طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در کنگره آمریکا قوت گرفت

یک گروه از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به بحث گذاشته اند که هدف از آن ممانعت از فروش ده ها فروند هواپیمای مسافربری ساخت شرکت بوئینگ به ایران است که می تواند فروش ایرباس به ایران را نیز منتفی کند.
طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در کنگره آمریکا قوت گرفت
 
یک گروه از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به بحث گذاشته اند که هدف از آن ممانعت از فروش ده ها فروند هواپیمای مسافربری ساخت شرکت بوئینگ به ایران است. این طرح در صورت تصویب نهایی می تواند بر دیگر شرکت های هواپیماسازی از جمله ایرباس نیز تاثیر بگذارد.
 
یک زیرکمیته خدمات مالی 3 اقدام محدودیت زا را مورد بحث قرار می دهد که یکی از آنها شامل ممنوعیت صدور مجوز از سوی خزانه داری آمریکا برای فروش هواپیماهایی است که قرارداد آن در ماه گذشته منعقد شده است. دیگر اقدام مورد بحث، خزانه داری آمریکا را از تایید تراکنش های  موسسات مالی آمریکایی در ارتباط با صادرات هواپیما به ایران منع خواهد کرد.
 
اقدام سوم بانک صادرات- واردات آمریکا را از تامین مالی هر موسسه طرف تجارت با ایران یا هر موسسه ای که یک موسسه دیگر تسهیل کننده معاملات با ایران را تامین مالی می کند، منع می کند.
 
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، بیل هوئیزنگا، رئیس زیرکمیته سیاست پولی و تجارت مجلس نمایندگان  آمریکا در این باره گفت: «من شدیدا نگرانم که با کاهش سختگیری قوانین، دولت اوباما به شرکت های آمریکایی اجازه داده باشد که در تسلیح حکومت ایران مشارکت کنند.»
 
اگر این طرح به تصویب نهایی برسد و به قانون تبدیل شود، بر فروش دیگر شرکت ها بر ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت، زیرا عملا بیش از 10 عدد قطعات به کار رفته در تولید جت های مسافربری مدرن، آمریکایی هستند و بدین ترتیب فروش همه آنها به ایران مستلزم کسب مجوز خواهد بود.
 
یکی از دستیاران یکی از کمیته های مجلس نمایندگان آمریکا گفت، کمیته خدمات مالی  احتمالا با این طرح موافقت خواهد کرد، اما هنوز برای رای گیری در این زمینه برنامه ریزی نشده است.
 
انتظار می رود دموکرات ها و از جمله باراک اوباما با این طرح مخالفت کنند.
 
یک مقام ایرانی گفت، برخی مقامات در تهران نگران این طرح هستند، و استدلال می کنند که اگر چنین اقداماتی به قانون تبدیل شود، ممکن است اجرایی شدن برجام را به خطر بیاندازد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید