12ونیم درصد مشارکت بانوان در اقتصاد

نایب رییس کانون ملی زنان بازرگان کشور گفت: 12 ونیم درصد نرخ مشارکت اقتصادی کشور را زنان به خود اختصاص داده اند.

صنعت نویس: یلدا راهدار روز پنجشنبه در همایش فرصت های اقتصادی ، بازرگانی و توسعه بازارهای داخلی و خارجی با محوریت زنان بازرگان کشور در ساری افزود : با توجه به میانگین نرخ مشارکت اقتصادی 38 درصدی مردم کشور سهم بانوان در این زمینه اندک و محدود است .
وی ادامه داد : پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی بانوان به معنای پایین بودن فعالیت بانوان در تولید ناخالص ملی است .
نایب رییس کانون ملی زنان بازرگان ادامه داد : براساس این نرخ مشارکت اقتصادی باید بانوان حضور فعالتری در این عرصه داشته باشند و برای این منظور باید موانع پیش رو کسب وکار زنان برداشته شود .
*** 800 بازرگان زن در کشور
راهدار تعداد زنان بازرگان کشور را 800 نفر اعلام کرد و گفت : لازمه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به بهره گیری از ظرفیت تمامی آحاد جامعه از جمله بانوان برمی گردد که نیمی از جمعیت جامعه هستند.
به گفته وی در تحریک تقاضا و عرضه کالاها بانوان نقش دارند و با هدایتگری این قشر و استفاده از کالاهای داخلی می توان علاوه بر کمک به اقتصاد زمینه حفظ اشتغال را فراهم اورد.
*** مرخصی زایمان و دورکاری حذف تدریجی بانوان از چرخه کار
نایب رییس کانون ملی زنان بازرگان با تاکید بر مخالفت دورکاری و مرخصی زایمان زنان گفت که هیچ کارفرمایی راضی نمی شود نیروی کار زن زیرمجموعه اش چندین ماه از کار خارج باشد.
وی افزود : می بایست همچون دیگر کشورها مرخصی زایمان برابر میان مرد وزن تقسیم شود و با اعمال شیوه فعلی مرخصی زایمان به تدریج زنان از گردونه کار حذف می شوند.
وی همچنین با انتقاد از قوانین مبنی بر پرداختن تسهیلات به زنان کمتر از 50 سال ادامه داد : متاسفانه لحاظ کردن این شرط سنی مشکلاتی را برای فعالیت بانوان کارآفرین ایجاد می کند .
به گفته راهدار حضور زنان در فعالیت های اقتصادی مستلزم باور دولت به توانمندیهای این قشر است و تا زنان مدیر در بخش دولتی افزایش نیابد نمی توانیم انتظار افزایش حضور مدیر زن در بخش خصوصی داشته باشیم .
همایش فرصت های اقتصادی , بازرگانی و توسعه بازارهای داخلی و خارجی با حضور هیات رییسه کانون بازرگانان زن سراسر کشور
امروز پنج شنبه در ساری آغاز شد.
هم اکنون ۱۷ کانون زنان بازرگان در استان های کشور راه اندازی شد.

ایرنا

افزودن نظر جدید