مسکن‌مهر،خانه‎هایی در مرداب‌ بی‎رغبتی

‌مسکن مهر، راه‎حلی برای معضل اقشار کم درآمد بود. پروژه‎هایی در حاشیه شهرها که همین موضوع در آینده باعث ایجاد معضل حاشیه نشینی خواهد شد.
 مسکن‌مهر،خانه‎هایی در مرداب‌ بی‎رغبتی

به گزارش ایسنا از مشکل جانمایی این واحدها بگذریم، باز به معضلات دیگری می‎رسیم که بررسی هر کدام از آنها به کل این سایت‎ها و ساخت‌شان را به زیر سوال می‎برد.

به قول یکی از مسئولان مسکن مهر خانه‎های آسمانی بودند که حال کسی رغبتی برای به دست آوردنشان ندارد!

از جمله این واحدها باید به سایت شهر نورآباد اشاره کرد که تمامی افراد حتی ساکنین نیز از آن ناراضی هستند.

حدود 456 واحد از مسکن مهر نورآباد هنوز به بهره‎برداری نرسیده است

مهندس رضایی، مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان در این باره گفت: مسکن مهر نورآباد 641 واحد بوده که سال گذشته 185 واحد آن به بهره‎برداری رسیده است.

وی اضافه کرد: حدود 456 واحد از آنها هنوز به بهره‎برداری نرسیده است و در دست پیمانکار هستند.

رضایی ادامه داد: عمده کاری که برای اتمام پروژه باقی مانده است، تکمیل آسفالت و جداول این مسکن‎ها است و برنامه داریم 150 واحد را برای هفته دولت به اتمام برسانیم.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه 30 درصد آسفالت انجام شده است، افزود: در حال حاضر لکه‎گیری و آسفالت کوچه‎ها باقی مانده است که ظرف دو، سه ماه آینده در هفته دولت به بهره‎برداری خواهند رسید.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت پیمانکار موجود بهره جست، ادامه داد: فسق قرارداد باعث افزایش قیمت و هدررفت زمان می‎شود و نیز به لحاظ اجتماعی نیز مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

رضایی یادآور شد: برای تسریع عملیات اخطارهای لازم داده شده است و هم‎اکنون نیز این سایت حدود 84 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در مسکن مهر نورآباد مشکلات ما بحرانی نیست.

این مسئول ادامه داد: تا جایی که امکان داشته تغییرات لازم داده شده است، این سایت پارکینگ ندارد، اما حیاط برای آن تعبیه شده است. سایر نواقص برطرف شده است و بعضی پروژه‎ها تکمیل شده‎اند.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه جهت بارندگی در نظر گرفته نشده است و همین امر باعث ایجاد رطوبت در منازل شده است. برای رفع این مشکل باید ساکنین خود اقدام کنند، چراکه واحدها تحویل داده شده‎اند و در قبال آنها پیمانکار تکلیفی ندارد.

رضایی گفت: حدود 5 هزار واحد مشکل‌دار استان تعیین تکلیف شده‌اند و در سایت‌های مسکن مهر 5 مسجد پیش‌بینی شده است که اجرایی شوند. همچنین دو آموزشگاه نیز با پیشرفت بالای 90 درصد در حال آماه‌سازی هستند.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان با بیان اینکه 12 هزار و 680 واحد از مسکن مهر استان باقی مانده است، افزود: حدود1980 واحد از آنها رها شده و بیش از 2000 واحد مشکل‌دار هستند که از واحدهای مشکل‌دار جزء طرح‌های رها شده نیز محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این واحدها به پیمانکاران جدید برای تعیین تکلیف شدن واگذار شده‌اند و حدود 206 واحد باقی می ماند که باید به یک تعاونی، دستگاه یا پیمانکار دیگری جهت تکمیل، داده شوند.

رضایی تصریح کرد: برای واگذاری این 206واحد در سطح شهر تیزرهای تبلیغاتی و بنر زده شده است و اینها جزء پروژه‌هایی هستند که 20 تا 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی لرستان با اشاره به مسکن مهر پلدختر گفت: قرار بود دستگاه‌های خدمات‌رسان برای نصب انشعاب از خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی هزینه‌ای نگیرند و به صورت رایگان انجام شود، اما تا به حال این کار صورت نگرفته است.

حتی کسانی که هم اکنون ساکن هستند نیز ناراضی هستند

در این باره جعفر طولابی، فرماندار دلفان نیز گفت: مسکن مهر نورآباد مشکلات زیادی دارند و قرار بود سال 94 تحویل داده شوند اما متاسفانه 185 واحد آن هنوز باقی مانده‎اند.

وی اضافه کرد: بخاطر اینکه پیمانکار این واحدها ضمانت‎نامه محکمی ارائه نداده‎اند هنوز این واحدها تعیین تکلیف نشده‎اند. این موضوع باعث نارضایتی مردم شده است.

طولابی تصریح کرد: نواقص متعددی بر این پروژه است که علت آن به خاطر بعد نظارتی آن است. مصالح مرغوبی در آن به کار نرفته و پارکینگ برایش تعبیه نشده است.

فرماندار دلفان یادآور شد: همچنین عابر به طبقات بالای آن مسلط بوده چراکه طراحی اولیه مناسب نبوده است. بعضا افراد خود اقدام به تغییر طراحی واحد خود کرده‎اند و بخاطر اینکه مسیر در معرض بارش‎ها ایزوگام نشده است رطوبت به این منازل نفوذ کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین سهم آورده متقاضیان از 17 میلیون تومان به 27 و تسهیلات نیز 30 میلیون تومان افزایش یافته است.

طولابی اظهار کرد: حتی کسانی که هم اکنون ساکن هستند نیز از این واحدها ناراضی هستند.

بعد از تکمیل این پروژه عملیات گازرسانی شروع می‎شود تا دوباره کاری پیش نیاید

مهندس شمس، مدیرعامل شرکت گاز لرستان نیز در رابطه با گازرسانی به این سایت اظهار کرد: گازرسانی به واحدهایی که در دست اجرایی هستند، انجام نشده است، چراکه برای واحدهای واگذار شده ما مجبور بودیم چندبار عملیات گازرسانی به آنها انجام شود.

وی ادامه داد: در واحدهای قبل به علت طراحی نادرست بعضی شبکه‎ها که اجرایی می‎شدند به زیرخاک می‎رفتند که مجبور بودیم آنها را دوباره بالا بکشیم و یا از سطح زمین چند متر بالا می‎آمد که به ناچار دوباره اصلاح می‎شدند.

شمس با بیان اینکه برای 150 واحد سال گذشته دوبار هزینه کردیم، افزود: این درحالیست که ما هنوز یک ریالی بابت هزینه‎هایمان دریافت نکرده‎ایم.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز لرستان، بعد از تکمیل این پروژه عملیات گازرسانی شروع می‎شود تا دوباره کاری پیش نیاید.

مسکن مهر وبال گردن است که باید هرچه سریع‎تر جمع شود

مهندس هوشنگ بازوند، استاندار لرستان نیز در این مورد اظهار کرد: مسکن‎های مهر خانه‎های آسمانی بودند که حال کسی نمی‎خواهد استفاده کند.

به گفته وی سایت مسکن مهر نورآباد استارت کار آن در سال 90 بوده که پنج سال طول کشیده است.

بازوند اظهار کرد: به هر قیمتی که شده این واحدها باید امسال به پایان برسند و برای همین مسئولیت پیگیری آنها به معاونت عمرانی داده می‎شود تا هرچه سریع‎تر اجرایی و تعیین تکلیف شوند.

استاندار لرستان ادامه داد: مهندس اصلانی این اختیار را دارد که پیمانکار اگر ضعیف کار کرده آن را عوض کند و به فرد دیگری واگذار شود.

وی گفت: تا قبل از شروع فصل سرما باید این واحدها تعیین تکلیف شوند. مسکن مهر وبال گردن است که باید هرچه سریع‎تر جمع شود.

و اما حرف آخر: همگی به بی کیفیتی این مساکن اذعان داریم و می‎دانیم دیری نخواهد پایید که فرسوده می‎شوند اما جای بسی تامل است که جرا مصر به ادامه روند کار هستیم؟ آیا نباید فکری دیگر برای این موضوع شود؟ قشر هدف ما افرادی هستند که بعضا با هزار و یک قرض آورده خود را توانسته‎اند جمع کنند، آیا تنها باید برای تعیین تکلیف یک دسته گل به آب داده در دوره‎های قبل باز باید قشر ضعیف جامعه متضرر شوند؟

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید