آخرین وضعیت دریاچه ارومیه

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با اشاره به تراز پایین آب دریاچه ارومیه به تشریح اقدامات انجام شده برای احیای این پهنه آبی پرداخت.

به گزارش صنعت نویس، محمد صادق معتمدیان در یک برنامه تلویزیونی درباره وضعیت دریاچه ارومیه اظهارکرد: آخرین وضعیت دریاچه از لحاظ مساحت آن تقریبا ۶۰۶ کیلومتر مربع، از نظر حجم آب ۵۸۰ میلیون متر مکعب و از نظر تراز هم ۱۲۶۹/۸۰ است. در واقع در پایین‌ترین سطح تراز خود قرار دارد. بارش‌هایی که در چند روز اخیر رخ داده است، شرایط را کمی متفاوت کرده است. امیدواریم با تکمیل برنامه‌های سخت‌افزاری و شرایط اقلیمی مناسبی هم که داریم منجر به بهبود وضعیت دریاچه شود. در شرایط فعلی با توجه به عقبه‌ای آن وضعیت مناسبی نیست. با مجموعه برنامه‌های در نظر گرفته شده قطعا شرایط بهتر خواهد شد.

دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تاکید بر اقدامات انجام شده در این مدت گفت: در دوره قبل به جهت برنامه‌های مختلف، احیا در قالب پروژه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری حدود ۲۶ برنامه را در کارگروه نجات دریاچه ارومیه مصوب شد. بنا بر این بود که طی یک دوره زمان‌بندی شده، برنامه‌ها اجرا شود و ما به سطح تراز اکولوژیک برسیم. پیش از این تمرکز روی پروژه‌های سخت افزاری بود که تقریبا هیچ یک از پروژه‌ها به نتیجه نرسیده بود. یکی از اولویت‌های اصلی ما هم تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام بود که وعده‌ای هم در حضور رئیس جمهوری به مردم دادیم و قرار بود هر سه ماه یک بار این پروژه‌ها به اتمام برسد.
وی اضافه کرد: بحث انتقال آب از طریق تونل کانی سیب مطرح بود که یکی از پروژه‌های بزرگ غرب آسیا محسوب می‌شود. انتقال آب از حوضه‌های دیگر وبحث مدول سوم فاضلاب ارومیه هم بود که با حضور آقای مخبر - معاون اول رییس جمهوری - افتتاح شد. سد چپرآباد هم هست که به زودی رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از این طریق انجام می‌شود. «بادین‌آباد» که فاز دوم کانی سیب محسوب می‌شود که حداکثر تا پایان سال این پروژه مهم را هم به اتمام می‌رسانیم‌. در حقیقت انتقال آب از بادین آباد، کانی‌سیب و در نهایت تونل کانی‌سیب انجام خواهد شد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید