قرارداد بزرگ ترین وام پسابرجامی امضا شد

قرارداد بزرگ ترین فاینانس خارجی در پسابرجام به ارزش بیش از هشت میلیارد یورو با کره جنوبی به امضا رسید. رئیس کل بانک مرکزی این قرارداد را نشانه بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران دانست.
قرارداد بزرگ ترین وام پسابرجامی امضا شد

به گزارش صنعت نویس، قرارداد بزرگ ترین وام خارجی پسابرجامی، توسط خزاعی معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، با مدیر اگزیم بانک کره جنوبی به ارزش بیش از هشت میلیارد یورو در سئول امضا شد. خزاعی در این مراسم، با اشاره به توانمندی های تکنولوژیکی کره جنوبی، اجرایی شدن این خط اعتباری را گامی مهم در گسترش روابط بین دو کشور اعلام و اظهار کرد: 12 بانک ایرانی به عنوان بانک های عامل و طرف قرارداد استفاده از این وام خواهند بود. چونگ، مدیر عامل اگزیم بانک کره جنوبی نیز اجرایی شدن این قرارداد را گام مهمی در توسعه روابط اقتصادی دو کشور مبتنی بر تامین منافع مشترک دانست.
بر اساس این گزارش، بخش دولتی و بخش خصوصی هر دو می‌توانند از این خط اعتباری در کلیه پروژه هایی که شرایط استفاده از وام های خارجی را داشته باشد، استفاده کنند. در این راستا، برای پروژه های متعددی به ویژه در حوزه بهداشت، حمل و نقل و انرژی پیش از این مذاکره شده و آماده معرفی به طرف کره ای است که پس از امضای قرارداد وام توسط سیستم بانکی کشور و دریافت مصوبه دولت برای تضمین وام مذکور، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای صدور ضمانتنامه وام اقدام خواهد کرد.
قرارداد اخیر را می توان در ادامه سلسله قراردادهای تامین مالی پروژه های اقتصادی کشور پس از برجام به شمار آورد. به گزارش فارس، پیش از این قرارداد وام 1.7 میلیارد دلاری با اگزیم بانک چین برای برقی کردن راه آهن تهران- مشهد و نیز قرارداد 2.2 میلیارد یورویی با روسیه برای بخش انرژی و حمل ونقل به نتیجه رسیده بود.

سیف: قرارداد کره نشانه بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران است
در این حال رئیس کل بانک مرکزی در یادداشتی امضای قرارداد اعطای وام ۹ میلیارد یورویی کره به ایران را نشانه بازگشت اعتماد جهانی به نظام بانکی ایران در پسابرجام اعلام کرد.
وی در این یادداشت نوشت: یکی از مشکلاتی که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی برای کشور ایجاد شده است، متوقف شدن قراردادهای تأمین مالی بین‌المللی (فاینانس) بود. در نتیجه تحریم‌های ظالمانه و غیر مشروع وضع شده علیه کشور، نه تنها ارائه خطوط اعتباری جدید برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور متوقف شد، بلکه بازپرداخت برخی از وام‌های دریافت شده سابق نیز به دلیل از میان رفتن کانال‌های پرداخت، با مشکل و مانع مواجه شد.
سیف در تبیین روند مثبت طی شده پس از برجام ادامه داد: پس از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها یکی از اولین اقدامات انجام شده، تسویه تعهدات سابق بود که نتیجه آن را در بهبود رتبه اعتباری کشور مشاهده کردیم. اکنون و پس از مذاکرات مفصل و طولانی،‌ شاهد این هستیم که قراردادهای جدید تأمین مالی یکی پس از دیگری به ثمر رسیده و نهایی می‌شود.
وی با اشاره به قرارداد اخیر با اگزیم بانک کره اظهار کرد: این قرارداد منجر به عملیاتی شدن پروژه‌های عمرانی و تولیدی متعددی در کشور می شود و آثار آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور، در آینده هر چه بیشتر روشن خواهد شد.
سیف دو مزیت مهم را برای این قبیل قراردادها برشمرد و نوشت: قراردادهای تأمین مالی بلند مدت، نه تنها از نظر آثار مستقیمی که در اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی کشور و ایجاد اشتغال در کشور می‌گذارد اهمیت دارد، بلکه از بعد مالی و بانکی نیز، نمایانگر تمایل کشورها به برقراری روابط بلند مدت بانکی و نشانه اعتماد بالا میان نظام مالی دو کشور است.

قراردادهای خارجی اقتصاد ایران و دشوارتر شدن بر هم زدن برجام توسط آمریکا
قراردادهای خارجی منعقد شده بین ایران و سایر کشورها که برخی از آن ها بلندمدت هم هستند را می توان گام هایی در جهت ممانعت از بازگشت به عقب و برهم زدن برجام از سوی آمریکا دانست. موضوعی که بر خلاف سیاست های دولت جدید این کشور برای مقصرسازی ایران جهت برهم زدن برجام است. قراردادهای توتال به ارزش پنج میلیارد دلار در حوزه نفت، رنو به ارزش 660 میلیون یورو، پژو سیتروئن به ارزش 700 میلیون یورو در حوزه خودرو و همچنین قرارداد 18 میلیارد دلاری ایرلاین های ایرانی با ایرباس، بوئینگ و ATR از این دسته هستند. این موضوع در رسانه های خارجی نیز انعکاس داشته است. شبکه خبری «بلومبرگ» آمریکا، در همین زمینه نوشت : اگرچه سرمایه گذاری در ایران پس از قرارداد هسته ای در سال ۲۰۱۵ میلادی،‌ کمتر از میزان مورد انتظار بوده است، اما میلیاردها دلار قرارداد امضا شده با تهران مانعی در برابر لغو توافق هسته ای در آینده به شمار می‌رود.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید