منتظر افزایش قیمت این خودروها باشید

افزایش قیمت ها در بازار ارز اگرچه در قیمت فعلی خودروهای داخلی تاثیر چندانی نداشته، با این حال این احتمال قوی وجود دارد که قیمت برخی خودروهای تولید داخل طی چند ماه آینده (مثلا شش ماه دیگر) به تبعیت از این اتفاق (افزایش نرخ ارز)، بالا برود.
منتظر افزایش قیمت این خودروها باشید

به گزارش خبرنگار صنعت نویس، هرچند در حال حاضر بسیاری از خودروهای تولید کشور با درصد داخلی سازی بالایی (بیش از 90 درصد) ساخته می شوند، با این حال هستند محصولاتی که هنوز هم وابستگی زیادی به نوسان ارزی داشته و قیمت شان متاثر از نرخ ارز است.
در نتیجه با توجه به اینکه بازار ارز کشور این روزها پر تلاطم شده و قیمت ها سر به صعود گذاشته اند، این موضوع می تواند بر هزینه تولید خودروهای داخلی در چند ماه آینده اثری مستقیم بگذارد.
آن طور که خودروسازان می گویند، معمولا فاصله ای شش ماهه میان خرید قطعات و تولید خودرو وجود دارد، بنابراین قطعه ای که هم اکنون خریداری می شود، حدود شش ماه دیگر تبدیل به خودرو خواهد شد. با این حساب، خودروهایی که قرار است طی چند ماه آینده با این قطعات (قطعاتی که از چند هفته پیش و همزمان با صعود نرخ ارز سفارش گذاری شده اند)، تولید شوند، با هزینه تولید بیشتری ساخته خواهند شد و همین موضوع کافی است تا خودروسازان خواستار افزایش قیمت آنها شوند. این در حالی است که خودروسازان هیچگاه کاهش قیمت ارز را در قیمتگذاری محصولات خود لحاظ نمی کنند.
در این بین، چند خودرو داخلی که همچنان وابستگی ارزی خود را حفظ کرده اند، کاملا مستعد افزایش هزینه تولید و گرانی هستند. از جمله این خودروها اما می توان تندر-90 اشاره کرد، محصولی که حدود 60 درصد قطعات آن وارد می شود و بنابراین قیمت آن طی چند ماه آینده متاثر از افزایش نرخ ارز خواهد بود.همچنین ساندرو نیز که در واقع مدل هاچ بک تندر-90 به شمار می رود و به همان اندازه نیز داخلی سازی دارد، به احتمال زیاد با افزایش قیمت مواجه می شود.
از سوی دیگر، پژو 206 نیز که هنوز به طور کامل داخلی سازی نشده، یکی دیگر از محصولات مستعد افزایش قیمت در آینده است. این خودرو نیز از قطعاتی وارداتی بهره می برد و بنابراین صعود قیمت ارز می تواند تولیدات آینده آن را گران کند.
جدای از این دو محصول پرتیراژ، خودروهای دیگری مانند سراتو، سوزوکی ویتارا، هایما، دانگ فنگ، برلیانس و آریو نیز که ارزبری بالایی دارند، به احتمال فراوان در لیست خودروهای گران شده طی چند ماه آینده قرار خواهند گرفت.
علاوه این خودروها، محصولات بخش خصوصی نیز کاملا در معرض افزایش قیمت قرار دارند، زیرا بلا استثنا از قطعات وارداتی استفاده می کنند و به طور مستقیم از افزایش قیمت ارز به خصوص دلار، متاثر می شوند.
بنابراین خودروهایی مونتاژی مانند جک، لیفان، مزدا3 و ام وی ام، ممکن است طی چند ماه آینده با افزایش قیمت قابل توجهی روبرو شوند، مگر آنکه شرکت های تولیدکننده شان، برای حفظ بازار و عدم کاهش فروش، افزایش نرخ ارز را در قیمت نهایی لحاظ نکنند.
 
 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید