دهن کجی خودروسازان به مصوبه جدید بانک مرکزی

4 روز از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی می گذرد و طبق آن قرار بود از روز شنبه نرخ سود مشارکت خودروسازان حداکثر 18 درصد و سود انصراف 15 درصد باشد. ایران خودرو در سایت خود سود مشارکت را 22 درصد و سود انصراف را 19 درصد اعلام کرده بود.
دهن کجی خودروسازان به مصوبه جدید بانک مرکزی

به گزارش صنعت نویس، در حالی که رئیس کل بانک مرکزی بارها از رفع همه معضلات پیش روی کاهش نرخ سود بانکی از جمله سودهای پرداختی خودروسازان خبر داده بود و بر این مبنا مقرر شد از ابتدای این هفته (11 شهریور) نرخ سود سپرده به 15 درصد کاهش یابد، تا دیروز نرخ سود اعلامی برخی خودروسازان بسیار بالاتر از 15 درصد بود. این در حالی است که 4 روز از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی می گذرد و طبق آن قرار بود از روز شنبه نرخ سود مشارکت خودروسازان حداکثر 18 درصد و سود انصراف 15 درصد باشد.

با این حال تا دیروز، ایران خودرو در سایت خود (بخش پیش فروش محصولات) سود مشارکت را 22 درصد و سود انصراف را 19 درصد اعلام کرده بود. یعنی شما می توانید برای پیش خرید یک خودرو ثبت نام کنید و مبلغی را به آن ها پرداخت کنید. اگر خودرو را بخرید مبلغ پیش پرداخت شما با نرخ 22 درصد محاسبه می شود و اگر از خرید منصرف شوید هم نرخ 19 درصد محاسبه خواهد شد. نرخی که 4 درصد بیشتر از مصوبه ابلاغی بانک مرکزی است.
علاوه بر آن، شرکت کرمان موتور نیز اگرچه نرخ سود انصراف را مطابق بخشنامه بانک مرکزی یعنی 15 درصد مقرر کرده اما سود مشارکت را برای برخی محصولات، بیش از 18 درصد تعیین کرده است.

تخلفات کم اما خطرناک!
گفتنی است بانک مرکزی از اول هفته جاری حداکثر سود سپرده را 15 درصد تعیین کرده و خودروسازان را هم ملزم به همکاری با نظام بانکی کرده بود. اگرچه از ابتدای هفته تاکنون، اخبار حکایت از اجرای این مصوبه در اکثر شعب بانکی دارد، اما اقداماتی جهت دورزدن این مصوبه نیز ملاحظه شد. مثلا برخی شعب نرخ های 23 درصدی پیشنهاد کردند و برخی نیز به مشتریان گفتند برای سپرده گذاری کمی صبر کنند! حالا هم خبر از دورزدن مصوبه توسط خودروسازان می رسد. اگرچه این تخلفات اندک است اما بسیار خطرناک است؛ چرا که به محض تخلف یک شعبه بانک یا یک شرکت خودروساز و عدم برخورد شدید و سریع بانک مرکزی و دیگر نهادهای ناظر، به سرعت سایر شعب و شرکت ها هم وارد بازی شده و بخشنامه بانک مرکزی را دور خواهند زد.

منبع:خراسان

افزودن نظر جدید