"نه" مجلسی ها به مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو

درخواست کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین تقاضای ۱۵ نماینده برای مسکوت ماندن طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو به مدت ۶ ماه با مخالفت مجلس روبرو شد.
"نه" مجلسی ها به مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو

به گزارش صنعت نویس، مسکوت ماندن طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو به مدت ۶ ماه در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی در دستور قرار گرفت و ولی ملکی دلیل این پیشنهاد کمیسیون صنایع و معادن را شرایط خاص کشور، تهدیدات اقتصادی و مدیریت مبادلات ارزی در راستای حمایت از تولید کنندگان خودرو اعلام کرد. 

بهرام پارسایی نیز در مخالفت با این درخواست، گفت: این درخواست در حالی مطرح شده است که کمتر از پنج ماه از تصویب فوریت رسیدگی به طرح ساماندهی بازار خودرو ارائه شده و حالا برخی نمایندگان تقاضا دارند این طرح نیامده به مدت ۶ ماه مسکوت بماند در حالی که این کار خلاف آیین‌نامه مجلس است چرا که از تصویب یک طرح باید حداقل یک سال گذشته باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه طرح ساماندهی بازار خودرو را طرحی جامع دانست و افزود: نتیجه تصویب این طرح در مجلس موجب کاهش فشار روزافزون بر مردم، جلوگیری از رانت و فساد در بازار خودرو، جلوگیری از آلودگی محیط زیست، انتقال دانش و فناوری روز خودروسازی دنیا به داخل و  کاهش مصرف بنزین است.

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی با تاکید بر اینکه خلاء قانونی عامل اصلی آشفته بازار خودرویی کشور است، گفت: شرکتهای خودروساز خودرو را با یک قیمت به بازار عرضه می‌کنند و دلالان با افزایش صددرصدی قیمتها همان خودرو را در بازار می‌فروشند و هیچ قانون مشخصی برای ساماندهی بازار خودرو وجود ندارد اما این طرح می‌تواند موجب ساماندهی این بازار شود.

وی متذکر شد: اگر نمایندگان از خواسته‌های موکلان‌شان دفاع نکنند آن وقت مردم خود برای طرح مطالبات و خواسته‌هایشان به خیابان‌ها می‌آیند.

پارسایی با طرح این پرسش که نمی‌دانم چرا برخی نمایندگان درخواست مسکوت ماندن طرح مذکور را داده‌اند، گفت: شاید در حوزه انتخابیه متقاضیان مسکوت ماندن طرح مذکور قیمت پراید هنوز ۲۲ میلیون تومان است و نیازی به ساماندهی آشفته بازار خودرو ندارند اما ما هر مقامی را به کمیسیون اصل ۹۰ می‌آوریم به دلیل خلاء قانونی پاسخگو نیست و این مسئله جان، مال و عزت مردم ایران را به خطر انداخته است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به طرح ثبت نام سایپا و ایران‌خودرو، گفت: سایپا ۲۰ هزار خودرو ثبت‌نام کرد و ۷۰۰ هزار نفر به سایت این خودروساز مراجعه کردند. چرا؟ آیا قرار است در طرح ثبت‌نام ایران خودرو نیز همین اتفاق تکرار شود؟

این عضو کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی یادآور شد: بعد از مرحله دوم تحریم‌ها، نمی‌توانیم قطعات هیچ خودرویی را در داخل تولید کنیم  چون حمایت‌های بی قید و شرط ارزی و سایر حمایت‌ها از خودروسازان طی چهار دهه گذشته مانع  توانمند شدن آنان شده است.

وی با اشاره به جهش قیمت در بازار خودروهای داخلی، گفت: قیمت خودروهای داخلی طی یک ماه گذشته ۱۵۰ درصد افزایش یافته است چون رانت و فساد و رانت‌خواران از دلایل پشت پرده آشفته بازار خودرو هستند که هیچ ربطی به گران شدن نرخ ارز هم ندارد.

سپس محمدحسین فرهنگی با استناد به ماده ۱۴۹ آیین‌نامه داخلی مجلس در تذکی گفت: گزارش رد یا مسکوت ماندن طرح یا لایحه‌ای زمانی می‌تواند در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد که طراحان درخواست کرده باشند اما به نظر می‌رسد کلیات طرح مذکور در دستور رسیدگی قرار دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس ادامه داد: اگر مجلس مسکوت ماندن طرح را نپذیرفت باید طرح برای تعیین تکلیف، مجددا به کمیسیون صنایع برگردد تا تکلیفش مشخص شود.

علی لاریجانی نیز در واکنش به دلایل مخالفت پارسایی و تذکر فرهنگی گفت: تا به حال چنین چیزی نداشتیم که کیمسیونی پیشنهاد مسکوت ماندن داده باشد با این حال طبق ماده ۱۹۵ باید پیشنهاد کمیسیون را به رای بگذاریم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای پارسایی می‌توانید نسبت به طولانی شدن فرآیند بررسی و ارجاع طرح مذکور به صحن علنی مجلس انتقاد داشته باشید و اعتراضتان را به هیات رییسه مجلس بدهید. درخواست بدهید اما از مسیر دیگری باید درخواست خود را دنبال کنید.

وی با تاکید بر اینکه روال قانونی مسکوت ماندن طرح طی شده است، گفت: علاوه بر کمیسیون صنایع و معادن، ۱۵ نماینده دیگر نیز درخواست مسکوت ماندن طرح فوق را داده‌اند ما هم درخواست کمیسیون صنایع را به رای مجلس می‌گذاریم.

سپس مجلس وارد رای‌گیری شد که از  ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه ۴۹ نماینده با رای موافق، ۱۳۹ نماینده را با رای مخالف و ۴ نماینده با رای ممتنع با مسکوت ماندن ۶ ماهه طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو مخالفت کردند.

علی لاریجانی در ادامه گفت: با توجه به مخالفت نمایندگان با مسکوت ماندن طرح ساماندهی بازار خودرو، این طرح باید به کمیسیون صنایع بازگردانده شود تا حداکثر طی یک ماه آینده تکلیف آن مشخص شود.

رئیس مجلس افزود: گزارش کمیسیون صنایع و معادن باید حاوی نظر رد یا تایید طرح ساماندهی بازار خودرو باشد. اگر طرح مذکور را تایید کرد باید اصلاحات لازم را در آن اعمال کند و گزارش نهایی خود را برای رسیدگی در صحنی علنی به هیات رییسه بدهد.

سپس برای گرفتن رای موافق نمایندگان، ارجاع طرح ساماندهی بازار خودرو به کمیسیون صنایع را به رای مجلس گذاشت که مجلس با ۱۵۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۲ رای ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر با این درخواست موافقت کردند.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید