ضرب العجل جهانگیری برای کالاهای داخل گمرک

معاون اول رئیس‌جمهور فرصتی ۲۴ ساعته برای برای وزیر صنعت، رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس‌ کل گمرک مشخص کرد تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی، امکان تعیین تکلیف کالاهای رسوبی را فراهم کنند.
ضرب العجل جهانگیری برای کالاهای داخل گمرک

به گزارش صنعت نویس به نقل از اتاق بازرگانی تهران، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور فرصتی ۲۴ ساعته برای برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ‌کل بانک مرکزی و رئیس‌ کل گمرک مشخص کرد تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی، امکان تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در گمرک را فراهم کنند.
با وجود اینکه فعالان اقتصادی چند هفته است نسبت به افزایش رسوب کالا در گمرکات کشور هشدارهای جدی می دهند و در آخرین جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران؛ مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران هم بر این موضوع تاکید و درباره مشکلاتی که به دلیل حبس کالاها در گمرکات برای تولید و تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی به وجود آمده است، ابراز نگرانی کرد؛ خبرها نشان می دهد که همچنان چالش حبس کالاها در گمرکات کشور ادامه دارد تا جایی که روز گذشته اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور از رسوب ۳۰ درصدی کالاها در گمرکات سخن گفت و بعد از بازدید از شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی تهران و در جریان جلسه بررسی مسائل و مشکلات صادرات و واردات کشور فرصتی ۲۴ ساعته برای برای وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس ‌کل بانک مرکزی و رئیس‌ کل گمرک مشخص کرد تا با ارائه پیشنهادها و راهکارهای اجرایی، امکان تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در گمرک را فراهم کنند.
وی گفت: بخش خصوصی انتظار دارد با توجه به شرایط دشوار پیش روی کشور، موانع فرا روی ترخیص کالا برطرف شود و شاهد اتخاذ تصمیماتی برای سرعت بخشیدن به روند رو به رشد ترخیص کالا از گمرک باشیم.
اما این دستورات معاون اول رئیس جمهور در شرایطی صادر شده است که دو هفته پیش مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق تهران درباره جزییات حبس کالاها در گمرکات صحبت کرد و گفت:« بخش از اقلامی که در گمرکات مانده اقلامی است که سال قبل ثبت سفارش شده اند و امسال به دلیل اینکه بخشی از این کالا ممنوع شده، نمی توانند صادر کنند و یا اینکه ثبت سفارش انجام شده و قسمتی از کالا آمده و قسمت دیگری از آن از گمرک ترخیص نشده چون باز جزو کالاهای ممنوع شده است.
بخش دیگری از مشکل به ارز آزاد مربوط می شود که داده شده و حالا کل مراحل ثبت سفارش را باید از اول انجام بدهد تا کالا را بتواند ترخیص کنند. من امروز به شما بگویم آخرین آماری که گرفتم این است که هم اکنون ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر ما رسوب کرده است؛ حدود ۷ میلیون تن کالا در بنادر وجود دارد و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی و سوال این هست که چه کسی باید جواب این ها را بدهد؟»
در هفته ها و ماه های گذشته به دلیل عدم ترخیص بخشی از کالاها از گمرکات که شامل کالاهای اساسی و مصرفی و مواد اولیه تولید انواع کالاها می شوند، مردم در تامین بخشی از کالاهای مصرفی روزانه خود مانند لوازم بهداشتی، انواع روغن ها و... با چالش های جدی رو به رو شدند و حتی شاهد هجوم برخی از افراد به فروشگاه ها برای خرید کالاهای اساسی از ترس کمبودها بودیم. اما سوال اصلی این است که چرا روند خروج کالاها تا این حد از گمرکات کند شده و کالاها «رسوب» کرده است.
سومین دلیل متقاضی یا واردکننده کالا، منابع مالی ندارد و از همین رو به‌دنبال منابع ریالی است. آخرین نکته هم این است که کالا وارد کشور شده است اما فعال اقتصادی ارز آن را پرداخت نکرده و منتظر تأمین ارز از سایت سنا، نیما یا حتی آزاد است. از آنجا که فرد اسناد لازم را ندارد، امکان ترخیص کالا فراهم نمی‌شود.»
با همه این مشکلات قرار است طبق دستور معاون اول رئیس جمهور در نخستین جلسه هیات دولت به موضوع رسوب کالاها در گمرکات رسیدگی شود و در این بین صادرکنندگان، واردکنندگان و البته تولیدکنندگان امیدوارند تصمیمات مهم اخذ و مشکلات آن ها برطرف شود، چالش هایی که تاثیرات تحریم های اقتصادی را چند برابر کرده است.

 

منبع:مهر

افزودن نظر جدید