مشکل پیام رسان های داخلی از نظر وزیر ارتباطات

وزیر ارتباطات گفت: بومی شدن زیرساخت برای تحول دیجیتال یک پیام‌رسان ضرورت است و ما نمی‌توانیم مباحث اقتصادی، نظام بانکی و پرداختمان را به سرویس‌دهنده خارجی واگذاری کنیم و بی‌تفاوت باشیم. نسبت به نیاز مردم هم نمی‌توان بی‌تفاوت بود، بنابراین این کار همت همگانی می‌طلبد.
مشکل پیام رسان های داخلی از نظر وزیر ارتباطات

به گزارش صنعت نویس، محمدجواد آذری جهرمی امروز در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه عقلای کشور در شورای عالی فضای مجازی سندی را طراحی کردند که بندهای مختلفی دارد اظهار کرد: اینطور نیست که با اعطای وام مشکل حل شود، مشکل پیام‌رسان‌ها فقط مشکل مالی و حتی اعتمادی نیست. مردم باید از پیام‌رسان‌های بومی استفاده کنند، کسب‌وکارشان را روی خدمات بومی بیاورند که امنیت بیش‌تر، کیفیت بهتر و سرعت بالاتری داشته باشد.
وی افزود: به لحاظ حاکمیتی کلان‌داده‌های ما نباید خارج از کشور ذخیره شود، ما باید بتوانیم نظام اقتصادی را درون کشور و حاکمیت خود مدیریت کنیم. اما اگر نظام پرداخت نداشته باشیم و بدون اعتماد مردم نمی‌توانیم از آنها دعوت کنیم. بنابراین باید اعتماد و زیرساخت‌های پرداخت فراهم باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که در مصوبه شورای عالی فضای مجازی ذکر شده که پیام‌رسان‌های مجاز می‌توانند از تسهیلاتی از جمله وام و اختصاص پهنای باند بهره‌ بگیرند، افزود: مرکز ملی فضای مجازی در کارگروهی که بین دستگاه‌ها داشته، شناسایی پیام‌رسان‌های مجاز را انجام داده و این لیست به صورت مکتوب به ما نیز اعلام شده است. کسانی که شناسایی شوند، ارجاع شده و این تسهیلات میتواند در اختیارشان قرار گیرد.

آذری جهرمی با بیان این‌که در مصوبه شورا وظایف تمامی دستگاه‌ها آمده است، گفت: وزارت ارتباطات باید به این پیام‌رسان‌ها پهنای باند می‌داد که تاکنون بیش از ۳۰۰ گیگابیت بر ثانیه در اختیارشان قرار گرفته است. همچنین رک و فضای سرور نیز به آن‌ها داده شده است. این پیام‌رسان‌ها به باند معرفی می‌شوند و با سفته‌های امضا شده می‌توانند تسهیلاتی مطابق با مصوبه بگیرند.

وظایف دستگاه‌ها در قبال پیام‌رسان‌های بومی مشخص است

وی ادامه داد: هر یک از دستگاه‌ها از جمله آموزش و پرورش، بانک مرکزی، وزارت ارشاد، قوه قضاییه و سازمان صداوسیما وظایفی دارند. مرکز ملی فضای مجازی باید گزارش دهد که هر دستگاه چه میزان اقدام را پیش برده است. ما به عنوان حاکمیت باید زیرساخت‌هایی که چارچوب قانونی آن مشخص است را انجام دهیم و این مساله تنها برعهده وزارت ارتباطات نیست. حتی خود پیام‌رسان‌ها هم وظایفی برعهده دارند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که عده‌ای به صورت کلی از وزارت ارتباطات مطالبه دارند که پیام‌رسان بومی راه بیندازند، گفت: ما در چارچوبی که مصوب شده وظایف خود را انجام می‌دهیم و از باقی دستگاه‌ها هم پیگیری می‌کنیم حتی بیش از سه بار با دستگاه‌ها مکاتبه کردیم که چارچوب‌های لازم را انجام دهند.

آذری جهرمی با بیان این‌که پیام‌رسان‌ها هم باید برای بهبود کیفیت خود کار کنند و شفاف باشند، اظهار کرد: ما از پیام‌رسان‌ها انتظار نداریم که از همان ابتدا در ترازهای یک بین‌المللی باشند اما باید کارشان را پیش ببرند و از کسب‌وکارهای داخلی حمایت کنند. کانال‌هایی که در پیام‌رسان‌های خارجی نام داشته و ثبت شدند و دارای شناسنامه هستند، وقتی می‌خواهند وارد پیام‌رسان بومی شوند باید با فعالیتشان با هماهنگی وزارت ارشاد تسهیل شود. همچنین پیام‌رسان‌ها باید نسبت به درخواست‌های خارج از ضوابط و مقررات محکم و پاسخگوی حریم خصوصی مردم باشند.

وی با تاکید بر ملی بودن موضوع بومی شدن پیام‌رسان‌ها گفت: تمامی دستگاه‌هایی که مخاطب مصوبه شورای عالی فضای مجازی هستند، باید فعالیت کنند. بنا به گزارش مرکز ملی فضای مجازی بیشترین پیشرفت در حوزه‌های مربوط به وزارت ارتباطات بوده است. از خود شرکت‌ها هم باید مطالبه شود و آنها به نیاز مردم و کسب‌وکارها پاسخگو باشند.

بین شهرداری و اپراتورها ادبیات واحد وجود ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره مشکلات آنتن‌دهی اپراتورها، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که از سمت ساکنین مناطق شهری وجود دارد مشکلاتی در زمینه‌ی آنتن‌دهی اپراتورها وجود دارد. نبود یک ادبیات واحد بین شهرداری و اپراتورها باعث می‌شود نقاطی که باید برای زدن سایت اختصاص یابد، در اختیار اپراتورها قرار نگیرد یا بعضا مشاهده می‌شود در برخی از مناطق شهری سایتی نصب شده و ساکنان آن منطقه به دادگاه شکایت کردند.

آذری جهرمی ادامه داد: وقتی سایت جمع‌آوری شود، اپراتورها دچار مشکل خواهند شد. شاید در ۱۰۰ روز اخیر ما ۴۰ حکم جمع آوری سایت‌های موبایل در تهران را داشتیم. با جمع‌آوری سایت و خاموش کردن برق‌اش اولین اتفاقی که می‌افتد این است که پوشش منطقه دچار مشکل می‌شود. برای این موضوع کارگروهی بین سازمان تنظیم مقررات ارتباطات و معاونت امور شهرداری تهران شکل گرفته است که به یک گفتمان واحد برسیم و مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان این‌که شهرداری باید فضایی مناسب در اختیار اپراتورها قرار دهد که از مناطق مسکونی مردم فاصله داشته باشد و آنها طراحی خود را مبتنی بر این نقاط در نظر بگیرند، افزود: سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز در حوزه نظارت وظایفی برعهده دارد و باید به مردم گزارش دهد. همچنین سامانه‌ای در نسخه وب راه افتاده و نسخه موبایلی آن نیز تا پایان هفته آماده می‌شود که مشترکین می‌توانند گزارش کنند چه نقاطی دچار اشکال است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطر نشان کرد: عموم مردم هم می‌توانند ببینند که در چه نقطه‌ای اختلال وجود دارد و مربوط به چه اپراتورهایی با ذکر نقطه مکانی است. طبیعتا اپراتورها خودشان هم می‌بینند کجا مشکل دارند و برای حل مشکل خود برنامه‌ریزی می‌کنند و این هم عامل رقابت برای اپراتورهاست تا کیفیت سرویس‌شان را بهبود ببخشند. امیدواریم در سال آینده باعث کاهش نقاط مشکل‌دار شویم.

آذری جهرمی با اشاره به مشکلاتی که پیام‌رسان‌ها برای دریافت وام و تسهیلات دارند، گفت: وام بانکی پیام‌رسان‌ها هشت درصد است و با حداقل تضمین داده می‌شود، در واقع ارزان‌ترین نوع تسهیلاتی است که می‌تواند داده شود. برخی اعلام می‌کنند که نمی‌توانند سفته بدهند. سفته دادن آسان‌ترین تضمین بانکی است و ما از لحاظ قانونی نمی‌توانیم وام بدون ضمانت بدهیم. اگر قانون‌گذار اعلام کند که می‌توان بدون اخذ ضمانت وام پرداخت کرد، ما این کار را انجام می‌دهیم، زیرا منابع دولتی که در اختیار ماست، برای پرداخت مجوز می‌خواهد.

نمی‌توان فضای مجازی را به شرکت‌های ضعیف پیوند زد

وی در ادامه با بیان اینکه مکانیزم رشد بخش خصوصی معلوم است و البته‌ آن‌ها باید تلاش کنند تا سرمایه‌گذارانی را جذب کنند، گفت: شرکتی که می‌خواهد عهده‌دار ظرفیت پیام‌رسانی تعداد زیادی باشد و یکی از ارکان توسعه فضای مجازی در کشور شود، اگر بگوید نمی‌تواند سفته بدهد، خودش یک اشکال است. طبیعتا آن‌ها باید سراغ کسانی بروند که در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و پشتوانه مالی برای خود جذب کنند. ما نمی‌توانیم زیرساخت فضای مجازی را به شرکت‌هایی پیوند بزنیم که توان اقتصادی لازم را ندارند. تصدی‌گری دولت هم اجازه نمی‎دهد که خودش پیام‌رسان راه‌اندازی کند و نه به لحاظ فنی و نه اقتصادی و نه مدل خود پیام‌رسان‌ها دولت‌ها به این مساله ورود نمی‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به موانع پیام‌رسان‌ها بیان کرد: باید برای پیام‌رسان‌ها زیست‌بومی طراحی شود که ارکان و اعضای مختلف دارد. نظام قانونی، مالکیت معنوی، چارچوب فعالیت‌های اقتصادی، قانون تجارت، بیمه و مالیات، مجوزهای متعددی که برای آنها در نظر گرفته شده است، در نظام تحول دیجیتال جایی ندارد. تحول دیجیتال مبتنی بر خلاقیت است. وقتی یک ایده خلاق را پشت در مجوزها و سیستم بروکراسی اداری نگه می‌داریم، دیگری این ایده را توسعه می‌دهد.

بروکراسی اداری موجب عقب‌ماندگی در نظام تحول دیجیتال است

آذری جهرمی با بیان اینکه میزان عقب‌ماندگی در نظام تحول دیجیتالی که همان نظام خلاقانه است، به میزانی است که آن‌ها را در بروکراسی اداری نگه داریم، افزود: ما لایحه‌هایی را تصویب کردیم تا به دولت ببریم و نظام‌ها را اصلاح کنیم. رفع بخشی از این موانع با هماهنگی خود دولت است که آقای رییس‌جمهور در شورای عالی اقتصاد دستور دادند این اتفاق رخ دهد. ما در حال حاضر با وزارت نیرو، شهرداری‌ها و وزارت جهاد کشاورزی هماهنگی‌هایی را انجام داده‌ایم و با وزارت بهداشت نیز شروع کردیم که تحول دیجیتال را در این حوزه‌ها شاخص‌گذاری کنیم.

وی در پاسخ به این‌که خلاء رسانه‌ای که در حال حاضر تلگرام آن را پر می‌کند، باید چه طور پاسخ داده شود، گفت: طبیعتا وزارت ارشاد و سازمان صداوسیما باید به این موضوع پاسخ دهند. البته شاید آن‌ها معتقدند دیدگاهشان همین است و نیازی به تغییر نمی‌بینند، در صورتی که با توجه به نیاز شهروندان این زمینه نیاز به تغییر دارد و مرکز ملی فضای مجازی نیز باید در این زمینه ورود کند. دستگاه‌های متولی از جمله وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما و فعالان این عرصه از جمله رسانه‌ها باید نیازهای خود را برای تغییر شرایط فعلی و تدوین سیاست‌های کلان جدید به شورای عالی فضای مجازی اعلام کنند

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید