سکونت عزرائیل در جاده داراب – بندرعباس

اگر نگاهی اجمالی به آمار تصادفات سال جاری داشته باشیم در می‌یابیم که 6 هزار و 956 نفر در 5 ماهه نخست امسال جان خود را بر اثر تصادف از دست داده‌اند، یعنی به طور میانگین روزانه 45 نفر بر اثر تصادف کشته‌ شده‌اند. طبق آمارها، یک‌هزار و 506 نفر از جان‌باختگان مربوط به تعداد تلفات زنان و 5 هزار و 450 نفر مربوط به تعداد تلفات مردان در رانندگی است.
 سکونت عزرائیل در جاده داراب – بندرعباس

**به استناد همین آمارها، استان‌های فارس، تهران و خراسان رضوی به ترتیب با تعداد تلفات جانی 654، 534 و 516 نفر جزء پرتصادف‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شوند.

**در واقع، روزی نیست که خبری از حادثه رانندگی در صفحه حوادث روزنامه‌ها نخوانیم و اخبار تلویزیونی فاقد تصادفات رانندگی را مشاهده کنیم. این صفحات و برنامه‌ها تقریباً هفته‌ای یک‌بار ویژه‌نامه‌ای از مکان‌های حادثه‌خیز و برخوردهای سهمگین تولید و آن را تقدیم حضور مسئولان ذی‌ربط می‌کنند تا از این طریق، آن‌ها را در جریان آنچه در جاده ها می‌گذرد، قرار دهند.

**هر چند عواملی مانند خواب‌آلودگی راننده، کیفیت پایین خودروها و خطای انسانی، جاده‌ها را در کشتار جاده‌ای همراهی کرده‌اند، اما به هر حال جاده امن و استاندارد، قطعا به نوبه خود قربانی کمتری را روی دست کشور می گذارد.

**یکی از جاده‌های حادثه‌خیز کشور اما جاده داراب-بندرعباس است که یکی دو ماه گذشته، دو تصادف سهمگین را به چشم دیده است؛ یکی واژگونی مرگبار اتوبوس حامل دانش‌آموزان که چندین کشته و مجروح و قطع عضو بر جا گذاشت و دیگری نیز همین چند وقت پیش اتفاق افتاد که در اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری پژو و تریلی با یکدیگر، 4 نفر کشته شدند.

**وقتی این اتفاق تکرار می‌شود، مسلماً باید در کنار یافتن مقصر، با عارضه‌یابی زیرساخت این جاده، تمام جوانب را بررسی و مشکلات آن را برطرف کرد. به عنوان مثال، اگر این تصادفات در شب به‌دلیل کم‌بودن نور جاده رخ داده است، نور جاده شود؛ یا اگر باریک بودن جاده دلیل اصلی تصادفات است، اقداماتی در راستای عریض کردن آن انجام شود.

**تصمیم گرفتیم برای آگاهی از اقدامات احتمالی صورت گرفته در جهت حل مشکل جاده داراب-بندرعباس، با رضا انصاری نماینده شهرستان داراب گفت‌وگویی تلفنی داشته باشیم تا ببینیم آیا اصلا اقدامی در راستای حل مشکلات آن صورت گرفته است یا نه.

سکونت عزرائیل در جاده داراب – بندرعباس
**انصاری با اشاره به عدم تحقق هیچ گونه اقدامی در این خصوص گفت: بسیار پیگیر موضوع بوده‌ایم، اما متاسفانه موضوع همان چند روز اول داغ است و کمی بعد به دست فراموشی سپرده می‌شود و هیچ اقدامی عملی از جانب دولت ندیده‌ایم. در این راستا، جلساتی با خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار کرده‌ایم. علاوه بر این، موضوع را با مدیران سازمان برنامه و بودجه هم مطرح کردیم، اما متاسفانه نتیجه‌ای نگرفتیم. ظاهرا در سخن همه چیز خوب است، اما در میدان عمل به واقع هیچ اتفاق مثبتی روی نداده است.

**برای روشن شدن بیشتر موضوع، به سراغ معاون وزیر راه و شهرسازی رفتیم تا دریابیم مانع اصلی حل مشکل این جاده چیست، اما متاسفانه خادمی پاسخگوی تلفن نبود. البته امیدواریم از انتشار این خبر مطلع شوند و نقطه‌نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند تا به زودی شاهد تغییراتی در جاده داراب – بندرعباس باشیم.

**امید است که انتشار این یادداشت و چنین مطالبی، زنگ خطری باشد برای گوش مسئولان ذی‌ربط که با تلاش و اقدام به موقع خود، از بروز چنین حوادثی قبل از وقوع پیشگیری کنند.
خودرونویس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید