اختلال تولید نفت درنیجریه و ونزوئلا عامل افزايش قیمت

خبرگزاری رویترز انگلیس اعلام کرد، قیمت نفت در بازارهای جهانی در نخستین معاملات روز دوشنبه اندکی بالا رفت، زیرا تولید نفت در نیجریه کاهش یافت و نگرانی از واردآمدن فشار بر بازارهای نفت تحت تاثیر بی ثباتی سیاسی در ونزوئلا تشدید شد.
اختلال تولید نفت درنیجریه و ونزوئلا عامل افزايش قیمت
به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، قیمت نفت در بازارهای جهانی در حالی بامداد امروز بالا رفت که تولید نفت اوپک افزایش و نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها کاهش یافته است. 
کاهش نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها موجب ارزان تر شدن نفت برای مصرف کنندگان شده و تقاضای این کالا را افزایش می دهد.
قیمت نفت برنت دریای شمال روز دوشنبه در ساعت 01:48 بامداد به وقت گرینویچ در بازار لندن 28 سنت یا 0.6 درصد نسبت به روز جمعه گذشته بالا رفت و به 48 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسید.
هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 25 سنت یا 0.5 درصد افزایش نسبت به روز قبل به قیمت 46 دلار و 46 سنت در هر بشکه معامله شد. 
تحلیلگران معتقدند کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگانی مانند نیجریه و ونزوئلا قیمت های نفت را افزایش داده است، با این حال می گویند، افزایش تولید سایر تولیدکنندگان می تواند جلوی این افزایش قیمت را بگیرد و آن را محدود کند. 
در نیجریه، شرکت اگزان موبیل (Exxon Mobil) صادرات نفت از «کوا ایبو» (Qua Iboe) بزرگ ترین پایانه نفتی این کشور را قطع کرده است و شرکت های دیگر مانند شل (Royal Dutch Shell) و شورون (Chevron) نیز به دلیل اقدامات خرابکارانه شورشیان، تولید نفت را به یک میلیون و 650 هزار بشکه در روز که کمترین سطح تولید آنها در چند دهه اخیر است، رسانده اند.
رویترز نوشت: ونزوئلا که مهمترین کشور صادرکننده نفت در آمریکای جنوبی است به نظر می رسد در آستانه سقوط سیاسی و اقتصادی است. 

افزودن نظر جدید