پراید بیش از یک میلیون تومان گران شد

افز‌ایش قیمت وارداتی‌ها و افزایش نرخ ارز باعث رشد بهای خودروهای ساخت داخل نیز شد.
پراید بیش از یک میلیون تومان گران شد

به گزارش صنعت نویس، با افزایش قیمت اکثر خودروهای تولیدی در بازه قیمتی ٢٠ تا ١٠٠ میلیون‌تومان و بررسی قیمت‌های بازار خودروهای داخلی در طول یک‌ماه گذشته، به‌خوبی متوجه می‌شویم که در این فاصله قیمتی، خودروهای تولیدی از ارزان‌ترین بخش بازار تا خودروهای گرا‌ن‌تر تولید داخل با افزایش بهای محسوسی روبه‌رو شده‌اند.

این افزایش قیمت‌ها از افزایش یک‌و‌نیم میلیون‌تومانی پراید شروع شده و تا افزایش ۷میلیون‌تومانی برخی خودروهای ساخت داخل در محدوده قیمتی ١٠٠‌میلیون‌تومان ادامه دارد.

در این سریال افزایش قیمت‌ها، موارد استثنایی اندکی نیز وجود دارند؛ همانند خانواده ٢٠۶‌، سمند و برخی خودروهای چینی نه‌چندان‌محبوب که با افزایش قیمت روبه‌رو نشده‌اند‌.

برخی خودروهای چینی هم که قیمت کاذبی داشتند،‌ مانند دانگ‌فنگ ایران‌خودرو با کاهش قیمت روبه‌رو شده‌اند. اما اکثر خودروهای تولیدی در بازه قیمتی ٢٠ تا ١٠٠ میلیون‌تومان با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. این افزایش قیمت در برخی خودروها مربوط به قیمت بازار است.

نکته جالب، افزایش قیمت خودروهای چینی پر‌فروش بازار است. مثلا جک اس‌۵ مرز یک‌صد میلیون‌تومان افزایش را هم رد کرده و به محدوده قیمت ١٠٢ میلیون‌تومان رسیده است، در حالی که قیمت خودروهای چینی حدود یک‌سال بدون تغییر بود.

دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها دو مساله است. دلیل اول افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی است که باعث شده قیمت خودروهای تولید داخل هم به‌طور دومینو‌وار افزایش یابد.

این موضوعی است که در چند هفته گذشته چند بار در همین صفحه به آن اشاره کردیم‌. دومین دلیل افزایش نرخ ارز است که باعث افزایش قیمت رسمی خودروهایی شده که میزان ارز‌بری بالایی دارند.

در‌نهایت برخلاف نظر برخی از کارشناسان و مسئولین که معتقد‌ند افزایش قیمت خودروهای وارداتی تاثیری بر قیمت تولیدی‌ها ندارد زیرا بازار این دو از هم جداست اما در عمل افزایش قیمت وارداتی‌ها دلیل اصلی افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل شده، بدین‌ترتیب که قیمت خودروهای ساخت داخل از سطوح بالای بازار تا پایین‌ترین سطوح قیمتی، افزایش را در یک ماه گذشته تجربه کرده است‌.

منبع: اخبار خودرو

افزودن نظر جدید