بازار ارز در خواب عمیق مسئولان، امنیتی شد

طی دو روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد مرز 11 هزار تومان را رد کرد و پنج رقمی شد. همین موضوع باعث شد تا برای کنترل افسار گسیختگی دلار، دوباره لباس شخصی ها به میدان بیایند و به میان دلالان سبزه میدان بروند. بانک مرکزی نیز علیرغم تغییر رئیس کل خود، همچنان رویه قبل را در مقابل این موضوع دنبال نمود و به یک اطلاعیه اکتفا کرد.
بازار ارز در خواب عمیق مسئولان، امنیتی شد

به گزارش صنعت نویس، افزایش قیمت ارزهای خارجی در چند روز اخیر شدیدتر شده است و در مورخه 7 مرداد 1397، دلار آنقدر رکوردشکنی کرد تا اینکه مرز ده هزار تومان را نیز رد کرد و پنج رقمی شد. قیمت سکه نیز هم پای ارز پیش رفت و مرز 4 میلیون تومان را در نوردید و رکورد 4 میلیون و 400 هزار تومان را ثبت کرد.

در مورخه 8 مرداد 1397 برای کنترل افسار گسیختگی دلار و سکه دوباره نیروی انتظامی به میدان آمد و ماموران لباس شخصی خود را به میان دلالان سبزه میدان فرستاد. ورود لباس شخصی ها به میان دلالان ارز ترمز قیمت دلار و ارزهای خارجی را کشید و در مورخه 8 مرداد 1397 در مقایسه با روز قبل از آن، اندکی قیمت ها کاهش پیدا کرد. البته با توجه به تجربیات گذشته، می توان پیش بینی کرد که کنترل بازار ارز از طریق امنیتی کردن آن چه نتیجه ای را به همراه خواهد داشت. در مورخه 25 بهمن 1396 بود که نیروی انتظامی برای بار اول (در طی نوسانات اخیر ارز) و جهت کنترل بازار ارز به میدان آمد و تعدادی از دلالان را دستگیر کرد. این موضوع موجبات کاهش نرخ ارز را برای مدت کوتاهی فراهم کرد اما دوباره تنور قیمت دلار داغ و داغ تر شد تا اینکه همان گونه که عنوان شد این ارز خارجی مرز ده هزار تومان را رد کرد.

البته همین تحرکات نیروی انتظامی برای کنترل بازار ارز نیز برای خود غنیمتی است چرا که مسئولین دولتی و متولی اصلی کنترل بازار ارز یعنی بانک مرکزی گویا در خواب عمیقی فرو رفته اند. بانک مرکزی که به تازگی عبدالناصر همتی را به عنوان ریاست جدید خود شناخته است در واکنش به این رکوردشکنی های دلار و سکه، رویه سابق خود را در پیش گرفت و فقط به یک اطلاعیه اکتفا نمود.

در اطلاعیه ای که بانک مرکزی در 8 مرداد 1397 منتشر کرد آمده است:  بدینوسیله به اطلاع هموطنان عزیز می رساند، بانک مرکزی ج.ا.ایران حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم می باشد به دقت زیرنظر داشته و ضمن اعتقاد به اینکه این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی کرده و اطلاع رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد.

همان گونه که ملاحظه می گردد در این اطلاعیه اشاره شده است که برنامه های مقتضی و رویکردهای جدید بانک مرکزی طی روزهای آینده عملیاتی خواهد شد؛ گویا بانک مرکزی هنوز عمق فاجعه را درک نکرده است و رئیس جدید آن در فضای مراسم تودیع و معارفه خود به سر می برد. باید به همتی رئیس کل بانک مرکزی گفت که آرامش روانی مردم مدت ها است که سلب شده است و این سلب شدن آرامش به چند روز اخیر باز نمی گردد و بهتر است بانک مرکزی برای ورود به فاز عملیاتی منتظر روزهای آینده نباشد چرا که کنترل قیمت دلار هر روز که به تعویق بیفتد سخت تر خواهد شد. اگر قرار بود که بانک مرکزی این گونه در مقابل نوسانات ارز قد علم کند و تنها به اطلاعیه اکتفا نماید دیگر نیازی به تغییر ریاست این نهاد نبود چرا که قطعاً ولی الله سیف بهتر از عبدالناصر همتی در این کار توانایی داشت.    

 

منبع:تابناک

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید