پشت‌پرده شکست نشست نفتی دوحه

سیاستگذاری نفتی سران جدید عربستان سعودی با سیاست‌های ریاض در دهه های گذشته مغایر است.
پشت‌پرده شکست نشست نفتی دوحه

مقامات کهنه کار عربستان بویژه در صنعت نفت این کشور سابقا مشتاقانه با ایران همکاری می کردند اما محمد بن سلمان جانشین ولیعهد عربستان اکنون سیاستگذاری نفتی کشورش را به دست گرفته و این پسر 30 ساله ملک سلمان بر رویکردی که از چند دهه پیش در مورد جدایی ملاحظات تجاری و سیاسی وجود داشت خط بطلان کشیده است.

به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، به عنوان نمونه اقدام عربستان در بر هم زدن توافق تولید کنندگان نفت در دوحه در هفته گذشته برای ثابت نگه داشتن میزان تولید به دلیل خودداری ایران از شرکت در اجلاس، نشانه پشت کردن سعودیها به رویکرد گذشته و در نتیجه تاثیر رقابت منطقه ای آنها بر بازار است.

یاسرالجنیدی تحلیلگر نفتی در شرکت مشاوره مدلی گلوبال گفت: همه چیز در دوحه رنگ و بوی سیاسی داشت.

این تغییر رویه به معنای بلاتکلیف نگه داشتن تمام شرکت‌های نفتی مهم از جمله اکسون موبیل تا معامله گران نفتی نظیر گروه واسطه ویتول است و اکنون آنها مجبورند از یک سیاستگذاری مبهم در خاورمیانه که آل سعود بانی آن بوده تبعیت کنند.

جیسون بوردف مدیر مرکز سیاستگذاری جهانی انرژی دانشگاه کلمبیا در نیویورک گفت: این حقیقت که عربستان ظاهرا جلوی این توافق را گرفته خود نشانه این است که سیاست گذاری نفتی عربستان تا چه حد تحت تاثیر مناقشه ژئوپلیتیک با ایران قرار دارد.

علی النعیمی وزیر نفت کهنه کار عربستان فردی تکنوکرات است و بین مسائل مربوط به سیاست نفتی و امور خارجه تفکیک قائل می‌شود و تاکید دارد ملاحظات قیمتگذاری از جمله عرضه و تقاضا و ذخایر نفتی از محرکه های اصلی در تصمیم گیری‌های وی محسوب می شوند.

در حالی که خاندان آل سعود همواره بر سیاستگذاری نفتی احاطه داشته اند، اما از سوی دیگر وزیرانی در خارج از خاندان آل سعود نظیر شیخ یمانی در دهه 1980 و نعیمی طی دو دهه گذشته جای زیادی برای مانور داشتند اما ظاهرا این اختیارات در حال حاضر کمرنگ شده است.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید