مسکن با طرح قیمت‌گذاری ارزان می‌شود؟

طرح قیمت‌گذاری مسکن که از سوی برخی نمایندگان مجلس دنبال می‌شود احتمالا در جلسه امروز کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی بررسی خواهد شد اما واکنش‌های اخیر حاکی از آن است که بدنه وزارت راه و شهرسازی با این موضوع مخالف هستند.
مسکن با طرح قیمت‌گذاری ارزان می‌شود؟

به گزارش صنعت نویس، در هفته‌های اخیر موضوع قیمت‌گذاری برای مسکن با تصور جلوگیری از رشد قیمت‌ها از سوی برخی نمایندگان مجلس مطرح شد؛ پیشنهادی که مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، آن را منجر به رشد غیر قابل کنترل قیمت مسکن دانست.

علی چگنی اظهار کرد: تجربه دنیا نشان داده که تعیین قیمت، به خصوص برای مسکن که کالایی نا همگن، غیر قابل جابجایی و منحصر به فرد است، نه مقدور است و نه خاصیتی دارد. اگر قیمت تعیین شود و تولیدکننده از قیمت راضی نباشد، دیگر وارد بازار نخواهد شد. در نتیجه با کمبود عرضه مواجه می‌شویم. کمبود شدید عرضه قیمت‌ها را به شدت بالا خواهد برد.

به گفته‌ی چگنی، اگر سیاستگذاری درست در حوزه زمین انجام بگیرد، شاهد تعادل در بازار مسکن خواهیم بود. تنظیم محیط اقتصاد کلان و ساختار اقتصاد به تعادل بازارها از جمله بازار مسکن می­انجامد.

با توجه به این اظهارنظر، سرنخ جهش اخیر قیمت مسکن به سیاست‌های کلان اقتصادی، رشد افسارگسیخته‌ی نقدینگی از ۴۵۰ هزار میلیارد به حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان و رشد بازارهای موازی می‌رسد. بر اساس گفته‌ی برخی کارشناسان روزانه ۱۰۰۰ میلیارد تومان به نقدینگی کشور اضافه می‌شود. گفته می‌شود نقدینگی سرگردان در ماه‌های اخیر به بازارهای ارز، سکه و مسکن هجوم آورد و به پرش قیمت در این بخش‌ها منجر شد.

هم‌چنین بهروز ملکی ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ طرح قیمت‌گذاری برای این بخش را فاقد مبانی کارشناسی و و عوام‌پسندانه دانسته و گفته است: در گذشته هم همزمان با رونق بازار همیشه عده ای پیشنهاد می دادند باید در بازار مسکن نرخ گذاری شود. اما هیچگاه نمی گویند چگونه؟ چرا این افراد، مصائب قیمت گذاری مسکن را برنمی شمرند؟ این در حالی است که این سیاست تاثیر اجتناب ناپذیری بر کاهش عرضه مسکن و در نتیجه، انفجار قیمت آتی آن دارد.

به گفته این کارشناس، سیاست قیمت گذاری مسکن به علت تبعات آن، چندین دهه است که از چرخه سیاست گذاری در دنیا حذف شده است.

با این حال کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، امروز به منظور بررسی آخرین وضعیت و تحولات بازار زمین و مسکن و برنامه‌های دولت برای رونق تولید و کنترل قیمت و بهبود شاخص‌های بخش مسکن، عباس آخوندی ـ وزیر راه و شهرسازی ـ را دعوت کرده است. در این جلسه معاون فنی و زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، مدیران ارشد وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز حضور خواهند داشت.

شنیده می‌شود بحث قیمت‌گذاری مسکن یکی از موارد مورد بررسی در این جلسه خواهد بود. امروز هم‌چنین در شبکه‌های اجتماعی خبری مبنی بر موافقت دولت با طرح قیمت‌گذاری مسکن مطرح شد اما هنوز به صورت رسمی این موضوع تایید نشده است.

 

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید