توقف همکاری های تجاری یک شرکت اروپایی با ایران

گروه کشتیرانی مولر-مرسک، یکی دیگر از شرکت هایی است که به فهرست شرکت های اروپایی ای پیوسته که خود را برای توقف همکاری های تجاری خود با ایران آماده می کنند.
توقف همکاری های تجاری یک شرکت اروپایی با ایران

به گزارش صنعت نویس به نقل از رویترز، مواضع اتخاذ شده از سوی این شرکت ها تردیدهایی را در این باره ایجاد می کند که آیا رهبران اروپایی می توانند برجام را زنده نگه دارند یا نه.

اقدام شرکت مرسک یک روز پس از آن صورت می گیرد که شرکت فرانسوی توتال و دیگر شرکت های اروپایی این سیگنال را ارسال کردند که در آستانه اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران ممکن است از ایران خارج شوند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفته، اتحادیه اروپا باید از شرکت های اروپایی طرف معامله با ایران در برابر تحریم های آمریکا محافظت نماید. اما ماکرون همچنین گفته که این حق را برای شرکت های بزرگ به رسمیت می شناسد که بخواهند از منافع تجاری شان حفاظت نمایند.

وی افزود: «شرکت های بین المللی ای که منافعی در بسیاری از کشورها دارند، انتخاب های خود را بر اساس منافعشان انجام می دهند. آنها باید همچنان این آزادی را داشته باشند.»

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای ایران بدان معناست که شرکت های اروپایی ای که در ایران سرمایه گذاری کرده اند، با آغاز اجرای تحریم ها علیه تهران در معرض ریسک قرار خواهند گرفت.

سورن اسکو، مدیر شرکت مرسک در این باره گفت: «با توجه به اینکه قرار است تحریم های آمریکا به اجرا درآید، اگر ما در آمریکا هم فعالیت تجاری داشته باشیم، نمی توانیم در ایران فعالیت کنیم. اتفاقا فعالیت تجاری ما در آمریکا ابعاد وسیعی هم دارد.»

اسکو افزود: «من اطلاعی از زمان بندی دقیق ندارم، اما اطمینان دارم که ما نیز قصد داریم فعالیت هایمان (در ایران) را خاتمه دهیم.»

شرکت ام اس سی، دومین شرکت بزرگ حمل و نقل کانتینری جهان پس از مرسک هم این هفته اعلام کرد، ثبت سفارشات جدید برای ایران را متوقف خواهد کرد.

اسکو گفت، افزایش قیمت ها بعد از خروج آمریکا از برجام، به دلیل بالا بردن هزینه سوخت کشتی ها به صنعت حمل و نقل کانتینری آسیب زده است.

منبع:تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید