رییس جامعه مهندسان شهرساز ایران شفاف سازی کرد

15 هزار میلیارد درآمد حاصله از اقساط مسکن مهر چه شد؟

علی نوذرپور، رییس جامعه مهندسان شهرساز ایران در پاسخ به رویکرد اخیر علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد، مبنی بر اینکه 15 هزار میلیارد اقساط نصیب دولت روحانی شده و باید پاسخگو باشند با این میزان دریافتی چکار کرده‌اند، گفت: این مبلغ هزینه جاهایی شده که آنها برایش هزینه نکردند!
15 هزار میلیارد درآمد حاصله از اقساط مسکن مهر چه شد؟

به گزارش صنعت نویس، علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد، دولت حسن روحانی را خطاب قرار داد که با 15 هزار میلیارد درآمد حاصله از بازگشت اقساط مسکن مهر چکار کردید؟ علی نوذرپور، کارشناس حوزه مسکن و رییس جامعه مهندسان شهرساز ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به این گفته نیکزاد پاسخ داد.

علی نوذرپور در پاسخ به رویکرد اخیر علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت احمدی‌نژاد، مبنی بر اینکه 15 هزار میلیارد اقساط نصیب دولت روحانی شده و باید پاسخگو باشند با این میزان دریافتی چکار کرده‌اند، گفت: این مبلغ هزینه جاهایی شده که آنها برایش هزینه نکردند!

وی با ابراز تعجب از سخنان نیکزاد گفت: طرف کشور را نابود کرده و رفته؛ الان مدعی است که با اقساط دریافتی چکار کرده‌اند؟! میزان زیرساخت‌هایی که برای مسکن مهر مهیا شده است را برآورد کنند تا مشخص شود 15 هزار میلیارد تومان ادعا شده، در کجا هزینه شده است.

نوذرپور با اشاره به زیرساخت‌های ناقص مسکن مهر تصریح کرد: مسکن مهر از زیرساخت‌ها تهی بود. از آب و برق و گاز گرفته تا اماکن تفریحی و ورزشی و همچنین اماکن درمانی و... هیچ کدام برای مسکن مهر تعبیه نشده بود. دولت آقای احمدی‌نژاد، صرفا یک انباری بدون کیفیت ساخت و بقیه کارها را رها کرد. در آن زمان ما بارها تذکر دادیم که مسکن مهر بافت فرسوده آینده کشور خواهد شد. در حال حاضر نیز همین مساله رخ داده است.

این کارشناس حوزه مسکن، طرح مسکن مهر را یک طرح از پیش فرسوده دانست و گفت: مگر بافت فرسوده چه ویژگی‌هایی دارد؟ یکی از ویژگی‌های بافت فرسوده نفوذ ناپذیر بودن آن است. ویژگی مسکن مهر نیز همین است. آیا می‌توان برای ایجاد زیرساخت به مسکن مهر مراجعه کرد؟ آیا واقعا مسکن مهر قابل دسترسی است؟ مسکن مهر نه تنها برای دولت‌های بعدی بار سنگینی ایجاد کرد بلکه شهرداری‌های کشور را هم با خود درگیر کرد.

وی در پاسخ به این سخن وزیر مسکن دولت احمدی‌نژاد که اگر دولت روحانی نتوانسته برای این مقدار مسکن مهر، امکانات زیربنایی آماده کند جای تاسف دارد، گفت: یک دیوانه سنگی را ته چاهی می‌اندازد و صدها عاقل نمی‌توانند آن را بیرون آورند!

وی افزود: قبل از اینکه زیرساخت‌ها آماده شود، حق نداشتید مسکن بسازید. در زمان دولت آقای خاتمی که شهرهای جدید احداث شد، ابتدا زیرساخت‌ها را آماده می‌کردند و بعد از ایجاد زیرساخت‌ها، سراغ احداث مسکن می‌رفتند. اما در همان زمان با وصف ایجاد زیرساخت‌ها، ایراد می‌گرفتیم که این شهرهای جدید، شهرهایی بی‌هویت هستند؛ چرا که در نقاط بکری ساخته شده‌اند.

نوذرپور ادامه داد: دولت احمدی‌نژاد نیز تجربه ساخت این شهرها را دیده بود، اما به این تجربه توجهی نکرد. مسکن مهر از لحاظ تعلق خاطر مردم به آن، دچار مساله بود. دولت وقت بر خلاف تجربه پیشین عمل کرد و حتی ابتدایی‌ترین شرایط را هم در مورد ساخت مسکن در نظر نگرفت.

وی خطاب به علی نیکزاد تصریح کرد: در برهوت، مسکن ساختید و دو قورت و نیم‌تان هم باقی است؟

نوذرپور در واکنش به این ادعا که مسکن مهر یک طرح انقلابی و کارشناسی شده بود ابراز داشت: بله؛ از لحاظ اینکه این کار یک کار غیر عُقلایی و غیر فنی بود باید گفت که این ادعایی درست است. کار دولت وقت در قبال مسکن مهر منحصر به فرد بود. در زمان انسان‌های اولیه که بشر به فکر ساختن مکانی جهت زندگی بود، در درجه اول به فکر آب بود. آنها در کنار آب سکنی گزیدند.

وی افزود: آیا دولت وقت فکر آب و تاسیسات زیربنای مسکن مهر را کرد؟ آنها می‌توانستند در بافت فرسوده شهر که تاسیسات زیربنایی آن آماده بود، دست به احداث مسکن بزنند. اما بر خلاف نظر عموم کارشناسان، دولت وقت، مسکن مهر را آن گونه که نباید، احداث کرد. زلزله‌ اخیر کرمانشاه نیز نشان داد که مسکن مهر در حوادث غیرمترقبه چه میزان استحکام دارد.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: اینها ابتدا مسکن احداث کردند و سپس گفتند که دولت بعدی در اطراف آن شهر بسازد! کدام کار کارشناسی این را تایید می‌کند؟ حتی اگر نظر کارشناسی و فنی و دانشگاهی را هم در نظر نگیریم باید پرسید که اصلا کدام عقل سالمی این موضوع را تایید می‌کند؟ دولت احمدی‌نژاد، مسکن مهر را ساخت، اما تاسیسات زیربنایی آن را به مثابه مشکلی بر عهده دیگر دولت‌ها گذاشت. مشکل اصلی را آنها ایجاد کردند. این شما بودید که این مشکلات را ایجاد کردید و رفع آن را بر عهده دولت‌های دیگر گذاشتید.

منبع:اعتمادآنلاین

افزودن نظر جدید