مالیات خودرو چگونه محاسبه می شود؟

رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی گفت: در صورتی که مجموع ارزش خودروهای تحت تملک یک فرد و افراد تحت تکفل او به بیش از یک میلیارد تومان برسد، مشمول مالیات خواهد شد.
مالیات خودرو چگونه محاسبه می شود؟

به گزارش صنعت نویس، علی رستم پور افزود: خودروها تا یک میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف هستند، در نتیجه از یک تا 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد، از 1.5 تا سه میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد دو درصد، از سه تا 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان سه درصد و نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان چهار درصد مشمول مالیات خواهند شد.
وی با اشاره به اینکه اگر امروز سازمان امور مالیاتی یک خودرو را 2.5 میلیارد تومان قیمت‌گذاری کند، یک میلیارد آن کنار گذاشته می‌شود، گفت: 500 میلیارد اول آن با نرخ یک درصد(پنج میلیون تومان) و مالیات یک میلیارد دیگر با نرخ دو درصد(20 میلیون تومان) محاسبه می‌شود. رستم پور در ادامه گفت: در نتیجه مالیات مالک این خودرو در مجموع به 25 میلیون تومان در سال می‌رسد. وی در پاسخ به سوالی در خصوص مبنای ارزش‌گذاری خودروها گفت: ارزشگذاری خودروها براساس جدول موضوع ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 و ماده 28 قانون ارزش افزوده مصوب سال 1400 صورت می‌گیرد.
وی افزود:در این جدول، ما برای خودروهای داخلی قیمت کارخانه را در نظر می‌گیریم. در مورد خودروهای وارداتی نیز براساس قانون، مبنا ارز ترجیحی است. رستم پور تاکید کرد: در گمرکات کشور مبنای ارزش‌گذاری برای کالاهای وارداتی ارز 4200 تومانی بوده و برای وصول حقوق ورودی، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزده همین نرخ مبنا قرار گرفته است. مبنای محاسبه قیمت خودروهای خارجی در جدول موضوع ماده 42 قانون ارزش افزوده نیز همان نرخ محاسبه عوارض گمرکی است. این مقام مسئول گفت: وقتی با ارز 4200 تومانی ارزش خودرویی را محاسبه می‌کنیم قیمت یک خودرو وارداتی با ارزش 30 هزار دلار و با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی به حدود 300 میلیون تومان می‌رسد اما در حال حاضر یک خودرو وارداتی با چنین ارزش دلاری بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد و ما باید مالیات خودروهای گرانقیمت را براساس نرخ روز آنها محاسبه کنیم. رستم پور تاکید کرد: برای آنکه به قیمت روز خودرو برسیم، ضرایبی را متناسب وارداتی یا تولید داخل بودن خودروها در نظر گرفتیم و با در نظر گرفتن این ضرایب، قیمت‌ها به نرخ های موجود در بازار نزدیک شده است.
منبع:تسنیم

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید