روح‌الله زم کیست و چه کرد؟

یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های ضد ایرانی امروز بازداشت شد. روح‌الله زم که بیشتر به نام کانال تلگرامی‌اش یعنی «آمدنیوز» شناخته می‌شود، کیست؟

خبرفوری نوشت: «از وقایع دی ماه ۱۳۹۶ نام آمدنیوز بر سر زبان‌ها افتاد. هرچند پیش از آن و با بازداشت برخی خبرنگاران در داخل ایران به دلیل ارتباط با آمدنیوز، موضوع روح‌الله زم و کانال او بحث‌برانگیز شده بود اما بعد از آشوب‌های ۹۶ بود که آمدنیوز به‌عنوان یک کانال دردسرساز زیر ذره‌بین قرار گرفت؛ کانالی که با صراحت مردم را دعوت به اغتشاش می‌کرد. 

فعالیت‌های آمدنیوز چنان بود که حتی تلگرام هم آمدنیوز را با شکایت ایران و به‌دلیل تبلیغ فعالیت‌های تروریستی از دسترس خارج کرد. با این حال کمی بعد همان تیم به نام صدای مردم کانالی را به راه انداخت که اکنون در اختیار سپاه پاسداران است. روح‌الله زم شهریور ۱۳۵۲ در تهران به دنیا آمده و سازنده سایت و کانال تلگرامی آمد‌نیوز است. او پس از رخدادهای سال ۸۸ توسط وزارت اطلاعات دستگیر شد و سپس ایران را ترک کرد. روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم از روحانیون سرشناس است و به همین دلیل امکان نزدیکی او با فرزندان مسئولان فراهم شد. پدر روح‌الله زم مدتی در کسوت تهیه‌کننده در سینمای ایران فعالیت داشت و سبب ورود فرزندش به آثار سینمایی شد. محمدعلی زم همچنین نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر تهران در تاریخ بیست‌ونهم اردیبهشت ۱۳۹۶ بود اما نتوانست رای لازم را کسب کند و در سمت پیشین‌اش یعنی معاون فرهنگی و اجتماعی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ایران به کار خود ادامه داد. دفتر سینمایی او کمی بعد طعمه حریق شد. سال ۱۳۹۶ دو نفر از اعضای خانواده روح‌الله زم به جرم جاسوسی دستگیر شده و تحت بازجویی قرار گرفتند. مدیر آمدنیوز مدعی شد که این کارها برای تحت فشار گذاشتن او و تیم خبری‌اش است. در روز ۱۹ مهر ۱۳۹۶ سردبیر کانال تلگرامی آمدنیوز پستی را منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: به دلیل بازداشت دو نفر از اعضای خانواده آقای روح‌الله زم اسناد دست اولی را منتشر خواهیم کرد. ساعاتی پس از این پست تلگرامی، پدر روح‌الله زم در نامه‌ای دو پهلو دستگیری دو فرزندش را تأیید کرد و فرزندش را به آرامش بیشتر فراخواند. پس از آن، آمدنیوز به انتشار خبرهایی که مدعی بود اسناد دست اول است، ادامه داد.

در اسفند ۱۳۹۷ مستند ایستگاه پایانی دروغ از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد که در آن ادعا شد روح‌الله زم بازیچهٔ نیروهای اطلاعاتی ایران بوده‌ است؛ پخش این مستند واکنش‌های زیادی در پی داشت و جایگاه و اعتبار زم را دستخوش تغییر کرد. با این همه، امروز پس از نزدیک به ۴ سال بحث و جدل درباره پیدا و پنهان شبکه ضد ایرانی آمدنیوز، روح‌الله زم در اختیار اطلاعات سپاه پاسداران قرار گرفته تا بار دیگر قدرت اطلاعاتی ایران به رخ گروه‌های معاند کشیده شود.»

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید