هشدار؛ وضعیت قرمز "بحران آب" در کشور

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه دولت عراق برای حل بحران ریزگردها مصمم است، گفت:‌ از ماه آینده آموزش محیط‌بانان عراقی در حاشیه کربلا و در زمینی به مساحت ۲۰۰ هکتار شروع می‌شود.
هشدار؛ وضعیت قرمز "بحران آب" در کشور

به گزارش صنعت نویس، معصومه ابتکار ظهر امروز در دیدار با آیت‌الله امینی، با اشاره به جایگاه ویژه محیط‌ بانان اظهار داشت: مراسم روز محیط‌بان امروز در حرم حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار خواهد شد و از خدمات آنان قدردانی به عمل خواهد آمد.

وی از محیط‌ بانان به‌عنوان خط مقدم محیط‌ زیست یاد کرد و افزود: محیط‌ بانان درواقع درخط مقدم محیط‌ زیست قرار دارند که در مقابل متجاوزان و تعرض‌کنندگان به محیط‌ زیست ایستادگی و مقابله می‌کنند.

ابتکار توجه به محیط‌ زیست را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کاری دولت دانست و گفت: دولت در زمینهٔ محیط‌ زیست 15 لایحه به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده که حفاظت از تالاب‌ها و هوای پاک ازجمله این لایحه‌های مهمی هستند که در مجلس به تصویب رسیده‌اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها و مطالعات دقیق در زمینهٔ چالش‌های مختلف زیست‌محیطی تصریح کرد: در هر زمینه و بخشی که امروز کشور از آن رنج می‌برد برنامه‌های عملی دقیقی صورت گرفته و مسیر پیش روی سازمان در برابر بحران‌های موجود کاملاً مشخص و روشن است.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه آلایندگی‌های واحدهای صنعتی با برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته شده استانداردهای موجود ارتقا پیداکرده و کنترل و پایش واحدهای صنعتی به‌صورت مداوم در حال انجام است.

ابتکار برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ عمومی را از مهم‌ترین راهکارهای حل بحران‌های زیست‌محیطی دانست و تأکید کرد: با تعاملات مناسبی که با وزارت آموزش‌ و پرورش کشور انجام‌گرفته بحث محیط‌زیست و راهکارهای نظری و عملی آن در کتاب‌های درسی مدارس گنجانده‌شده است.

وی سینما و دانشگاه را دو نهاد مؤثر در شناسایی مناسب محیط‌‌زیست به جامعه دانست و خاطرنشان کرد: یکی از الزامات مهم زندگی ایرانی و اسلامی دوست داشتن طبیعت و زندگی مسالمت‌آمیز با آن است که بافرهنگ سازی درست قابل‌دستیابی است.

ابتکار با اشاره به اهتمام دولت به روی مسئله محیط‌‌زیست تأکید کرد: محیط‌زیست از مواردی است که دولت به‌صورت جدی آن را رصد می‌کند که احیای دریاچه ارومیه و تالاب هورالعظیم از این موارد است و با رویه‌ای که دولت پیش‌گرفته است آینده روشن است.

وی از مدیریت آب به‌عنوان یکی از الزامات مهم کشور یاد کرد و گفت: بحران آبی کشور یک مسئله مهم و واقعی است که مدیریت آب‌های سطحی و فاضلاب را از هر زمان دیگری حساس‌تر کرده است.

ابتکار بحران ریزگردها را موردتوجه قرار داد و تأکید کرد: تا قبل از شروع جنگ داخلی در عراق با این کشور برای حل بحران ریزگردها تفاهم‌نامه‌های خوبی منعقدشده بود که جنگ سبب شد از اولویت کاری دولت عراق خارج شود اما پس از ریشه‌کن شدن تکفیری‌ها در این کشور از ماه آینده آموزش محیط‌بانان عراقی در حاشیه کربلا و در زمینی به مساحت 200 هکتار شروع می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت عراق برای حل بحران ریزگردها مصمم است اما این کشور 8 میلیون هکتار کانون تولید ریزگرد دارد.

منبع:تسنیم

افزودن نظر جدید