رمزگشایی از فروش مجوز برای ترخیص خودرو

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از فروش مجوزهای ثبت سفارش از سوی برخی نمایندگان رسمی واردات خودرو خبر داد. در این حال خبرها حاکی از آن است که با وجود ممنوعیت واردات خودرو توسط شرکت های فاقد نمایندگی، به تازگی به این شیوه واردات خودرو صورت گرفته است.
رمزگشایی از فروش مجوز برای ترخیص خودرو

به گزارش صنعت نویس، در روزهای گذشته، رشد 55 درصدی واردات خودرو در 4 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته خبرساز شد. با این حال، هم اینک اخبار جدیدی از این موضوع منتشر شده است. خبرگزاری صدا و سیما به نقل از رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، از فروش مجوزهای ثبت سفارش از سوی برخی نمایندگان رسمی واردات خودرو خبر داد. میثم رضایی ضمن اشاره به شرکت های رسمی واردکننده خودرو، گفت: این شرکت ها در تامین بودجه و نیازهای بازار مشکل دارند و نمی توانند پاسخ گوی کل تقاضای بازار باشند. از این رو در فضای ایجاد شده، به فروش مجوز ثبت سفارش خودرو می پردازند. وی یکی از آثار این پدیده را افزایش قیمت خودروهای وارداتی دانست و افزود: این اقدام موجب می شود که 4 تا 8 درصد قیمت خودرو معادل 15 تا 25 میلیون تومان بابت فروش مجوز از سوی نمایندگان رسمی دریافت شود و تاکنون، خودروهای وارداتی نیز در مقایسه با سال قبل، 10 درصد رشد قیمت داشته اند. این افزایش قیمت در حالی صورت گرفته است که افزایش محسوسی در نرخ ارز نداشتیم. وی پیش بینی کرد در صورتی که این روند ادامه داشته باشد، این خودروها 5 درصد افزایش قیمت دیگر را هم تجربه خواهد کرد.
گفتنی است علاوه بر ممنوعیت ثبت سفارش واردات خودرو از بهمن سال گذشته برای واردکنندگان غیر نماینده، از سه هفته پیش این سامانه برای کل وارد کنندگان اعم از رسمی و غیر رسمی نیز بسته شده است. با این حال گزارش خبرگزاری تسنیم حاکی از آن است که به تازگی تعداد زیادی خودرو وارد کشور شده است و براساس شنیده ها، بعضی از شرکت های حقوقی که هیچ ارتباطی با نمایندگی خودروهای وارداتی ندارند به ترخیص خودروهای سواری متعدد پس از اتمام تاریخ اعتبار ثبت سفارش، اقدام کرده اند. از سوی دیگر برخی گمانه زنی ها از ترخیص خودروها با امکان انتقال قبض انبار از افراد به شرکت های دارای نمایندگی در مناطق ویژه اقتصادی خبر می‌دهد.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید