عرضه نقدی بنزین به ایرلاین‌ها از اول مهرماه‌

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با رد خبر منتفی شدن عرضه بنزین به صورت نقدی و با کارت عابربانک، گفت: از اول مهرماه فروش سوخت به همه ایرلاین‌ها صرفا به صورت نقدی انجام می‌شود.

صنعت نویس: پس از افزایش بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بابت دریافت سوخت هواپیما، از سوی شرکت پخش مقرر شد از ابتدای شهریورماه امسال فروش سوخت فقط نقدی آن هم با کارت عابربانک و حتی پوزهای سیار پای هواپیما انجام شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این‌باره گفته بود که ‌مدیران شرکت‌های هواپیمایی باید با تهیه و تأمین کارت‌های بانکی معتبر که به طور اختصاصی برای همین منظور طراحی و آماده شده است، نسبت به دریافت سوخت اقدام کنند.

بنا به گفته سجادی در آن زمان، فروش‌ سوخت برای همه شرکت‌های هواپیمایی از شهریورماه سال جاری صرفا به صورت نقدی و استفاده از کارت اعتباری بانکی امکان پذیر است. بدیهی است، در غیر این صورت همه مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از عدم اقدام به موقع به عهده شرکت‌های هواپیمایی بوده و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مسئولیتی نخواهد داشت.

وی این را هم گفته است که از شهریورماه سال جاری فروش و تأمین سوخت شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، آسمان، ماهان، کیش ایر، تابان، کاسپین، زاگرس، آتا، قشم ایر، معراج، نفت و اترک صرفا به صورت نقدی و استفاده از کارت اعتباری بانکی امکان پذیر است.

اما‌ ‌شرکت‌های هواپیمایی ‌تمایل چندانی به اجرای این کار نداشتند و از همان روز اول نسبت به اجرای این طرح اعتراض کردند، ‌بنا به گفته دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی‌ این موضوع هم مشکلات حقوقی برای ایرلاین‌ها دارد و هم مشکلات اجرایی و عملیاتی در فرودگاه کشور ایجاد می‌کند. از ابتدای سال جاری هزینه سوخت ایرلاین‌ها حداکثر ظرف یک ماه پرداخت می‌شود، بدهی‌های قبلی ایرلاین‌‌ها بابت دریافت سوخت نیز یا در حال تسویه است و یا به صورت اقساط و چک پرداخت می‌شود.

مقصود اسعدی سامانی می‌گوید:‌ با توجه به هماهنگی‌های انجام شده بین ایرلاین‌ها و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال جاری همه ایرلاین‌ها بابت پرداخت پول سوخت به شرکت پخش ضمانت‌نامه دادند، ضمن آنکه یک ماه بعد از وصول صورتحساب، نسبت به پرداخت صورت حساب اقدام می‌کنند، در واقع اکنون شرکت‌های هواپیمایی بدهی بابت دریافت سوخت مصرفی جاری ندارند و این روش از گذشته هم اجرا می‌شد. بدین ترتیب شرکت‌های هواپیمایی هم مدیریت سوخت خود را ‌با این روش تنظیم کرده‌اند و در صورتی که اگر پرداخت نرخ سوخت هواپیما به صورت نقدی و همزمان با دریافت سوخت باشد،‌ مشکلات زیادی برای ایرلاین‌ها ایجاد می‌کند.

به هر حال این طرح به روز دوم شهریورماه نکشید و متوقف شد.

اما روز سوم شهریورماه خبرگزاری فارس اعلام کرد که «این طرح فعلاً متوقف شده است و از ابتدای مهرماه امسال دوباره عملیاتی می‌شود».

در آن تاریخ یک مقام مسئول به فارس گفت که طی هماهنگی بین ایرلاین‌ها، سازمان هواپیمایی و شرکت پالایش و پخش مقرر شد توقف فروش نقدی سوخت به هواپیماها فقط تا یک ماه آینده ( ابتدای مهر 95) اعمال شود و از ابتدای مهر، با آمادگی بیشتر ایرلاین‌‌ها پروژه ارائه نقدی سوخت دوباره کلید می‌خورد و از این پس ( ابتدای مهر) خطی در چوب‌خط ایرلاین‌ها بابت دریافت سوخت زده نمی‌شود.

به تازگی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران‌ در این‌باره گفته است: خبر توقف اجرای‌ طرح دریافت نقدی هزینه سوخت هواپیما صحت ندارد و از ابتدای مهر‌ماه همه شرکت‌های هواپیمایی صرفا باید کارتی و به صورت نقدی سوخت خریداری کنند.

بنا به گفته منصور ریاحی‌ در حال حاضر بدهی شرکت‌های هواپیمایی بابت خرید سوخت به حدود 920 میلیارد تومان رسیده است، ‌ بر این اساس با اجرای طرح عرضه کارتی سوخت عملا به حجم بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی افزوده نخواهد شد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص اجرای طرح دریافت اقساطی بدهی‌های سوخت شرکت‌های هواپیمایی، گفته است: مذاکراتی با وزارت اقتصاد و دارایی انجام گرفته است و به زودی این بدهی‌ها به صورت تقسیط شده از شرکت‌های هواپیمایی دریافت خواهد شد.

بنابراین گزارش همزمان با اجرای طرح عرضه کارتی سوخت به شرکت‌های هواپیمایی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده است که از اول مهر‌ماه فروش سوخت به شرکت‌های هواپیمایی صرفا کارتی بوده و عملا بدون کارت، سوختی به ایرلاین‌ها عرضه نخواهد شد.

‌ظاهراً وزارت نفت از مدیران شرکت‌های هواپیمایی درخواست کرده است تا با تهیه و تامین کارت‌های بانکی معتبر که به طور اختصاصی برای همین منظور طراحی و آماده شده است، نسبت به تحویل سوخت اقدام کنند و در غیر این صورت همه مسئولیت‌ها و تبعات ناشی از عدم اقدام به موقع به عهده شرکت‌های هواپیمایی خواهد بود.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 4 میلیون لیتر سوخت هوایی به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و خارجی عرضه می شود.

فارس

افزودن نظر جدید