پوست اندازی در بازار ارز

پیش به سوی تک نرخی‌ شدن ارز

روز یکشنبه، شانزدهم مهرماه شاهد افزایش بهای دلار و عبور آن از مرز ۴هزار تومان بودیم که یکی‌از دلایل آن می‌تواند کاهش نرخ سود بانکی و خروج سپرده‌های بانکی و خرید دلار از سوی مردم باشد.
پیش به سوی تک نرخی‌ شدن ارز

به گزارش صنعت نویس؛ همه کارشناسان اقتصادی و سیاسی متفق‌القول برتک نرخی‌کردن ارز تأکید دارند و بر این باورند تخصیص بهینه منابع در اقتصاد با تک نرخی شدن ارز به نحو بهتری صورت می‌گیرد البته تأکید بر ارز تک نرخی‌ از ماه‌های اول دولت یازدهم و زمستان ۹۲ از سوی نوبخت معاون رئیس‌جمهور مطرح شد.

بر این اساس روز یکشنبه شانزدهم مهرماه شاهد افزایش بهای دلار و عبور آن از مرز ۴ هزار تومان بودیم، در این راستا عبادالله محمدولی، رییس انجمن صنفی‌کارفرمایان صنعت طلا و جواهر گفت: به نظر می‌رسد این اتفاق حرکتی باشد به سمت تک نرخی شدن ارز و مطمئنا با ساماندهی بازار ارز و شفاف‌سازی در این بازار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان ما افق روشن‌تری پیش رو خواهند داشت.

وی با اشاره به علت رشد بهای دلار گفت: یکی از دلایل آن می‌تواند کاهش نرخ سود بانکی و خروج سپرده‌های بانکی و خرید دلار از سوی مردم باشد.

محمدولی خاطر نشان کرد: البته بحث‌های سیاسی و خط و نشان کشیدن‌های ترامپ و تنش‌های منطقه نیز‌ در افزایش نرخ دلار بی‌تاثیر نبوده اما شرایط کنونی دلار مانند چند سال پیش نیست و وضعیت به گونه‌ای شده که دیگر شاهد نوسان صد تا سیصد تومانی نرخ دلار در یک روز در بازار نیستیم.

همچنین احمد وفادار، رییس اسبق اتحادیه طلا و جواهر تهران در اینباره گفت: دلیل اصلی افزایش بهای دلار صحبت‌های اخیر ترامپ و واکنش برخی مقامات کشورمان به این سخنان است.

وفادار خاطر نشان کرد: البته نرخ‌هایی که این روزها اعلام می‌شود اغلب کاذب هستند.

وی ادامه داد: موضوع دیگری نیز وجود دارد و آن خروج نقدینگی از بانک‌ها و وضعیت بد مؤسسات مالی است که باعث اضطراب مشتریان شده است.

آنچه مسلم است این است که نرخ ارز باید با توجه به نرخ تورم داخلی و خارجی به صورت سالیانه از تعدیل‌هایی برخوردار باشد و اصرار بر وجود نرخ های اسمی به بهانه‌هایی مانند صیانت از ارزش پول ملی و مانند آن دیگر اهمیتی ندارد و دولتمردان نیز بر آن تاکید دارند.

منبع:ایلنا

افزودن نظر جدید