مرد معروف فضایی به خانه برگشت

سال ۹۴ پنجره ای جدید رو به اکتشافات فضایی باز کرد تا امید بشر را برای دست یافتن به اسرار آسمان هموار تر کند.

 سال ۹۴ برای علاقمندان به نجوم و فضا رویدادهای بی نظیری را رقم زد و بعنوان یکی از ماندگارترین سال ها در اذهان نقش بست. به گزارش مهر، از همین رو به مرور بعضی از مهممترین این رویدادها می پردازیم.

*در سال ۹۴ «اسکات کلی» فضانورد آمریکایی به همراه «میخائیل کرونینکو» فضانورد روسی بعد از ۳۴۰ روز ماموریت فضایی به زمین باز گشتند.  در رکورد اقامت تقریبا یک سال در فضا، اسکات کلی به همراه همتای روس خود تقریبا ۴۰۰ تحقیق و بررسی فضایی را انجام دادند ضمن اینکه تحقیق بر روی بدن انسان در مورد چگونگی سازگار کردن خود با فشار طولانی مدت در فضاپیما، ایزولاسیون، تشعشع و بی وزنی از جمله این تحقیقات بحساب می آید.

*در سالی که گذشت اخترشناسان سیاره ای بزرگ تر از زمین در اعماق تاریک و سرد منظومه شمسی شناسایی کردند این سیاره در مسیر دور دستی از سیاره پلوتون قرار گرفته بود و از آن بعنوان سیاره نهم منظومه شمسی یاد شد.

*در سال ۹۴ اخترشناسان توانستند کهکشان GN-z۱۱ را رصد کنند که با فاصله ۱۳.۴ میلیارد سال نوری با زمین رکوردار دورترین کهکشان در تاریخ بشریت شناخته شده است.

*سازمان ناسا در مرکز فضایی «Goddard Space Flight» دومین آینه «تلسکوپ فضایی جیمز وب» را با موفقیت نصب کرد. این تلسکوپ پیشرفته ترین تلسکوپ فضایی است که تا کنون به دست بشر ساخته شده است و می تواند پنجره ای جدید برای رصد اجرام آسمانی باشد. همچنین مجموع آینه اول و دوم تلسکوپ هابل ۱۳ متر است این درحالی است که آینه اول تلسکوپ جیمز وب ۲۲ متر و آینه دوم آن ۷.۶ متر بود.

* چین اعلام کرد در سال ۲۰۱۸ میلادی بعنوان اولین کشوری در جهان خواهد بود که ماهواره تحقیقاتی خود را در قسمت تاریک سیاره ماه یا قسمت دور آن فرود خواهد آورد این در حالی است که تا کنون فضاپیماهای متعددی قسمت تاریک ماه را مورد رصد قرار داده اند اما هیچ فضاپیمایی تا به حال در آنجا فرود نیامده است ضمن اینکه قسمت تاریک ماه از زمین قابل روئیت نیست.

*در سالی که گذشت تنها کسوف یا خورشیدگرفتگی کامل در اندونزی به صورت کامل رصد شد.

* عکس‌های ارسالی فضاپیما «New Horizons» از سیاره پلوتون نشان از بزرگ ترین آتشفشان موجود در خارج از کره زمین بود.  دانشمندان ناسا این آتشفشان را که از نوع یخی است و در قسمت تحتانی سیاره پلوتون قرار گرفته و به شکل قلب است را Wright Mons نام گذاشتند.

*در سالی که گذشت ناسا اعلام کرد با بهره گیری از سیستم جدید «نمایش رله ارتباطات لیزری» و بکارگیری آن قادر به کد گذاری و انتقال داده ها بین ۱۰ تا ۱۰۰ برابر سریع تر از وضعیت فعلی خواهد بود.

*یک تیم بین‌المللی از دانشمندان با استفاده از تلسکوپ سوبارو در ژاپن توانسته‌اند ۸۰ کهکشان جوان را که حدود ۱.۲ میلیارد سال پس از انفجار بزرگ در جهان اولیه قرار داشته‌اند، شناسایی کنند.

‌* ماهواره بر فالکون ۹ که جیسون ۳ را برای سنجش و نظارت اقیانوسی به فضا پرتاب کرد در لحظه فرود، منفجر شد. جیسون ٣ یک ماهواره سنجش از دور از نوع نظارت اقیانوسی است که با همکاری آژانس بین المللی فضایی طراحی و ساخته شد که هنگام فرود بر روی یکی از پایه های خود قرار نگرفت و منجر به انفجار آن شد.

*آژانس فضانوری اروپا (اسا) تصاویر جدیدی از مریخ منتشر کرده که بار دیگر این سیاره مرموز و گذشته آن را در متن خبرهای جذاب علمی جهان قرار داده است.

در این تصاویر که توسط مدارگرد Mars Express تهیه و راهی زمین شده است آثار گسترده ای به چشم می خورد که نشان می دهد در گذشته های دور جریانهای آبی چشمگیری در این سیاره وجود داشته است و حالا اثرات آنها در قالب برجستگیها و فرورفتگی های مشخص قابل رؤیت است.

 

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید