نظارت فنی و مؤثر بر عملکرد بانک‌ها

مدیرعامل بانک مرکزی تأکید کرد که یکی از عواملی که می‌تواند در رابطه با نظارت مؤثر باشد، تقویت نظارت فنی و مؤثر بر عملکرد نظام بانکی است. نباید فراموش کنیم که وقتی حجم نظارت بالا می‌رود کارایی خود را از دست می‌دهد.
نظارت فنی و مؤثر بر عملکرد بانک‌ها
صنعت نویس: ولی‌الله سیف در پاسخ به سوال خبرنگاردرباره نظارت بانک مرکزی در جلوگیری از فسادهای بانکی گفت: آنچه مسلم است بانک مرکزی وظیفه خودش را در این زمینه از طریق تقویت کنترل‌های داخلی و تقویت نظارت انجام می‌دهد. بانک مرکزی به‌عنوان ناظر بر نظام بانکی به‌شرط اینکه اختیارات لازم را داشته باشد می‌تواند نقش مؤثری را ایفا کند. و مسئله دیگری که باید توجه داشته باشیم این است که نظام بانکی اصولاً محل گردش وجوه است.
 
از همین رو وی تأکید می‌کند، هرکسی با هر سوءنیتی که بخواهد عمل کند، از فضای بانک هم  استفاده می‌کند. این‌که بعضی وقت‌ها گفته می‌شود یک‌طرف فسادهای مالی همیشه نظام‌های بانکی هستند، به‌هرروی همیشه یک‌سوی جریان وجوه نقد در بانک‌هاست بنابراین یک‌سوی جریان‌های مالی سالم هم در بانک‌هاست.
 
وی  معتقد است بر همین اساس نباید وجود یک‌سوی جریان‌های مالی در بانک‌ها را به‌عنوان یک  نقطه‌ضعف در بانک‌ها دید. این در حالی است که یکی از عواملی که می‌تواند در این رابطه مؤثر باشد، تقویت نظارت فنی و مؤثر بر عملکرد نظام بانکی است. نباید فراموش کنیم که وقتی حجم نظارت بالا می‌رود کارایی خود را از دست می‌دهد.
 
همچنین سیف خبر از تجهیز سامانه‌های نظارتی داد و گفت: این سامانه‌ها می‌تواند به‌دقت با پیگیری ارقام و صورت‌های مالی بانک‌ها نظارت ویژه‌ای را اعمال کند. همچنین از کفایت کنترل‌های داخلی و فرایندهای امن هم اطمینان خواهد داد.
رویداد 24

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید