پیغام خطا

  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.
  • فایل نمی‌تواند ایجاد شود.

بورس فعلا حبابی نیست

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر وجوه سرگردان بورس به سمت صندوق های سرمایه گذاری سوق پیدا کنند همواره بجای هیجان نوسانگیری، ارزش خالص دارایی‌ها مورد توجه سرمایه‌گذار قرار می گیرد و ماندگاری آن وجوه در بازار بیشتر است.
بورس فعلا حبابی نیست

به گزارش صنعت نویس،مدیر عامل سرمایه گذاری توسعه ملی با  توصیه به سهامداران بازار سرمایه گفت: باید همیشه در بازار مراقب رابطه قیمت و ارزش ذاتی سهام بود و حقیقی‌ها همواره آنرا در کلیت بازار کنترل کنند. در مواقعی که قیمت سهام کمتر از ارزش ذاتی است اقدام به خرید کنند و هرگاه بالاتر از آن قرار گیرد در موقعیت فروش قرار بگیرند. باید دانست در حال حاضر حبابی در بازار وجود ندارد اما احتیاط هم شرط عقل است.

فؤاد فتح الهی درباره روش های ارزیابی ارزش ذاتی سهام گفت: میزان ریسک گریزی و ریسک پذیری افراد متفاوت بوده و ممکن است با وجوهی که در اختیار دارند متناسب با ریسک خود دستیابی به بازدهی 25 درصدی را مناسب بدانند بنابراین نرخ تنزیل 25 درصدی برای ارزش ذاتی را در نظر خواهد گرفت. آنچه که در ارزش گذاری سهام در نظر گرفته می شود رابطه ای است متشکل از نرخ سود بعلاوه ریسکی که مدل های مختلف برای ارزیابی آن وجود دارد.

وی افزود: اگر مدل های مختلف ارزش گذاری سهام را در نظر بگیریم باید برآوردی از ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک داشته باشیم. اما در بورس ایران از روش های پیچیده اینچنینی استفاده نمی شود و اغلب از ارزشگذاری ضریبی از جمله نسبت قیمت بر درآمدی هر سهم (P/E )استفاده می شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وقتی از روش های ارزشگذاری مالی برای ارزیابی ارزش ذاتی استفاده نمی شود باید مراقب همه جوانب در بازار بود، عنوان کرد: در این شرایط  برخی سهم ها همواره خریدنی هستند و برخی فروختنی . در روزی که قیمت سهام شرکت ها در بازار به یکباره و دسته جمعی بالا می رود حتما یک جای کار ایراد دارد. ایراد از آنجایی است که همواره متولیان بازار سرمایه سعی کرده اند مردم را بطور مستقیم برای سرمایه گذاری به بازار دعوت کنند و با تعداد سرمایه گذاران فعال در بازار کسب اعتبار کنند در حالیکه باید با تعمیق بازار کسب اعتبار کرد.

فتح الهی عنوان کرد: همانطور که رییس سازمان بورس تاکید کرده نباید نگران شاخص بورس بود بلکه افزایش عمق و حجم معاملات باید نگرانی متولیان بازار سرمایه باشد. مردم باید در صندوق های سرمایه گذاری وارد شوند و صندوق ها و شرکت های سرمایه گذاری در بازار بطور حرفه ای فعالیت کنند. اینکه در مقطعی موجی از نقدینگی در بازار آمده به محض کوچکترین حرکت نزولی ممکن است بخشی از پول های ترسو از بازار خارج شوند و براحتی دوباره وارد بازار نشوند.

در حالیکه اگر این وجوه در صندوق های سرمایه گذاری سوق پیدا کنند همواره ارزش خالص دارایی ها مورد توجه سرمایه گذار قرار می گیرد و ماندگاری آن وجوه  در بازار بیشتر است.

وی افزود: هر چند قوانین و مقررات صندوق ها و نیز مدیران آنها باید پالایش و بازبینی شوند اما به هر حال باید عمق بازار را افزایش داد. باید پرسید چند سهامدار حقیقی توانایی دارد سهام 400 شرکت را یکجا ارزیابی کند؟ روزی که بازار با صف محوری مواجه می شود حتماً با ایراد مواجه است.

فتح الهی بر این باور است که وقتی در بازار صف خرید یا فروش سهام وجود دارد هیچ منطقی برای حرکت سرمایه گذار حقیقی و حقوقی در بازار نیست. مبنای معاملات بخشی از حقیقی ها پیروی از صف خرید و فروش سهام است. وقتی در بازار صف وجود نداشته باشد باید ارزیابی دقیقی از ارزش سهام داشت.

مدیر عامل سرمایه گذاری توسعه ملی افزود: اگر این اعتقاد بوجود آید که در شرایط متعادل و بدون محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا ؛ باید سهمی را بالاتر از 20 درصد قیمت پایانی خرید دیگر سرمایه گذار دیگری جرات نشستن در قیمت های بالاتر از 20 درصد را نخواهد داشت چراکه با توجه به کف و سقفی که بر اساس آن تحلیل روی سهم ایجاد شده رفتار حرفه ای در بازار شکل خواهد گرفت. اگر قیمت درست تشخیص داده شود ،خرید انجام می شود و گرنه شخص دیگری وارد بازار می شود و نوسان خود را شناسایی می کند.

هر چند با برداشتن دامنه نوسان و حجم مبنا نوسان ممکن است ریسک بازار افزایش یابد اما در بلندمدت ریسک سرمایه گذاران کاهش می یابد. فتح الهی در خاتمه خبر داد: مجمع سرمایه گذاری توسعه ملی پس از دهه فجر برگزار می شود.

منبع:فارس

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید