توجه اروپایی ها به سرمایه گذاری در بخش انرژی‌ پاک ایران

فوربز در مطلبی به بررسی تمایل شرکت‌های اروپایی برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران پرداخت.
توجه اروپایی ها به سرمایه گذاری در بخش انرژی‌ پاک ایران

به گزارش صنعت نویس، پایگاه اینترنتی فوربز در مطلبی نوشت: شرکت‌های اروپایی به دنبال سرمایه گذاری در طرح‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران هستند.

در این مطلب آمده است منطقه خاورمیانه از لحاظ انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مستعد است. در این میان، ایران پیشرفته ترین کشور در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر است و این بیشتر به خاطر سرمایه گذاری کشور در طرح‌های نیروگاه‌های آبی است. به تازگی مقامات ایران گام‌های بزرگی در جهت استفاده از انرژی خورشیدی و بادی برداشته اند. طرح‌های جدیدی نیز در ماه‌های اخیر رونمایی شده اند.

در تازه‌ترین طرح رونمایی شده، شرکت «ساگا» (Saga) نروژ در هفدهم ماه اکتبر قراردادی به مبلغ دو میلیارد و نهصد میلیون دلار برای ایجاد یک نیروگاه برق خورشیدی با ایران به امضا رساند. قرار است که این نیروگاه در مدت زمان پنج سال به بهره برداری برسد. این طرح یکی از پروژه‌های بی‌شماری است که بسیاری از شرکت‌های اروپایی در آن‌ها در ایران سرمایه گذاری کرده اند.

در این میان، یک شرکت نروژی دیگر با نام «اسکاتک سولار» قصد دارد یک نیروگاه خورشیدی در ایران احداث کند. ارزش قرارداد این نیروگاه یکصد و ده مگاواتی، صد و سی و دو میلیون دلار است. هاشم اورائی، رئیس موسسه انرژی های بادی ایران، نیز به تازگی اعلام کرد شرکت‌های دانمارکی آماده اند یک میلیارد دلار در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در ایران سرمایه گذاری کنند.

این تنها شرکت‌های منطقه اسکاندیناوی نیستند که خواهان سرمایه گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران هستند. در بیستم ماه سپتامبر سال جاری میلادی، «شرکت کوئرسوس»( Quercus) انگلیس اعلام کرد که در نظر دارد که یک نیروگاه خورشیدی ششصد مگاواتی را در ایران به ارزش پانصد میلیون یورو احداث کند.

رسانه های محلی در کشورهای آلمان و ایتالیا هم از تلاش شرکت «سولاروات» (Solarwatt) آلمان و «فینگری» (Finergy) ایتالیا برای ورود به طرح های انرژی های تجدیدپذیر ایران خبر داده اند. در ماه ژوئن نمایندگان هفت شرکت آلمانی از استان خراسان شمالی در ایران بازدید کردند و مکان‌های مناسب برای ایجاد نیروگاه‌های بادی و خورشیدی در این استان را بررسی کردند.

اکنون برخی از طرح های کوچک در بخش انرژی‌های تجدید پذیر در آستانه تکمیل هستند. در اواخر ماه ژوئیه طرح نیروگاه خورشیدی بیست مگاواتی مکران در استان کرمان به پایان رسید. این طرح را شرکت‌های «آدور» (Adore) آلمان و شرکت «دوریون» (Durion) سوئیس به طور مشترک اجرا کردند. قرار است در آینده این دو شرکت یک نیروگاه خورشیدی صد مگاواتی دیگر را احداث کنند. در ماه آوریل شرکت غدیر ایران و شرکت یونانی «متکا» (Metka) اعلام کردند کار احداث یک نیروگاه خورشیدی ده مگاواتی را در نزدیکی اصفهان به پایان رسانده اند. در ماه فوریه نیز یک نیروگاه چهارده مگاواتی دیگر در همدان در غرب ایران به بهره برداری رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران

افزودن نظر جدید