ایران در بازار گاز اروپا رقیب روسیه نیست

معاون وزیر نفت گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به بازار اروپا از طریق ال.ان.جی (گاز طبیعی مایع شده) برنامه ریزی کرده است اما در این بخش، هدفی برای رقابت و جایگزینی با روسیه ندارد.
ایران در بازار گاز اروپا رقیب روسیه نیست

صنعت نویس: ایران با افزایش تولید گاز به روزانه یک میلیارد مترمکعب، از توان صادرات سالیانه 30 میلیارد مترمکعب گاز به اروپا برخوردار می شود که البته قصد دارد این صادرات را از طریق ال.ان.جی انجام دهد.
اکنون روسیه، بزرگ ترین صادرکننده گاز به قاره سبز شناخته می شود و رگ انرژی بیشتر کشورهای اروپایی در اختیار مسکو قرار دارد؛ بنابراین بحث های گسترده ای درباره احتمال جایگزینی گاز ایران با روسیه در اروپا مطرح شده است.
ایران در واکنش به این ادعاها تاکید کرده است اگرچه قصد دارد سهم قابل توجهی از بازار انرژی اروپا را در اختیار بگیرد اما در پی جایگزینی با روسیه در بازار گاز این قاره نیست.
به گزارش وزارت نفت، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در این باره گفت: براساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، در اقتصاد مقاومتی باید صادرات داشته باشیم و نقش خود را در تجارت جهانی بازی کنیم.
«حمیدرضا عراقی» افزود: ایران اکنون یک درصد تجارت جهانی گاز را در اختیار دارد و این میزان باید به ١٠ درصد افزایش یابد.
معاون وزیر نفت تاکید کرد «بازار اروپا، بازاری نیست که بتوانیم با روسیه رقابت کنیم» و ادامه داد: ما جایگزین روسیه نمی شویم و هدفی نیز برای این امر نداریم.
به گفته وی، ایران بازار خود را دارد و همسایه های ما به گاز نیاز دارند.
وی اضافه کرد: ایران در درازمدت می تواند با کشورهای زیادی تعامل داشته باشد و از طریق ال.ان.جی به بازار اروپا دست یابد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران یادآوری کرد: با توجه به وجود بزرگ ترین مخزن گاز دنیا، ایران ظرفیت بالایی در تامین گاز همسایه های خود دارد و مسائلی مانند قیمت و شرایط سیاسی و فنی باید به مرور حل شود.
وی اعلام کرد: ایران تنها کشور منطقه است که توان تامین گاز همسایگان را دارد و از سوی دیگر، آنان نیز به این گاز نیازمندند.
عراقی تاکید کرد «تولید گاز ایران تا چهار سال آینده از ٦٠٠ میلیون مترمکعب در روز کنونی به یک میلیارد و ٢٦٠ میلیون مترمکعب افزایش می یابد» و افزود: برداشت ایران از مخزن پارس جنوبی تا سال آینده با قطر برابر می شود و می توانیم این گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.
وی ادامه داد: متاسفانه بخش خانگی در زمستان مصرف بالایی دارد و با بهینه سازی مصرف می توانیم روزانه ٦٠ میلیون تا ١٠٠ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی و این مقدار گاز را به ارزش افزوده تبدیل کنیم.

ایرنا

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید