شمارش معکوس برای تکمیل اصلی‌ترین محور ریلی شمال ایران

وزیر راه و شهرسازی گفت:به دنبال اجرای فاز نخست اتصال آستارا به ریل آذربایجان در مرز ایران و آذربایجان،مذاکره برای اتصال رشت به آستارا برای تامین مالی این پروژه باشرکت هایی از ایتالیا و آذربایجان در حال انجام است.

به گزارش خبرآنلاین، عباس آخوندی  در جریان بازدید از پیشرفت پروژه راه‌آهن قزوین به رشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال مذاكره برای تامین مالی توسعه مسیر رشت به آستارا  از سمت رشت به آستارا هستیم ،اظهارداشت:شرکت هایی از آذربایجان وایتالیا برای تامین مالی خط ریلی رشت به آستارا ابراز تمایل كردند و به زودی با یكی از تامین‌كنندگان مالی به نتیجه می‌رسیم.

او با اشاره به  میزان پیشرفت پروژه ریلی قزوین-رشت عنوان کرد: این پروژه یكی از اصلی‌ترین محورهای ریلی ایران است كه برای اتصال كریدور جنوب به شمال نه فقط برای مردم ایران بلكه مورد توجه كشورهای همسایه است.

آخوندی گفت: طی سال‌های گذشته كشورهای مختلف تقاضای اجرا و تكمیل این محور را داشتند و به همین دلیل این پروژه را در اولویت تكمیل قرار دادیم.

آخرین وضعیت ریل قزوین به رشت

وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: عملیات زیرسازی ریل قزوین به رشت ۹۱.۵ درصد رشد داشته است و طول این پروژه ۱۶۴ كیلومتر است.

وی اجرای این پروژه را به دلیل عبور از مناطق كوهستانی پیچیده و خاص اعلام كرد و خاطرنشان کرد: در این پروژه ۲۵ كیلومتر تونل داریم و تعداد تونل‌ها به بیش از ۵۰ دستگاه می‌رسد، ۸.۷ كیلومتر نیز پل وجود دارد و اجرای تونل‌ها و پل‌ها پروژه را سخت و پیچیده‌تر كرده بود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینكه هم‌اكنون این پروژه مراحل نهایی خود را طی می‌كند گفت: نكته مهم این است كه ریل قزوین-رشت توسط شرکت های ایرانی ساخته شده است و با توجه به اینكه در یكی از زیباترین مناطق قرار دارد تمام تلاش ما این بود كه علاوه بر توجه فنی و ایمنی به معماری این مسیر نیز توجه كنیم .

او  ادامه داد: بنابراین برنامه ما این است كه این مسیر را به مسیر ریلی توریستی تبدیل کنیم.

اتصال به آسیای میانه

آخوندی تاکید کرد: این پروژه ریلی جنوب را به كشورهای آسیای میانه وصل می‌كند و بنابراین اتصال دیگری بین ایران و اروپا با اجرای این پروژه استراتژیك انجام می‌شود.

به گفته وی به دلیل سرعت ۱۶۰ كیلومتری قطار مسافربری این مسیر در صورت بهره‌برداری امكان رقابت با هواپیما را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تاكنون دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این طرح شده است ،یادآورشد: برای اتمام باقی‌مانده كار به رقم‌های بیشتری نیازمند هستیم.

آخوندی همچنین به موضوع فراوانی ایستگاه‌های این خط ریلی اشاره كرد و متذکر شد: ۳۳ هزار مترمربع ایستگاه‌های در طول مسیر است. ایستگاهی كه در گذشته طراحی شده بود در ۵ كیلومتری رشت قرار دارد كه با توجه به ایده حمل ونقل درب به درب و شهرسازی ریل‌پایه ایستگاه جدیدی را در داخل شهر رشت طراحی كردیم كه به زودی شروع به ساخت آن خواهیم كرد.

وزیر راه و شهرسازی توسعه به سمت بندر انزلی را گام بعدی این پروژه دانست و گفت: ایده ما این است كه ایستگاه بندر در خود بندر انزلی باشد تا حمل ونقل تركیبی بین دریا و ریل اجرایی شود و یكی از ایستگاه‌های مسافری در خود بندر تاسیس شود.

وی توضیح داد: به بخش فنی دستور داده‌ایم تا بعد از بهره‌برداری از این پروژه ریلی ایستگاه‌سازی در بندر در دستور كار قرار گیرد.

او  محور بعدی را تكمیل راه‌آهن رشت به آستارا اعلام كرد و گفت: تكمیل این محور هم مورد تقاضای كشورهای آسیای میانه است و هم برای خود ما مهم است و به دو فاز تقسیم می‌شود.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید