عدم همکاری غول‌های نفتی چین و روسیه با ایران به علت تحریم

عدم همکاری غول‌های نفتی چین و روسیه با ایران به علت تحریمرئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ چین و روسیه به علت تحریم با ایران همکاری نمی‌کنند، از خروج کامل چین از میدان نفتی یادآوران خبر داد.

صنعت نويس: به گزارش انرژی پرس و به نقل از دیده‌بان ایران، حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی با بیان اینکه شرکت‌های چینی و روسی مدت‌هاست به دلیل تحریم‌ها با ایران همکاری نمی‌کنند، افزود: همکاری ما محدود به پالایشگاه‌های کوچک و شرکت‌های بخش خصوصی این کشورها شده است و شرکت‌های بزرگ دولتی چین علیرغم قرارداد ۲۵ ساله امکان همکاری با ما را ندارند.

حسینی با اشاره به خروج چین از میدان نفتی “یادآوران” اظهار کرد: «بله، چین به طور کامل از میدان نفتی «یادآوران» خارج شده و خیلی وقت است که چین در یادآوران و آزادگان فعالیتی نداشته و این مسئله جدیدی نیست.

حسینی در خصوص عدم تاثیرگذاری پیمان شانگهای بر جلوگیری از خروج چین از میدان یادآوران گفت: پیمان شانگهای صراحتا یک بندی دارد که ایران را ملزم کرده که در زمینه هسته‌ای همکاری و موضوع FATF را حل کند و همچنین گفته شده است که همه کشورهای عضو باید روابط بانکی بدون مشکل داشته باشند.

وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه چگونه بدون انجام برخی تعهدات، عضویت ایران پذیرفته شده است، افزود: به هر حال ایران تعهداتی داده و بدون اینکه تحریم‌ها و FATF حل شود فعلا عضویت ایران را پذیرفته‌اند، البته شرکت‌های دولتی روسیه هم علیرغم مذاکرات و قراردادها و وعده‌هایی که داده‌اند، در ایران فعال نشده‌اند.

حسینی ادامه داد: هرکدام از کشورها استانداردها و منافعی دارند که به تعامل با سایر کشورها بپردازند و حاضر نیستند به خاطر قراردادی مثلا یک میلیاردی با ایران، در قراردادهای با وسعت ۳۰ یا ۴۰ میلیاردی با سایر کشورها به مشکل بربخورند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز و پتروشیمی درباره میزان فرصت‌سوزی ایران در فروش نفت، عنوان کرد: «آنچه اوپک اعلام کرده این است که ایران در ده سال گذشته ۴۵۰ میلیارد دلار عدم نفع داشته است.

وی همچنین به موضوع فروش نفت از طریق تهاتر اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری، استخراج از میادین نفتی با مشکلات متعددی روبرو شده و ادعای دولت درباره فروش نفت از طریق تهاتر، پاسخگوی نیازهای اولیه صنعت نفت نیست.

گفتنی است، در اسفندماه سال گذشته خبرهایی غیر رسمی مبنی بر خروج چین از میدان نفتی یادآوران که از میادین مشترک ایران و عراق به شمار می‌رود، منتشر شد و رسانه رسمی وزارت نفت اعلام کرد که شرکت چینی ساینوپک به‌ صورت غیررسمی از سرمایه‌گذاری در یادآوران کناره‌گیری کرده و شرکت ملی نفت تصمیم گرفته به تنهایی توسعه این میدان را ادامه دهد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید