انتظار رشد مثبت اقتصادی را نداشته باشیم

یک کارشناس اقتصادی هرچند اظهار کرد که نباید برای سال 94 انتظار نرخ رشد مثبت را برای اقتصاد ایران داشت اما پیش‌بینی کرد که در امسال اقتصاد ایران حداقل چهار و حداکثر شش درصد رشد داشته باشد.

پرویز عقیلی‌کرمانی در گفت‌وگو با اقتصادنیوز درباره نرخ رشد عنوان کرد: در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن می‌توان گفت در سال 1394 اقتصاد رکود را تجربه نکرده، اما واقعیت آن است که بسیاری از بخش‌ها این سال را در رکود به سر بردند.

وی ادامه داد: البته طبیعی است که وقتی سیاست‌های ضدتورمی در پیش بگیریم، رکود متعاقب آن شکل بگیرد. معمولاً در همه جا همراه با سیاست‌های انقباضی -ما اسم آن را انضباطی گذاشته‌ایم -رشد اقتصادی در جهت کاهش تحت تاثیر قرار می‌گیرد. انتظارات بر این بود که برجام خیلی زودتر به نتیجه برسد، ولی متاسفانه مقداری طولانی‌تر شد، اگرچه خوشبختانه نتایج نهایی بسیار مثبت بودند.

عقیلی کرمانی تصریح کرد: به هر صورت نباید برای سال 1394 انتظار رشد مثبت را داشته باشیم. با این حال به نظرم سال 95 رشد خوب حداقل چهاردرصدی و حداکثر شش‌درصدی را در پیش خواهیم داشت. لازمه این رشد اقتصادی، اجرای برخی کارهای اساسی است. ما متاسفانه برای یک مدت طولانی خودمان را به صورت داوطلبانه از دنیا جدا کرده‌ایم.

وی متذکر شد: اصلاحات ساختاری در سیستم‌های ما لازم است که البته بسیار زمان‌بر خواهد بود. به نظر من در سال 1395 می‌توانیم «برجام2» را انجام داده و تا آنجا که می‌توانیم سطح اقتصادی مملکت و ارکان و نهادهای اقتصادی آن را به سطحی برسانیم که دیگر تضمین دولتی لازم نباشد. همان‌طوری که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ما 24 ساعته و شبانه‌روز واقعاً کار کردند و تنها در یک مورد در مقابل 70 وکیل یک کشور ایستادند، وقت آن رسیده که برای تمام سیستم پولی و مالی و اقتصادی ما وقت گذاشته شود و این دورانی را که ما از دنیا عقب افتادیم دوباره احیا کنیم.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید