اتفاقات عجیب و غریب در بازار خرید و فروش دلار

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عده ای که نیاز به ارز ندارد در صف صرافی ها حضور می یابند، ارز را خریداری می کنند تا به متقاضیان اصلی با قیمتی بالاتر بفروشند
اتفاقات عجیب و غریب در بازار خرید و فروش دلار

به گزارش صنعت نویس، سیدناصر موسوی لارگانی با اشاره به مدیریت بازار ارز در روزهای اخیر و صدور بخشنامه ها از سوی بانک مرکزی، اظهار داشت: بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز طرح هایی چون فروش اوراق مشارکت در بانک ها با سود 20 درصد یا ایجاد محدودیت و افزایش کنترل برای فروش ارز مسافرتی را ارائه داده است اما این طرح ها و بخشنامه ها در مقطع کوتاهی نتیجه بخش است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بانک مرکزی با این بخشنامه ها نمی تواند جلوی نابسامانی های بازار ارز را بگیرد، بیان داشت: تنها راهی که می توان وضعیت متلاطم بازار ارز در چند ماه اخیر را سر و سامان داد تک نرخی کردن نرخ ارز است.

ارز 5 یا 6 نرخی عرضه می شود
نماینده مردم فلاورجان در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به وضعیت قیمت ارز در بازار گفت: در حال حاضر ارز در بازار سه نرخی و به روایتی 5 یا 6 نرخی عرضه می شود، چنین فضایی قطعا رانت خواری و دلال بازی در بازار را افزایش می دهد.

خرید و فروش نوبت صف صرافی ها
وی با بیان اینکه حواشی در بازار ارز وجوددارد، عنوان کرد: عده ای که نیاز به ارز ندارد در صف صرافی ها حضور می یابند، ارز را خریداری می کنند تا به متقاضیان اصلی با قیمتی بالاتر بفروشند، حتی شاهد هستیم که نوبت صف صرافی ها و بانک ها خرید و فروش می شود.
این نماینده مجلس تاکید کرد: شاید با صدور بخشنامه هایی از سوی بانک مرکزی از یه طریق کار سامان یافته اما باعث بروز ایراد و اشکال در بخش های دیگر شده است، با روش بخشنامه ای بانک مرکزی نهایت یک تا دو ماه بازار سامان می یابد اما مجدد دچار مشکل می شود.

راه نجات بازار تک نرخی کردن ارز است
موسوی لارگانی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، به راه حل ساماندهی بازار ارز اشاره کرد و گفت: باید وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار نشستی برگزاری و برای تک نرخی شدن ارز در کشور برنامه ریزی کنند.
وی ادامه داد: با تک نرخی شدن ارز، دیگر افراد می دانند قیمت ارز در طول 12 ماه سال تغییر نمی کند بنابراین ارزی در خانه نگهداری نمی شود تا در زمان کمبود یا افزایش قیمت به بازار ریخته شود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص جامعیت بخشنامه بانک مرکزی برای کنترل مضاعف فروش ارز مسافرتی اظهار داشت: با توجه به وضعیت معیشتی، مردم توان سفر خارجی را ندارند و درصد کمی سفر خارجی دارند بنابراین نیاز به بخشنامه ها وایجاد رانت برای دیگران نیست.

منبع:خانه ملت

افزودن نظر جدید