آیا از لیست سیاه بدهکاران بانکی کم می‌شود؟

در سال‌های گذشته بارها و بارها برنامه‌ریزی برای پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی با اما و اگر مواجه شده است. سخن از لیست سیاه بدهکاران بانکی به میان آمد که در بین آنها تولیدکننده‌ها هم قرار داشتند.
آیا از لیست سیاه بدهکاران بانکی کم می‌شود؟

به گزارش صنعت نویس، مقاومت از سوي بانك‌ها همچنان ادامه دارد. هرچند دولتي‌ها هربار سعي كردند پاي بخش خصوصي بايستند و روابط بين بانك‌ها و توليدگران را ترميم كنند، اما به دنبال وخيم‌تر شدن اوضاع توليد، باز هم كفه ترازوي عدم تسهيلات‌دهي به واحدهاي صنعتي، سنگين‌تر از تسهيلاتي بود كه بارها قرار شد به آنها پرداخت شود و نشد.

گويا وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره جديد و با وزير جديد، روالي نو در پيش گرفته است. محمدشريعتمداري كه هنگام راي اعتماد و پس از آن بارها از مشكل بدهي توليدكننده‌ها و حتي زنداني شدن آنها ابراز نارضايتي كرده و به نوعي معترض است، در تازه‌ترين اظهارنظرش گفته است: «نبايد تسهيلات به واحدهايي تعلق گيرد كه مشكل بازار دارند چراكه اين اقدام تنها در راستاي بدهكار شدن آنهاست.»
محمد شريعتمداري پس از ايميدرو و ايدرو ديروز به جلسه مجمع عمومي عادي سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران رفت. او در اين نشست با اشاره به اينكه اين سازمان بخشي توسعه‌اي است و بايد در راستاي رعايت زيرساخت‌هاي صنعتي و مسائل زيست محيطي گام بردارد، اظهار كرد: حدود ٤٠ هزار واحد صنعتي در كشور جزيي از شهرك‌هاي صنعتي هستند و بايد دقت بيشتري در انتخاب محل‌ها در دستور كار قرار گيرد. نبض صنعت در اختيار شهرك‌ها و نواحي صنعتي است، به طور حتم طلب ما از سازمان صنايع كوچك و شهرهاي صنعتي ايران ارايه برنامه در راستاي بازسازي و نوسازي صنايع و نيز زمانبندي روشن در راستاي جهت‌گيري‌هاي توسعه‌اي است.
وي نحوه انتخاب صحيح خوشه‌هاي صنعتي را لازم دانست و گفت: بايد انتخاب صحيح خوشه‌هاي صنعتي در اولويت قرار گيرد چراكه توان ما محدود است و بايد در بخش‌هاي اولويت‌دار گام‌ برداريم. تاكيدي ندارم منابع مالي در اختيار واحدهايي قرار گيرد كه بازار ندارند، ابتداي امر بايد مشكل بازار واحدهايي را حل كنيم كه نمي‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند و در صورتي كه اين مساله حل نشود با ارايه تسهيلات تنها در راستاي بدهكار شدن آنها گام برمي‌داريم و در نهايت اسم كلاهبردار روي‌شان مي‌گذاريم. شريعتمداري ادامه داد: بنابراين بايد تسهيلات به واحدهايي تعلق گيرد كه مشكل بازار ندارند و مي‌توانند محصولات خود را به فروش برسانند. در مورد واحد‌هايي كه مشكل بازار دارند ابتدا بايد با برنامه‌ريزي اين مشكل را حل كنيم و پس از آن تسهيلات لازم را در اختيارشان قرار دهيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت از سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي ايران درخواست كرد تا ارتباط هماهنگي با بدنه وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشند و علاوه بر اين ارتباط مستقيمي را با سازمان توسعه تجارت ايران شكل دهند، چرا كه اين دو سازمان مي‌توانند در راستاي شناخته شدن واحدهاي پيشتاز صادراتي گام بردارند و به واحدهايي نيز كه مي‌توانند به اين واحدهاي پيشتاز اضافه شوند، كمك كنند. علاوه بر اين سازمان صنايع كوچك و شهرك‌هاي صنعتي بايد همكاري‌هاي بيروني خود را توسعه دهند و با موسسات پژوهشي همكاري بيشتري داشته باشند تا بتوانند در مسير درست‌تري گام بردارند.
وي در ادامه با تاكيد بر لزوم شفاف‌سازي و پاكدستي در مجموعه سازمان‌هاي دولتي به ويژه سازمان‌هاي زيرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت تصريح كرد: بايد بدانيم كه در همه سازمان‌ها رانت وجود دارد، اما آنچه پذيرفتني نيست عدم شفافيت است و بايد با اين مساله مقابله كرد.

منبع:اعتماد

افزودن نظر جدید