پیغام خطا

  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.

پایان سکوت رئیس جمهور در حضور سران قوا

اگر وظیفه رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است، بخشی از آن اجرای وظایف قوه قضاییه است. اگر رئیس جمهور دغدغه اجرای قانون اساسی را دارد باید‌‌ همان دغدغه را درباره قوه قضاییه داشته باشد چون آن هم جزو اصول قانون اساسی است.
پایان سکوت رئیس جمهور در حضور سران قوا

به گزارش صنعت نویس، حواشي ادامه دار روز قدس و شعار عده‌اي از مردم در مقايسه روحاني و بني صدر و همچنين واکنش‌هاي مختلفي که بعد از آن ماجرا در روز عيد سعيد فطر و انتقادهايي که در روزهاي اخير به عملکرد دولت مي‌شود رئيس جمهور را به واکنش واداشت و با اشاره به اتفاقات و حواشي اوايل انقلاب گفت: در اوايل انقلاب و سالهاي پس از آن توهين‌هاي فراواني به سران نظام مي‌شد اما امثال شهيد بهشتي به ما آموختند که هر چيزي را براي انقلاب‌مان و نظام‌مان و استحکام نظام‌مان به راحتي تحمل کنيم.

حسن روحاني رئيس‌جمهوري کشورمان صبح امروز در همايش سراسري قوه قضائيه که در محل اجلاس سران برگزار شد، طي سخناني ضمن تبريک هفته قوه قضائيه اظهار داشت: آيت‌الله شهيد بهشتي از مظلومترين شخصيت‌هاي بنام انقلاب در سال ۵۸ و ۵۹ بود.

رئيس جمهور تصريح کرد: از زماني که نهضت اسلامي از سال 41 آغاز شد، ايشان همواره به عنوان يکي از فضلا و مدرسين به نام حوزه علميه قم در کنار امام راحل بودند، بعداز پيروزي انقلاب هم بار بسيار سنگيني بر دوش گرفتند و واقعاً صبر ايشان به گونه‌اي بود که ديگر صبر خسته شده بود و خود ايشان خسته نمي‌شد، آن همه اتهاماتي که در آن روزگار و در سال 58 و 59 تا روز شهادتش واقعاً کمتر مظلومي را ما در تاريخ بعد از انقلاب اسلامي مشاهده مي‌کنيم، حداقل تا زمان حيات ايشان که البته به قول آن مرحوم بزرگوار که به نقل از ايشان نقل کرد که آسياب به نوبت که نوبت ديگران هم فرا رسيد، ولي آن زمان يعني سال 58 و 59 مظلوم‌ترين شخصيت به نام انقلاب اسلامي بود.

روحاني ادامه داد: بنده آخرين باري که ايشان را از نزديک زيارت کردم، چهارشنبه هفته قبل از شهادت ايشان بود؛ يعني 7 تير که شهادت ايشان بود که ايشان به بنده فرمود که فلاني! من چند ماه پيش خدمت امام رفته بودم و قصد من اين بود که استعفايم را تقديم ايشان کنم، رفتم نشستم و داشتيم صحبت مي‌کرديم محضر امام و جمعيت زيادي در حسينيه جمع شده بودند و براي امام شعار مي‌دادند، از جمله درود بر خميني و شعارهاي ديگري که مطرح مي‌شد و صداي مردم در حسينيه بلند بود و در اتاقي که نشسته بوديم آن صدا کاملاً به گوش مي‌رسيد. گفت قبل از اينکه بنده مسئله استعفايم را مطرح کنم، ايشان به يک مناسبتي به بنده گفت که آقاي بهشتي! مي‌بينيد مردم چه مي‌گويند در اين حسينيه؟ گفتم بله، گفت امام فرمود فلاني، اگر همه مردم ايران شعارشان اين باشد يعني مثلاً درود بر خميني يا همه مردم ايران شعارشان مرگ بر خميني باشد، براي من فرق نمي‌کند. مرحوم بهشتي گفت که من وقتي اين جمله را شنيدم ديگر خجالت کشيدم که بخواهم مسئله استعفاي خودم را مطرح کنم و بحث ديگري را بنده مطرح کردم.

رئيس‌جمهور يادآور شد: آن روح بلند امام اين چنين شاگرداني را هم در محضر خودش پرورش مي‌دهد، در همان جلسات هفتگي سال 58 حوادث زيادي مطرح مي‌شد، از توهين‌هايي که به خود ايشان مي‌شد، يادم هست يک بار در يک جمعي توهيني که در آن زمان به مقام معظم رهبري شده بود کم کم به جريان طبيعي تبديل شده بود که بزرگان نظام در کوچه و خيابان و حتي در اجتماعات بزرگ، گاهي در دانشگاه‌ها و گاهي در مساجد مورد توهين قرار بگيرند، اما شهيد بهشتي صبر کرد و به ما آموخت که هر چيزي را براي انقلاب‌مان و نظام‌مان و استحکام نظام‌مان به راحتي تحمل کنيم و بدانيم اگر کسي اخلاص داشت و براي خدا تلاش کرد، هر چه احمض به او افضل، يعني هر چه مشکل‌تر باشد، خداوند اجر و مزد بيشتري را به ما عنايت خواهد کرد.

روحاني با بيان اينکه انقلاب اسلامي و نظام اسلامي ما روزهاي بسيار سختي را پشت سر گذرانده است، تأکيد کرد: دومين معضل ما جنگ تحميلي بود، چرا که جنگي بر ما تحميل شد از طرف بيگانگان که البته به ظاهر يک کشور همسايه به ما حمله کرد، اما پشت قصه، بسياري از قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها پشت اين داستان بودند. 8 سال سخت‌ترين روزها را گذرانديم، روزهايي بود که حتي براي يک سلاح ساده و سبک کلاشينکف که هيچ وقت يادم نمي‌رود در هفته‌هاي اول جنگ که از يک کشوري يک هواپيما کلاشينکف آورديم و چقدر همه خوشحال بوديم که يک هواپيماي کلاشينکف براي ما رسيده، چون تفنگ معمولي که دراختيار سربازان ما بود، تفنگ ژسه و سنگين و کار کردن با آن سخت بود، اما کلاشينکف سلاح سبک‌ترين نسبت به آن بود و راحت‌تر مي‌شد با آن در ميدان جنگ تحرک داشت. بنده از مهر و آبان‌ماه به همراه تعدادي از مسئولان نظامي و عده‌اي نمايندگان مجلس، مسئول بررسي همه انبارهاي نيروهاي مسلح و زاغه‌هاي مهماتي بودم.

روحاني در ادامه سخنان خود گفت: مشکل سوم دوران انقلاب ما، طراحي براي فشار و تحريم کشورمان بود، جنگ هشت ساله تمام شده بود، البته هنوز آثار جنگ وجود دارد و هنوز از لحاظ حقوقي همه مسائل جنگ حل نشده و هنوز بعد از حدود سي سال، برخي از حقوقي که بايد عملياتي و اجرايي شود، نشده، هنوز دفتر CBC تشکيل نشده و هنوز اروند رود لايروبي نشده و هنوز قرارداد 1975 همه ابعادش اجرا نشده، طبيعي است جنگ هشت ساله ممکن است آثارش 30 تا 40 سال باقي بماند تا همه آثارش برطرف شود، لذا جنگ‌ها و معضلات بين‌المللي اين چنين است و مشکلات يک روزه حل نمي‌شود.

روحاني با بيان اينکه ما در سال ۹۶ هستيم و نشان داديم به ۴۰ سالگي رسيديم، خاطرنشان کرد: در اين شرايط دوران پساانتخابات، از نو رقابت‌هاي انتخاباتي را بازخواني کنيم؟ کدام عقل سليمي اين را به ما مي‌گويد؟ مردم با نشاط و آگاهي به صحنه آمدند و کارشان را به خوبي انجام دادند و اکنون نوبت ما مسئولان است. مشکلات امروز، مشکلات دولت دوازدهم نخواهد بود بلکه مشکلات نظام، انقلاب و مردم ماست.

رئيس جمهور با بيان اينکه اگر سه قوه کشور تحت فرامين رهبري قرار بگيرد و پشت هم باشيم، مسائل حل مي‌شوند، عنوان کرد: در چهار سال گذشته ممکن است حداکثر استفاده از انرژي نشده است ولي قوا به دنبال تخريب هم نبودند. البته قوا مستقل هستند ولي مستقل بودند به معناي ديوار کشيدن ميان قوا نيست. مستقل بودن به معناي عدم کمک کردن به هم و تعامل با يکديگر نيست. نمي‌توان توجه نداشت که چگونه مسائل را حل و فصل کنيم.

رئيس قوه مجريه تأکيد کرد: بايد کاري کنيم اروپا و روسيه وچين در کنار امريکا باشند يا آنکه اگر امريکا خواست کاري بکند ديگران او را محکوم کنند؟ بيان کرد: چند روز قبل امريکا در شوراي امنيت درباره قطعنامه ۲۲۳۱حرف زد ولي کسي بود او را همراهي کند؟ نه اروپا، نه روسيه و نه چين کسي او را همراهي نکرد ولي زماني هم بود وقتي امريکا حرف مي‌زد ۱۴ راي ديگر هم داشت. نبايد بگداريم امريکا بسط يد پيدا کند و نبايد به امريکا بهانه بدهيم. ممکن است امريکا جايي در برجام تخلف کند يا تخفلي هم بکند. اينکه امريکا نقض کند و ديگران گفتند احسنت، اين بهتر است يا آنکه اروپا و روسيه و چين بااو مخالفت کنند، بهتر است؟ ما از انزواي امريکا ناراحتيم؟

وي با بيان اينکه براساس قانون اساسي ضابط بايد ضابط باشد ونه بيش از آن، گفت: نبايد بگذاريم در قوه قضاييه بزرگ بخاطر نقص کوچک زحمات همه افراد بر باد برود. من هم در قبل از انقلاب و هم بعد انقلاب پيشنهاد داشتم که براي کار به قوه‌قضاييه بروم اما ترسيدم. چرا که کار قاضي کار سختي است. بار سنگيني بر دوش قاضي قرار دارد. نبايد کسي فکرکند که حکم براي قاضي نفع دارد. حکم محکوميت و برائت براي قاضي بايد يکسان باشد وحتي بايد به برائت برسد.

رييس دولت يازدهم تاکيد کرد: همه دستگاه‌ها و همه ما بايد در برابر مردم با شفافيت عمل کنيم و پاسخگو باشيم و چرا قوه قضاييه اين کار را نکند؟

منبع:آخرین اخبار

افزودن نظر جدید