تداوم عدم شماره گذاری 3 خودرو داخلی

در حالی که نزدیک به دو هفته از حذف سمند و تیبا از فهرست تمدید اعتبار می‌گذرد، به نظر می‌رسد خودروسازان و سازمان ملی استاندارد هنوز بر سر حل این مساله به توافق نرسیده و خودروهای موردنظر فعلا شماره‌گذاری نمی‌شوند.
تداوم عدم شماره گذاری 3 خودرو داخلی

به گزارش صنعت نویس، اوایل خرداد بود که سازمان ملی استاندارد اعلام کرد سمند، تیبا و تیبا ۲ به دلیل عیوب پرتکرار از لیست تمدیداعتبار حذف شده‌اند. خروج خودروهای موردنظر از لیست مربوطه سبب شد پلیس نیز شماره‌گذاری آنها را متوقف کند. این در حالی بود که مدیران ایران‌خودرو و سایپا اعلام کردند عدم‌شماره‌گذاری این سه محصول سبب به تاخیر افتادن یا حتی عدم‌تحویل آنها به مشتریان خواهد شد. در این بین، ایران‌خودرو اعلام کرد این شرکت به تاکسیرانی تعهد دارد و عدم‌شماره‌گذاری سمند، اجازه نمی‌دهد تعهدات انجام شود. همچنین مدیرعامل سایپا نیز از زمین‌گیر شدن چند‌هزار دستگاه تیبا به دلیل عدم‌شماره‌گذاری این خودرو خبر داد.

این در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان می‌‌‌گوید هنوز توقف شماره‌گذاری خودرو‌‌‌های تیبا و سمند به خودروسازان ابلاغ نشده است. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تاکید کرده که براساس قرارداد‌‌‌های پیش‌فروش خودرو، تیبا و سمند تحویل مشتریان می‌‌‌شوند و در صورت تاخیر در تحویل، خودروساز جریمه دیرکرد در تحویل می‌پردازد. وی در عین حال این را هم گفته که ایراداتی در تولید خودرو‌‌‌های تیبا و سمند وجود داشته که در حال برطرف شدن است. گفته می‌شود برخی از این ایرادات در سیستم انتقال قدرت، سیستم موتور، بدنه، رنگ خودرو، سیستم فرمان و چراغ‌‌‌ها بوده است.

هرچند به نظر می‌رسید مانند موارد گذشته، این بار نیز خودروسازان و سازمان استاندارد بر سر مسائل مورد اختلاف به توافق برسند و اعتبار سمند و تیبا تمدید شود، با این حال فعلا این توافق صورت نگرفته است. سازمان استاندارد می‌گوید سه خودروی موردنظر دارای عیوب پرتکراری هستند که خودروسازان نسبت به رفع آنها اقدام نکرده‌اند، بنابراین صلاحیت حضور در لیست تمدید اعتبار را ندارند. از آن سو اما طبق گفته دبیر انجمن خودروسازان، این عیوب در حال رفع شدن است.

پرسشی که در این میان مطرح می‌شود، این است که اگر عیوب موردنظر قابل‌رفع است و سازمان استاندارد اعتبار آنها را (پس از رفع عیوب) تمدید خواهد کرد، پس چرا خودروسازان قصد حذف سمند و تیبا را دارند؟ طبق اعلام ایران‌خودرو، سمند به‌زودی از چرخه تولید حذف خواهد شد و سایپایی‌ها نیز می‌گویند تیبا تنها تا پایان امسال مهمان آنهاست. با توجه به اینکه خودروسازان معمولا و در صورتی که از جانب نهادهایی مانند سازمان استاندارد و محیط‌زیست تحت فشار نباشند، در مقابل حذف محصولات‌شان مقاومت می‌کنند، مشخص نیست چرا به دنبال کنار گذاشتن تیبا و سمند (با وجود اظهارات دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر در حال رفع بودن عیوب) هستند. هرچند سازمان استاندارد فعلا سفت و سخت پای تصمیم خود درباره سمند و تیبا ایستاده، با این حال با توجه به تعهدات خودروسازان و همچنین زمین‌گیر شدن چند‌هزار دستگاه از این خودروها، به نظر می‌رسد در نهایت اعتبار آنها تمدید و مجوز شماره‌گذاری‌شان صادر خواهد شد.
منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید