وزارتخانه از او بپرسید می‌گوید حتما این میزان بودجه کافی است و اما اگر از وزیر آن بپرسید می‌گوید حتما کافی نیست!

جدول پرماجرای 17 که دولت آن را از لایحه بودجه 97 حذف کرد اما با اقدامات مجلسیان قرار بر بازگشت آن است، سوال خبرگزاری ایکنا بود. روحانی به زیرکی و با سیاست خاص خود به آن پاسخ داد. او در جواب این سوال که آیا مجلس موارد مورد اشاره در جدول شماره 17 را باز می گرداند؟، می خندد و می گوید ما که آن را حذف کرده ایم. اما هیچ خبرنگاری از او نپرسید که این به معنای عقب نشینی دولت از شفاف سازی ای است که نویدش را داده بود؟

کسب رای به ازای چلوکباب

خبرنگاری از خبرگزاری انگستان سال 2018 را برای ایران به دلیل سیاست های ترامپ سخت خواند تا روحانی نیز از تنها بودن امریکا و اقدامات او برای کسب رای شورای امنیت سازمان ملل متحد بگوید. روحانی که از همه یازده نشست خبری خود خوشحال تر به نظر می رسید، گفت: درست است که برای انتخابات چلوکباب می دهند؛ اما نشنیده بودیم که برای رای شورای امنیت در کاخ سفید چلوکباب بدهند! کنایه او به ضیافت شام نیکی هیلی برای اعضای شورای امنیت بود.

روایت روحانی از پرتاب دیش‌ها از پشت بام

فضای مجازی از دیگر موضوعاتی بود که حسن روحانی حرف زیادی برای گفتن در مورد آن داشت. او همچون گذشته که همواره از فعالیت های مجازی دفاع می کرد امروز هم همچنان بر مواضع خود پافشاری کرد و گفت که نسل جوان ما و همه آنهایی که معتقد به انقلاب هستند و به هویت ایرانی خودشان ارج می نهند وارد این فضا شوند. در این صورت این فضا چالش و خطر نمی شود بلکه تبدیل به فرصت می شود. او با خنده یادی از گذشته کرد و گفت: دوره ای که بگوییم این را ببندیم آن یکی را بگیریم، آن یکی را از پشت بام بندازیم پایین گذشته است! روحانی بار دیگر خندید و گفت: منظورم دیش بود! باید در فضای مجازی سوادآموزی کنیم که جوانان به نحو احسن از این فضا استفاده کنند.

این نشست خبری پس از گذشت یک ساعت و 40 دقیقه با طرح سوال خبرنگار روزنامه جوان به پایان رسید.

منبع:خبرآنلاین

افزودن نظر جدید