تنها خودرویی که استانداردها را پاس کرد

با وجود تمام حرف و حدیث‌ها درباره سخت بودن اجرای استانداردهای ۸۵ گانه جدید خودروها، سیتروئن C۳ توانست قبل از اجباری شدن این استانداردها آنها را پاس کند.
تنها خودرویی که استانداردها را پاس کرد

به گزارش صنعت نویس، زمزمه‌های افزایش تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری از سال گذشته جدی‌تر شد. سرانجام به دنبال کارشناسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملی استاندارد ایران، استانداردهای اجباری خودروهای سواری از ۵۵ به ۸۵ مورد افزایش یافت. طبق آنچه که برنامه‌ریزی شده، مرحله اول اجرای استانداردهای جدید ابتدای دی ماه امسال بود که به دنبال آن تولید برخی خودروهای سواری به دلیل ناتوانی در پاس کردن این استانداردها متوقف شد.

از ابتدای تیر سال آینده هم قرار است مرحله دوم استانداردهای جدید خودرویی اجرا شود و از ابتدای دی ماه سال آینده نیز تعداد استانداردهای اجباری خودرو به ۸۵ مورد افزایش می‌یابد. در این میان تصویب و اعلام استانداردهای جدید خودرویی اعتراض‌های برخی خودروسازان را به دنبال داشت که معتقد بودند که این استانداردها بیش از حد سختگیرانه بوده و حتی برخی از آنها هنوز در کشورهای اروپایی نیز اجباری نشده است و خواستار تجدیدنظر در تعداد استانداردهای جدید شدند.

در پاسخ به این انتقادات بود که مسئولان سازمان ملی استاندارد ایران بر اجرایی شدن استانداردهای جدید تاکید و اظهار کردند که این استانداردها با استانداردهای در حال اجرا در اتحادیه اروپا منطبق بوده و تجدیدنظری بر اجرای آنها صورت نخواهد گرفت. در این میان انجمن خودروسازان ایران نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که با اجرای استانداردهای جدید تولید بیش از ۸۰ درصد خودروهای داخلی متوقف خواهد شد.

در چنین اوضاع و احوالی که شک و تردیدها نسبت به توانایی خودروسازان داخلی برای ارتقای کیفیت محصولاتشان و رشد کیفی آنها افزایش یافته بود، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران امروز اعلام کرد که یک خودروی داخلی توانسته تمام ۸۵ استاندارد اجباری جدید را پاس کند که نام آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

تلاش رئیس سازمان ملی استاندارد ایران برای مخفی نگه داشتن نام این خودرو در حالی بود که دقایقی بعد مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نام آن را لو داد.
جهرودی در حاشیه مراسم تحویل خودروهای سنگین تجاری سایپا دیزل از فرصت استفاده و اعلام کرد که این خودرو سیتروئن C۳ است که توانسته به عنوان اولین خودروی تولیدی در داخل کشور تمام استانداردهای جدید را پاس کند.

C۳ محصول مشترک تولیدی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه است که تولید آزمایشی آن آغاز شده و اوایل سال آینده به تولید انبوه رسیده و عرضه آن آغاز خواهد شد. در این شرایط به نظر می‌رسد توانایی خودروی C۳ در پاس کردن ۸۵ استاندارد اجباری آن هم حدود یک سال قبل از اجباری شدن اجرای آنها در دی ماه ۱۳۹۷ نشان‌دهنده آن است که خودروسازان داخلی اگر نسبت به از رده خارج کردن تولید خودروهای قدیمی و تولید خودروهای جدی د و به روز جهان اقدام کنند، می‌توانند استانداردهای ۸۵ گانه را نیز پاس کنند و این اقدام یک بازی برد- برد به نفع هم خودروسازان و هم مشتریان خودرو خواهد بود.

منبع:ایسنا

افزودن نظر جدید