پیام مشارکت مردم در انتخابات چه بود؟

مشارکت 73 درصدی مردم در انتخابات و نوع انتخاب آنان، حاوی پیام روشنی برای مسوولان نظام جمهوری اسلامی ایران است؛ تداوم راه عقلانیت و اعتدال و اهتمام به دغدغه های اجتماعی و سیاسی مردم در کنار بهبود بخشی به وضعیت اقتصادی از جمله این موارد است .

به گزارش صنعت نویس به نقل از ایرنا، پرونده دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، شنبه 30 اردیبهشت ماه با اعلام نتایج نهایی به پایان رسید. «حسن روحانی» رییس جمهوری با کسب 57درصد آرا، توانست حضور خود را در پاستور برای چهار سال دیگر تضمین کند.

مشارکت جمعیت بسیاری از مردم در این دوره از انتخابات و رای دوباره آنها به روحانی، حاوی پیام های روشن و آشکاری است؛ پیام هایی که مسیر حرکت دولت در چهار سال آینده را تعیین می کند.
پژوهشگر ایرنا برای واکاوی معنای مشارکت مردم، نوع انتخاب آنها و مسوولیت دولت در برابر اعتماد دوباره مردم، با 4 تن از کارشناسان سیاسی «حسین بیادی»، دبیر کل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی ، «محمد خوش چهره» فعال سیاسی اصولگرا ، «مرتضی مبلغ» معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات و «عبدالله ناصری » فعال اصلاح طلب گفت و گو کرده است. در ادامه نظر این کارشناسان را در مورد مسایل مطرح شده می خوانیم.

** بار مسوولیتی مشارکت گسترده بر دوش دولت
«حسن بیادی» دبیر کل «جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی» در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا گفت: مشارکت بیش از هفتاد درصدی مردم در انتخابات حاوی پیام های روشنی است؛ حضور گسترده مردم پای صندوق های رای باز هم نشان داد که مردم به اصل نظام علاقه دارند و تا پای جان در راستای حفظ و حراست از انقلاب تلاش می کنند. این مهمترین و تردیدناپذیرترین پیام انتخابات بود.
به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، این حجم مشارکت مسوولیت سنگینی را بر دوش مسوولان دولت و همین طور سایر قوا گذاشت. اینکه مردم به رغم مشکلات متعددی چون بیکاری که در جامعه وجود دارد، پای صندوق های رای حاضر شدند، بار مسوولیت دولت و دیگر مسوولان را سنگین تر می کند. دولت جدید باید با تدبیر و برنامه مشخص در راستای تامین خواسته های مردم حرکت کند.
همچنین به گفته بیادی، دولت علاوه بر تلاش برای رفع چالش های اقتصادی موظف به حفظ ارزش ها و توجه ویژه به مسائل فرهنگی است. مساله دیگری که تلاش گسترده دولت را می طلبد مبارزه بی امان و آشتی ناپذیر با فساد به ویژه در عرصه اقتصادی و اداری است. در این باره باید گفت آنچه در حال حاضر بیشتر سبب نارضایتی نزد ملت شریف ایران شده وجود فساد و تبعیض است تا دشواری های معیشتی زیرا در دوره جنگ بسیاری با مشکلات معیشتی جدی روبرو بودند اما رضایت بیشتری در اقشار گوناگون وجود داشت.

**انسجام ملی و اقتدار بین المللی؛ پیام مشارکت مردم
«محمد خوش چهره» فعال سیاسی اصولگرا در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا مشارکت مردم را نمودی از افزایش سرمایه اجتماعی در جامعه دانست. به گفته خوش چهره، مشارکت مردم در انتخابات در هر کشوری یکی از مصادیق سرمایه اجتماعی است.
واقعیت این است که جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها از طریق حضور و مشارکت مردم در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... محقق می شود. بر همین اساس حضور مردم و مشارکت آنان در طول سی و چند سال گذشته به عنوان موتور محرک و نیروی پیش برنده در نظام بوده است. پیروزی انقلاب اسلامی در نتیجه مشارکت مردم در عرصه های سیاسی محقق شد. آنچه توانست در سال های نخست انقلاب در برابر تحرکات تجزیه طلبانه، از انسجام و یکپارچگی ملی محافظت کند، همین حضور مردم بود. در دوره دفاع مقدس هم این مردم بودند که با حضور خود از تمامیت عرضی کشور دفاع کردند .
پیام اصلی مشارکت مردم در این دوره از انتخابات هم این است که سرمایه اجتماعی و حضور مردم در صحنه همچنان سرمایه اصلی کشور و مهمترین نیرو محرکه برای تحولات داخلی است.
به گفته خوش چهره، انتخابات در عرصه بین المللی و داخلی حاوی پیام های مهمی بود. در شرایطی که ناامنی و تشتت در کشورهای منطقه خاورمیانه به اوج رسیده، این انتخابات نمایش انسجام و اقتدار ملی ایران برای منطقه و جهان بود؛ اقتداری که قدرت چانه زنی و توانمندی کشور برای تامین منافع ملی را افزایش داده است. از نظر داخلی هم پیام این انتخابات تایید مجدد مردم بر راهی بود که 4 سال پیش انتخاب کرده بودند.
به گفته خوش چهره به رغم دوقطبی بودن انتخابات و اختلاف سلیقه نامزدها در مورد مسایل مختلف، اما دو طرف بر سر مساله لزوم بهبود معیشت مردم، وضعیت اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار، رفع موانع از سر راه تولید ملی و ... با یکدیگر اشتراک نظر داشند. در زمان حاضر هدف راهبردی نظام بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم است؛ این مساله جزو اصلی ترین مطالبات مردم از دولت است.
پیروزی اعتدال گرایان در انتخابات، فرصت بسیار خوبی را پیش روی دولت و مجلس قرار داده تا با همسویی و تعامل با یکدیگر، تحقق این هدف مهم را در دستور کار خود قرار دهند و اختلاف سلیقه های پیشین را در راستای حفظ منافع ملی و التزام به خواسته های مردم کنار بگذارند.
خوش چهره در ادامه افزود: افزایش رای روحانی، فرصت طلایی را پیش روی او قرار داده که کابینه منسجم تر و کارآمدتری تشکیل دهد. آرای بیشتر روحانی در مقایسه با دوره پیشین انتخابات، اسباب تحولاتی را در راستای تحقق بیشینه مطالبات مردم در دولت فراهم می آورد.

**رای نه مردم به بازگشت به گذشته
«مرتضی مبلغ» معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات هم در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا با کم نظیر خواندن این حجم از مشارکت، حضور گسترده مردم را ناشی از چند عامل دانست.
به گفته مبلغ، نگرانی مردم از بازگشت به گذشته، میزان مشارکت مردم احساس کردند که برخی جریان ها می خواهند به همان روش ها سیاست ها و منش ها برگردند،بنابراین با مشارکت خود به این تفکر نه گفتند. مردم خواهان تداوم راهی بودند که از 4 سال پیش انتخاب کردند. مردم آنقدر آگاه شده اند که بدانند در یک دوره چهار ساله امکان تحقق همه مطالباتشان فراهم نمی شود، بنابراین به رغم برخی نارضایتی ها، مصرانه ایستادند و گفتند آنچه را می خواستیم همچنان خواهانش هستیم.
افزایش میزان مشارکت و آرای روحانی،پشتوانه قوی تری برای او ایجاد کرده است؛ پشتوانه ای که با تکیه بر آن بسیار قوی تر می تواند در مسیر تحقق مطالبات مردم گام بردارد. روحانی از نظر پشتوانه مردمی در اوج اقتدار و توانمندی قرار دارد. از این به بعد نوبت او است که باید تدبیری به کار بگیرد تا پاسخ این همه محبت و پشتوانه حماسی مردم را بدهد.
یکی از انتقادهای جدی جامعه سیاسی به دولت روحانی این بود که توجه دولت به دو محور سیاست خارجی و مسایل اقتصادی او را از اهتمام به حوزه هایی چون سیاست داخلی و مسایل فرهنگی و اجتماعی دور کرده است.
دولت به دلایل مختلف در سال های گذشته در این زمینه چندان قوی عمل نکرد. حتی کابینه روحانی در تراز بخش مطالبات مهم جامعه نبود. به جرات می توان گفت تیم سیاسی روحانی در تراز جامعه سیاسی نبود، تیم رسانه ای هم همینطور؛ اینها بخش هایی است که دولت دوازدهم باید اهتمام جدی به آن داشته باشد. کاستی ها باید جبران شود. مدیران سیاسی که می توانند نقش بسیاری مهمی در رضایتمندی جامعه و در بستر سازی توسعه و پیشرفت داشته باشند، باید در تراز جامعه، مردم و شخص روحانی باشد.
بخش دیگر مطالبات مردم که دولت جدید باید به آن توجه داشته باشد، به نیازهای ساری و جاری مردم در بخش های اقتصادی و معیشتی باز می گردد. همچنین بحث تعامل بین المللی برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. دولت باید بر حل مشکلات باقی مانده در ارتباط با مسایل منطقه، مسایل جهانی متمرکز شود. رفع بقیه تحریم ها و تداوم اجرای برجام از دیگر مطالبات عمومی است.

**رای به رویکرد دولت اعتدال
«عبدالله ناصری» فعال اصلاح طلب در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا درک پیام انتخابات را به در نظر گرفتن شرایط ویژه کشور منوط دانست.
به گفته ناصری دولت یازدهم که میراث دار ویرانی هایی بود که به دنبال هشت سال سوء مدیریت در کشور ایجاد شده بود، بیشترین توان خود را روی حل مساله هسته ای و برطرف کردن موانع تعامل اقتصادی کشور با نظام بین الملل از جمله تحریم ها گذاشت. برجام مهمترین دستاورد دولت، توانست بسیاری از تنگناهای کلان اقتصادی را برطرف کند. اما دستاوردهای برجام بیش از آنکه کوتاه مدت باشد، دراز مدت است و در آینده به بار خواهد نشست.
برجام دستاورد بزرگی بود، اما دولت به خاطر ضعف رسانه ای و اطلاع رسانی خود نتوانست به اندازه ای که باید مردم را نسبت به فواید و دستاوردهای آن آگاه کند. از سوی دیگر تمرکز دولت روی حوزه تورم، موجبات افزایش رکود را فراهم کرد و از نظر معیشت مردم را در تنگنا قرار داد. اگرچه همه این ها میراث گذشته بود، اما ضعف دولت در فضاسازی و افکارسازی عمومی، موجب افزایش مطالبات عمومی در حوزه معیشتی شد؛ مساله ای که رقیب دولت در رقابت های انتخاباتی روی آن دست گذاشت.
رای مردم به دولت نشان داد اگرچه معیشت و اقتصاد برای مردم مهم است و نارضایتی هایی در این حوزه وجود دارد، اما معیشت همه دغدغه مردم نیست. مردم دغدغه های دیگری هم دارند که به نوع رویکرد دولت به جامعه، باز می گردد. رقیب اصلی روحانی در انتخابات نماینده تفکری تلقی می شد که اجازه نمی داد کنسرت مجاز در برخی مناطق کشور برگزار شود. بنابراین مردم با نوع انتخاب خود نشان دادند بیش از آنکه خواهان مسایل اقتصادی و معیشتی باشند، خواهان یک رویکرد متعادل به انسان، جامعه و محیط بین المللی خودشان هستند و از بازگشت به دوره قبل از روحانی هراس دارند. آنچه مهم بود اینکه مردم به ادامه روند عقلانیت و تدبیر و امیدبخشی به جامعه رای دادند. وظیفه روحانی در این دوره بسیار سنگین تر شده است. او بر همین اساس باید توجه به مطالبات اجتماعی و سیاسی مردم و حامیان خود را در دستور کار قرار دهد.
ناصری افزود: وظیفه دولت در برابر رای مردم در این دوره بسیار سنگین تر از پیش شده است. رای قابل توجه رقیب روحانی در انتخابات هم معنای مهمی داشت. به نظرم بخش قابل توجهی از کسانی که به حجت الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رای دادند، آرایشان سلبی و برای نه گفتن به روحانی بود، نه آری گفتن به رئیسی. نارضایتی از بخش هایی از عملکرد دولت به ویژه در بخش اقتصادی آنها را به سمت رقیب سوق داد. این نشان می دهد روحانی باید در دوره دوم ریاست جمهوری خود، یهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را در دستور کار قرار دهد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید