حکایت عجیب افزایش قیمت ناگهانی سراتو

خدا قوت آقای جهرودی/قرار بود کارمحور باشید نه پول محور

سایپا در شرایطی یک شبه حدود 14 میلیون تومان به قیمت کیا سراتو مونتاژی خود اضافه کرد که دلایل مطروحه این شرکت برای افزایش قیمت این محصول منطقی و قابل قبول به نظر نمی رسد. آن طور که رسانه ها گزارش داده اند، سایپا در جدیدترین اطلاعیه خود به نمایندگی های فروش قیمت جدید انواع خودروی سراتو را با توجه به افزایش نرخ ارز و نهاده های تولید اعلام کرده است.
خدا قوت آقای جهرودی/قرار بود کارمحور باشید نه پول محور

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، بر این اساس، گفته شده قیمت سراتو اتوماتیک 2000 آپشنال به میزان حدود 14 میلیون تومان بابت بیمه، خدمات ، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شماره گذاری بالا رفته است. این در شرایطی است که باید از سایپایی ها پرسید مگر تا به امروز هزینه های مربوط به بیمه و مالیات بر ارزش افزوده و شماره گذاری را از مشتریان دریافت نمی کردند؟ آیا سایپا تا قبل از این اعلامیه، هزینه های مربوطه را از جیب خود پرداخت می کرده که حالا قصد دارد آنها را از مشتریانش بگیرد؟
نکته دیگر به نرخ ارز و اثر افزایشی آن بر هزینه های تولید برمی گردد. احتمالا سایپایی ها مدعی هستند چون ارز گران شده و سراتو هم خودرویی مونتاژی و وابسته به قطعات وارداتی محسوب می شود، قیمت آن از این ناحیه نیز بالا رفته است. این ادعا در حالی است که افزایش شدید نرخ ارز به مقطعی محدود به یکی دو ماه گذشته مربوط می شود، بنابراین بسیار بعید است سراتوهای فعلی سایپا با قطعات خریداری شده با ارز گران، مونتاژ شده باشند.
در خودروسازی ایران معمولا قطعات محصولات مونتاژی سه چهار ماه قبل از تولید، سفارش گذاری و هزینه مربوطه پرداخت می شود، بنابراین اگر قرار به افزایش قیمت سراتو از ناحیه نرخ ارز باشد، این اتفاق باید طی دو سه ماه آینده رخ بدهد. آن طور که برخی نمایندگی های سایپا در گفت و گو با خبرنگار صنعت نویس عنوان می کنند، در حال حاضر چیزی حدود 500 دستگاه دستگاه سراتو آپشنال در انبارهای این شرکت موجود است، سراتوهایی که قطعا با ارز گران شده در یکی دو ماه گذشته، تولید نشده اند و بنابراین نباید مشمول افزایش قیمت از این ناحیه شوند. از طرفی، خود سایپا اعلام کرده مشتریانی که تا سوم دی ماه اقدام به خرید سراتو کنند، از تخفیفی حدودا 9 میلیون تومانی برخوردار و 15 روزه نیز خودرو خود را تحویل خواهند گرفت. این موضوع نیز به خوبی نشان می دهد سایپا در انبارهای خود سراتو موجود دارد، سراتوهایی که در گذشته و با نرخ قبلی ارز مونتاژ شده اند.
و نکته آخر و پرسش مبهم دیگر این است که چطور می شود سایپا به دلیل بالا رفتن هزینه های تولید، یک شبه 14 میلیون تومان به قیمت سراتو اضافه و همزمان حدود 9 میلیون تخفیف برای مشتریان فروش فوری این محصول لحاظ می کند؟
به نظر می رسد، هدف اصلی سایپایی ها از افزایش قیمت سراتو، استفاده یا شاید هم سوءاستفاده از فضای ایجاد شده ناشی از افزایش شدید قیمت ها در بازار خودروهای وارداتی است، به نحوی که می خواهند به تناسب، قیمت خودروهای مونتاژی شان را بالا ببرند.
در حال حاضر سراتوی وارداتی قیمتی برابر با 175 میلیون تومان در بازار دارد که نشان می دهد این خودرو طی چند ماه گذشته چیزی حدود 30 میلیون تومان گران شده است و بنابراین احتمالا سایپا نیز نمی خواهد از قافله گرانی عقب بماند و در نتیجه سراتوی مونتاژی اش را یک شبه 14 میلیون تومان گران کرده است.
این در شرایطی است که گمان می رفت با آمدن محسن جهرودی به سایپا که چهره ای خودرویی به شمار می رود، اتفاقاتی از این دست، کمتر در سایپا رخ بدهد، با این حال گویا افزایش قیمت در خودروسازی ایران، یک عادت است و این مدیر و آن مدیر نمی شناسد.
جهرودی که به تازگی سکان هدایت سایپا را در دست گرفته، در مراسم معارفه خود عنوان کرد مدیری "کارمحور" است و مدل های استراتژی توسعه ای را پیاده خواهد کرد،با این حال گویا دومین خودروساز بزرگ کشور فعلا "پول محور" و "پول لازم" بوده و برای توسعه، راهی جز بالا بردن قیمت ها ندارد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید