در همایش توسعه همکاری های ایران و اتریش مطرح شد

روحانی به اتریش می رود

روز گذشته همایش توسعه همکاری‌های تجاری ایران و جمهوری اتریش در محل اتاق بازرگانی تهران با حضور مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، کریساین بوخمان، وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایرمارک، گرهارد رووش، رئیس سازمان توسعه، تجارت و گردشگری شهر گراتس و یورگن روث، رئیس اتاق‌های اقتصادی اتریش برگزار شد. این هیات اتریشی متشکل از 50 نفر از بازرگانان ایالت اشتایرمارک اتریش بود.

به گزارش صنعت نویس،در این همایش مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه رابطه دو کشور ایران و اتریش سابقه‌ای 500 ساله دارد، افزود: اتریش یکی از کشورهای تأثیرگذار در اتحادیه اروپا است که بسیاری از مراکز بین‌المللی مهم در این کشور نمایندگی دارند. با توجه به این مباحث پس از لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران می‌توان منتظر آغاز دوباره ارتباط سیاسی و اقتصادی دو کشور بود. خوشبختانه هردو کشور پتانسیل‌های خوبی برای تجارت و فعالیت‌های اقتصادی دارند. ایران کشوری است با 80 میلیون جمعیت که بر بازارهای منطقه نیز تسلط خوبی دارد و از طرفی از نیروی انسانی جوان، تحصیلکرده و با تجربه‌ای برخوردار است. از سوی دیگر اتریش نیز کشوری است با جمعیت 9میلیون نفری که از زیرساخت‌های فنی، تکنولوژی خوبی برخوردار است.

او در ادامه اظهار کرد: متأسفانه حجم روابط تجاری ایران و اتریش در سال 2014 حدود 218میلیون دلار بوده و از نظر من بخش بازرگانی دو کشور با تشویق بخش‌خصوصی خود، توان گسترش روابط تجاری را دارند. رئیس اتاق تهران با بیان اینکه با لغو تحریم‌ها، ایران می‌تواند پس از حدود 12 سال ارتباط خود را با دنیا آغاز کند که نیازمند برنامه‌ای بلند‌مدت و نوین در این زمینه هستیم، ‌گفت: در برنامه پنجم توسعه رشد 8درصدی اقتصادی ترسیم شده و تورم و بیکاری نیز باید به نرخ زیر 10 درصد برسد که برای تحقق این امر نیازمند جذب 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.

او در ادامه افزود: خوشبختانه در چند ماه اخیر که بحث لغو تحریم‌ها مطرح شد، هیات‌های تجاری استقبال خوبی داشتند و حدود 100 هیات خارجی به ایران سفر کردند. از نظر من اوج این روابط را می‌توان سفر رئیس‌جمهوری به فرانسه و ایتالیا دانست. خوانساری ادامه داد: در کنار این موضوع اتریش 360میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی دارد که می‌تواند بخشی از آن را نیز در ایران انجام دهد که در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد. در راستای این مباحث قرارداد ساخت گیربکس توسط اتریشی‌ها برای ایران بین بخش‌خصوصی دو کشور به امضا رسید.

درادامه این همایش کریساین بوخمان، وزیر اقتصاد، گردشگری و فرهنگ ایالت اشتایرمارک گفت: با توجه به گذشته خوب دو کشور می‌توان به آینده و ارتباط دو کشور امیدوار بود. در ماه‌های آینده نیز رئیس‌جمهوری ایران سفری به اتریش دارد که برای گسترش روابط سیاسی و اقتصادی هردو کشور بسیار خوب و تأثیرگذار خواهد بود. گرهارد رووش، رئیس سازمان توسعه، تجارت و گردشگری شهر گراتس نیز در ادامه این همایش درباره همکاری‌های شهری هردو کشور اظهار کرد: به‌طور حتم اگر شهرها بتوانند روابط حسنه‌ای ایجاد کنند با توجه به مشترکات هردو شهر می‌توان پیشنهاد‌ها و اقدامات خوبی برای حل مشکلات شهری در هردو کشور داشت.

یورگن روث، رئیس اتاق‌های اقتصادی اتریش درباره اتاق‌بازرگانی اشتایرمارک اظهار کرد: این اتاق بازرگانی حدود 60 هزار عضو دارد که از حدود 450 شرکت عضو در آن حدود 300 شرکت، به‌عنوان پیشرو در سطح جهان فعالیت دارند. اقتصاد اتریش وابستگی مستقیمی به صادرات دارد برهمین اساس در سال 2005 یک مرکز بین‌المللی در این ایالت تأسیس شد تا تمام توان خود را در جهت حمایت از شرکت‌های ایالت اشتایرمارک در بیرون مرزهای اتریش متمرکز کنیم. وی ادامه داد: این نخستین مرحله از سفر ما به ایران است که طبق برنامه‌ریزی که داریم، همکاری گسترده‌ای با ایران در زمینه‌های حمل‌و‌نقل، خودرو، هوافضا، محیط‌زیست و... خواهیم داشت.

در پایان این همایش تفاهم‌نامه آغاز همکاری دو کشور به امضا رسید.

گزارش از ساناز کلاهدوز

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید