مدیرعامل ایران خودرو از قربانی شدن کیفیت به پای تولید گفت

اعتراف بزرگ

خودروسازی ایران به خصوص طی حدوداً یک دهه گذشته همواره با چالش قیمت گذاری دستوری مواجه بوده و این موضوع نه تنها روی تیراژ، بلکه بر مسئله کیفیت هم تأثیر منفی داشته است. حالا مدیرعامل ایران خودرو نیز با صحه گذاشتن بر این موضوع، تاکید کرده که وقتی خودروسازان زیان می‌دهند، نمی‌توانند برای ارتقای کیفی برنامه ریزی کنند.
اعتراف بزرگ

به گزارش صنعت نویس، فرشاد مقیمی در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری خانه ملت گفته که "در سال‌های گذشته به دلیل عمل به تعهدات، شاید تمرکز چندانی بر کیفیت خودرو وجود نداشته است". وی با بیان اینکه نمی‌توان از تولیدکننده انتظار داشت با وجود تولید زیان ده، برای ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی کند، تاکید کرده " باید برای کیفیت هزینه شود و این در حالی است که زیان دهی مانع آن است". اظهارات مدیرعامل ایران خودرو به نوعی اعترافی شاید صادقانه درباره ضعف کیفی خودروهای داخلی به حساب می‌آید.

پیش‌تر بسیاری از کارشناسان و افکار عمومی بر این موضوع که در خودروسازی ایران کیفیت فدای تولید می‌شود، تاکید کرده‌اند، اما کم پیش آمده یک مدیر ارشد در صنعت خودرو بر آن صحه بگذارد. اینکه مقیمی می‌گوید در سال‌های گذشته به دلیل عمل به تعهدات تمرکز چندانی روی کیفیت خودروها وجود نداشته، همان قربانی شدن کیفیت به پای تولید و فروش است.

خودروسازان برای کسب درآمد بیشتر، تا توانسته‌اند پیش فروش کرده‌اند که البته در جای خود ایرادی ندارد، منتها مشکل اینجاست که تعهدات ناشی از پیش فروش‌ها، آن‌ها را بابت تولید، تحت فشار قرار داده و این وسط، کیفیت وا رفته است. نکته دیگری که در اظهارات مقیمی درباره ضعف کیفیت خودروها به چشم می‌آید، نقش قیمت گذاری دستوری در این ماجرا است. مقیمی هرچند به طور مستقیم به این سیاست حاکمیتی اشاره نکرده، اما وقتی صحبت از زیان می‌کند، منظورش نقش قیمت گذاری دستوری در زیان دهی صنعت خودرو است.

در گذشته برخی قطعه سازان اعتراف کرده‌اند که گاهی مجبور می‌شوند برای کنترل هزینه‌ها (ناشی از قیمت گذاری دستوری) از سر و ته کیفیت بزنند و این موضوع نقش اصلی را در ضعف کیفی خودروها دارد. حالا مدیرعامل ایران خودرو نیز بر این موضوع که کیفیت خودروها متأثر از قیمت گذاری دستوری ارتقا نیافته (حتی رو به ضعف هم رفته)، صحه گذاشته است.

با این شرایط، به نظر می‌رسد تا مسئله قیمت گذاری و تأمین نقدینگی خودروسازان حل نشود، ارتقای کیفی خودروهای داخلی خیال خامی بیش نخواهد بود. این را دیگر فقط کارشناسان نمی‌گویند، بلکه حالا مدیرعامل بزرگترین خودروساز کشور هم تاییدش می‌کند.
منبع:خودرونامه

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید